"Helmpje heeft geen zin meer"

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mysore, 10 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mysore

mysore Actief lid

29 dec 2008
    345
    0
    16
    student
    Gelderland
    Lieve allemaal,

Mijn dochter wordt bijna 1 en heeft een afgeplat hoofdje.
    Ik heb al zes maanden fysio voor haar, maar ik ben nooit echt aangesproken op de noodzaak van een helmpje. Nu, op eigen verzoek, is het waarschijnlijk te laat.

Weet iemand wat ik nog meer kan doen, of is er iemand waarvan haar kind ook met 1 jaar een helmpje heeft gekregen?

Ik weet dat overal staat dat een helmpje na 1 jaar geen zin meer heeft en op fora lees ik overal moeilijke afkortingen, maar het hoofdje van mijn dochter is op die manier nooit gemeten, ook niet bij de fysio. Ik weet wel dat haar hoofdje steeds minder is gaan groeien de laatste maanden.

Wie kan mij advies geven?

2. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Als ik jou was zou ik een verwijzing vragen naar een orthopeed/kinderarts die hier verstand van heeft. Fysio is leuk, maar het zijn geen dokters.

3. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Jeetje, wel slordig van de fysio dan. Heb je echt specifiek een behandeling gehad voor de voorkeurshouding/afgeplat hoofdje?
    Je kan van de huisarts of fysio een doorverwijzing krijgen naar het ziekenhuis. Bij ons hadden ze een speciaal 'helmenspreekuur'.
    Zij kunnen je dan wat meer advies geven.

En aan de fysio vragen of ze het wil opmeten? Dan weet je gelijk of het wel nodig is, een helmpje.

Hier een duidelijke uitleg over die cijfertjes/afkortingen;
    Deformatieve plagiocefalie/ scheef hoofdje:
    - ODDI tussen de 100-104% -> normaal; afwijking is nauwelijks zichtbaar en is niet storend.
    - ODDI tussen de 104-108% -> deformatieve plagiocefalie/ scheefheid is duidelijk waarneembaar, maar er is nog afname mogelijk tot onder 104% bij voldoende ontlasting van het hoofdje en eventueel instructies van de kinderfysiotherapeut.
    - ODDI boven de 108-110% -> de kans op volledig herstel is minder groot wanneer het hoofdje alleen ontlast wordt en alle adviezen met betrekking tot houding en hantering toegepast worden. Bij deze uitslag is er een indicatie voor helmredressietherapie.

Deformatieve brachycefalie/ afplatting achterzijde hoofdje:
    - CPI tussen 70-90% -> normaal, afwijking is niet- storend.
    - CPI tussen 90-95% -> afplatting van het achterhoofd is duidelijk waarneembaar, maar er is nog spontane afname mogelijk tot onder 90%.
    - CPI hoger dan 95- 100% -> zonder interventie met helmredressie zal de afplatting van het achterhoofd naar verwachting niet lager dan 90% worden en dus duidelijk waarneembaar blijven.

4. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    ik denk dat het geen zin meer heeft omdat het hoofd niet meer zo flexibel is.

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    zo lang de schedelnaden niet dicht zijn, kan er gewoon een helmpje gedragen worden.

LAat je inderdaad doorverwijzen naar een kinderarts!

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit dus :) En mijn zoontje heeft nu ongeveer 8 weken zijn helm op. En dat niet eens 24 uur per dag, maar ongeveer 15 uur pd. Hij zat op 114% (dus zeer ernstige afplatting) en zijn hoofdje is in die 8 weken bijna terug naar normaal :) Zo snel kan dat dus ook gaan. Snel naar de kinderarts dus.........

En van die 8 weken heeft ie ook anderhalve week geen helm gedragen, aangezien de hond die te pakken heeft gehad en er een nieuwe moest worden gemaakt. Het is, als de schedelnaden niet dicht gegroeid zijn, zeker wel de moeite waard, zelfs voor een kortere tijd.

7. misa

misa Niet meer actief

Als je het graag wilt, dan zou ik de juiste mensen zoeken en het hoofdje laten meten.
    Maar er zijn ook onderzoeken gaande waaruit de verwachting lijkt dat kinderen met afplattingen er met een jaar of 8 allemaal hetzelfde uit zien. Met of zonder helm dus. Ik heb geen idee, maar wie weet helpt je dat ook?

8. Porsche

Porsche Niet meer actief

Hoi hoi

Bij ons heeft de ostheopaat " wonderen " verricht!
    En ik zou toch eens informeren naar een helm! ( bijv bij Livit )

9. mysore

mysore Actief lid

29 dec 2008
    345
    0
    16
    student
    Gelderland
    Super, wat fijn al die reacties! Morgenmiddag word ik teruggebeld door de huisarts en dan wil ik inderdaad toch gewoon naar de kinderarts, of het nou vergoed wordt of niet. Ik voelde me echt afgescheept door die telefoniste en moest wel even slikken. Misschien wil de kinderarts wel meten. Hopelijk willen ze zo snel mogelijk een afspraak maken, puur voor een intake. Want ik heb geen idee hoe haar groei is, aan de voorkant zie je niks, haar gezichtje is mooi recht. Maar schuinachter zie je toch wel degelijk een afplatting. Wat klinkt dat stom trouwens.. een 'afgeplatte schedel'.

10. Seit

Seit Fanatiek lid

12 feb 2011
    1.996
    0
    0
    Geldrop
    Hoe is het afgelopen??

De reden waarom er na de 1e verjaardag geen helmadvies meer wordt gegeven, komt omdat de fontanellen en de schedelnaden dan dicht zijn en het daardoor niet meer 'flexibel' genoeg is om bij te sturen met een helmpje. Daarnaast groeit een hoofdje in het 1e levensjaar 24uur per dag en heeft een helmpje het meeste effect.

Ben heel erg benieuwd wat er is geadviseerd door de HA!

En idd erg slordig dat de fysio uit zichzelf niets aandraagt, dat was hier idemdito! Ik heb ook alles zelf moeten regelen, te beginnen bij de doorverwijzing naar de fysio vanuit het CB..
    Wij hebben net geen 5 maanden redressiehelm therapie gehad, met succes! :)

Sterkte!

11. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ons is verteld (hier ook onze oudste met afgeplat hoofd) dat het na 8 maanden absoluut zinloos is omdat de fontanellen na verloop van tijd niet bewegelijk genoeg zijn om het nog te corrigeren. Zo'n helm kost trouwens 1200 euro en volgens mij krijg je het dan ook niet meer vergoed als je te laat bent. Vind dat ze bij het CB ook rapper moeten zijn met het advies om een helm aan te meten. Bij ons waren ze namelijk ook te laat, ook eerst fysio gehad maar dat had geen zin want hij bleef die voorkeurshouding houden. En als je dit dan na bijna een jaar constateert kan je dus niet meer kiezen voor een helm. Gelukkig komt het bij 80/90% van de kindjes gelukkig vanzelf goed naarmate ze ouder worden, mijn zoon had het echt extreem maar nu zie je er nauwelijks nog iets van..

Deel Deze Pagina