Hallo, Ik ben nu 8,5 weken zwanger en ik werk als gastouder 30uur in de week. Ik betaal ook ziektewet kosten en ik zou graag zwangerschapsverlof aanvragen uiteraard. heb ik daar recht op? Ook dreig ik misschien mijn baan te verliezen, heb ik dan recht op een uitkering? ik ben dan 24 jaar oud en heb alleen werkervaring als gastouder gehad, maar ben ook een aantal jaren geleden in loondienst geweest.
Beste Sabrinaaa, Je bent aan het werk als gastouder en wilt graag weten of je recht hebt op een zwangerschapsuitkering(WAZO) en een WW-uitkering. WAZO Ben je in loondienst bij een gastouderbureau of bij de gastouders? Of ben je vrijwillig verzekerd hiervoor. Dan kun je een WAZO aanvragen. Ben je niet in loondienst dan ben je zelfstandige. Je kunt dan een ZEZ-uitkering aanvragen. WW-uitkering Ben je in loondienst bij het gastouderbureau of de gastouders? Of ben je vrijwillig verzekerd? Dan kun je als je aan de voorwaarden voldoet een WW-uitkering aanvragen. Ben je niet in loondienst of vrijwillig verzekerd? Dan kom je niet in aanmerking voor een WW-uitkering. Bij onduidelijkheid over het contract kun je dit navragen bij het gastouderbureau. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
oke ik kan dus geen ww uitkering krijgen, maar mij hiervoor wel verzekeren?? hier zou ik graag meer over weten. hoe lang ik verzekerd moet zijn om in aanmerking te komen voor een ww. en hoeveel dit kost etc. waar kan ik dit vinden?
Beste Sabrinaaa, Als je een eigen bedrijf hebt dan kan je geen vrijwillige WW-verzekering afsluiten. Wil je meer informatie hierover? Neem dan contact op met UWV Vrijwillige Verzekering op telefoonnummer (020) 752 42 90. Of kijk op UWV.nl voor uitgebreide informatie. Actuele informatie over vrijwillige verzekeringen vind je hier. Ik wens je een fijn weekend. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare