2 verslavingen, hoe afbouwen..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Prins03, 30 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.118
    293
    83
    Oh wat goed van je! Vind dit echt zo knap! Je zet je kindje voorop! Misschien stoot ik nu mensen tegen het been, maar vind het echt vreselijk als mensen roken tijdens de zwangerschap (sorry). Echt super dat je gestopt bent! Nu is het ff klote, maar komt goed! Je bent een kei.

en nu de koffie :p. Probeer eens decafe. Ik weet niet of je werkt of niet. Maar probeer dan thuis de decafe te drinken. (schrijf je decafe wel zo). Ik drink elke dag 1 kopje koffie. nou ja, een latte dus klein beetje koffie en lekker veel melk. Op mn werk, drie dagen per week, drink ik late met gewone koffie en thuis drink ik dan decafe! Ik vind het net zo lekker! En daar mag je veel meer van drinken! Succes!

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Hahaha Marievs, dankjewel :p Ik vind het zelf ook vreselijk om een zwangere vrouw te zien roken, wil ik absoluut niet..Als je niet voor jezelf wil stoppen, stop dan voor je kindje. Het is maar een sigaret :)

Ja ik werk ja, vooral op mn werk drink ik veel koffie. Thuis valt wel mee.. Maar als ik er ineens mee stop gaat het ook zo opvallen op mn werk :p ik ben echt de koffieleut.. Decafe vind ik niks.. misschien het proberen waard voor thuis.. :)

3. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Stap over op decafe koffie. Smaakt heerlijk

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het toch wel snel flink gaan minderen, ik googlede op caffeine en miskraam en kwam dit tegen:

Cafeïne verhoogt risico op miskraam | GezondheidsNet

En van het voedingscentrum:

Effecten bij de zwangerschap en het geven van borstvoeding
    Cafeïne is mogelijk schadelijk voor het ongeboren kind. Hoe meer cafeïne de moeder binnenkrijgt, hoe meer kans op een miskraam of op een baby met een laag geboortegewicht. Na de geboorte kan cafeïne via de moedermelk de baby onrustig maken.

Niet om je bang te maken (nou ja een beetje, maar niet negatief bedoeld), maar misschien het extra zetje dat je nodig hebt ;) En ik denk dat 5 koppen echt teveel is, zou het echt afbouwen naar 2. Super trouwens dat je meteen bent gestopt met roken!!!

Ik zou caffeine vrije koffie gaan drinken, en op je werk dan misschien 2 kopjes met caffeine. Als het opvalt kan je zeggen dat je bv. vaak hoofdpijn heb en gelezen hebt dat caffeine de oorzaak kan zijn (bij een (mannelijke ;)) collega van mij ook echt de reden dat hij minder koffie drinkt)

5. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Super dat je gestopt bent met roken! Koffie is vooral in het begin van de zwangerschap schadelijk (verhoogt kans op miskraam inderdaad) later natuurlijk ook maar daarom zou ik niet afbouwen maar zo snel mogelijk minderen.
    Misschien een idee om telkens een half kopje te drinken ipv een hele? Scheelt al 6 bakjes per dag! Dan drink je een half kopje net zo langzaam op als normaal een hele, extra genieten dus!

Je kunt wel hoofdpijn krijgen als je mindert met koffie, ontwenningsverschijnselen dus. Je kunt ff googlen wat je daartegen kunt doen, geen cola als alternatief gaan drinken want dat schiet niet op, krijg je alsnog teveel cafeïne binnen.

Succes ermee! Je mag echt trots op jezelf zijn als t lukt om van de sigaretten af te blijven en koffie drastisch te verminderen, dan neem je goed je verantwoordelijkheid!

6. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Wat goed dat je niet meer rookt!
    De koffie zou ik wel proberen af te bouwen inderdaad... Liever 2 of 3 koppen op een dag dan 8.

Bij mij heeft de natuur een handje geholpen, met een week of 8 kon ik de geur van koffie niet meer verdragen... hopelijk heb jij dat ook straks :)

Ik wens je een fijne en gezonde zwangerschap!

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik lees hier het advies van 4 koppen koffie per dag, dat verrast me. Het algemene advies is namelijk om het te beperken tot 1 of maximaal 2 koppen koffie per dag.

Cafeïne | Voedingscentrum
    De reden:
    Ik ben daarom tijdens beide zwangerschappen vrijwel helemaal gestopt met het drinken van cafeine. Dat betekent dat ook veel theesoorten afvallen (zwarte thee/groene thee bevat net zoveel cafeine als 1/2 kop koffie), en natuurlijk frisdrank zoals cola.

Ik vond het niet eenvoudig, maar ben vooral overgestapt op vervangers. Dat betekent theeine vrije thee, zoals rooibos, of cafeine vrije cola. Dat maakt het een heel stuk eenvoudiger, omdat voor mij het meer de gewoonte en smaak van drinken was dan de cafeine die er in zit.

Ik zou proberen het te beperken tot 's ochtends 1 kopje gewone koffie, en verder alleen decafe. Grote kans dat het je reuze meevalt!

8. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ja, ik weet dat het slecht is.. maar nogmaals, ik kan niet EN stoppen met roken EN gelijk 1 bakkie koffie per dag..

Ik ga het sowieso afbouwen. Zit nu nog maar op 3 bakken koffie. Denk dat ik vandaag op 5 kom.. (vanmiddag eentje en na het eten eentje).. Ik zal Decafe gaan proberen voor thuis.. dan zit ik al op 4 bakken met cafeine.. als ik dat nou kan minderen naar 3.. helemaal goed toch :)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou echt afbouwen naar 1 of 2 en liever meteen al. En je weet toch al even dat je zwanger wil raken, je had ook eerder kunnen afbouwen met 1 van de 2. Je zegt dat je niet allebei tegelijk kan afbouwen, maar je kan jezelf toch wel voor je kop slaan als je een miskraam krijgt???

10. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Heel goed dat je gestopt bent met roken!

Ik heb vooral in het begin helemaal geen cafeïne gedronken maar nu in mijn derde termijn heb ik af en toe zo'n trek in koffie, dan neem ik een kopje, half met koffie, half met melk.

Het lijkt me belangrijker dat je volhoudt om te stoppen met roken, dat is veel schadelijker dan koffie. En dan langzaam afbouwen met koffie, overstappen op decafé als je dat lust.

11. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Had gekund.. maar ik ga niet op voorhand al stoppen met roken/drinken/koffie drinken/filet eten etc omdat ik MISSCHIEN zwanger kan zijn.. het had ook zo nog een paar maanden kunnen duren..

12. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Destijds begon ik al met koffie afbouwen toen ik zwanger wilde worden, ik had ook hoofdpijn als ik plotseling stopte, had dat al eerder geprobeerd. Dus afbouwen en dat lukte snel, daar zou ik geen weken over doen hoor!
    Ik nam een potje decaf mee naar mijn werk. Minder lekker inderdaad maar ik wilde dit kindje dus niet zeuren.
    Ik dronk tijdens mijn hele zwangerschap 1 kopje per dag. De rest decaf.

Als ik jou was zou ik de koffie met caf. zoveel mogelijk verdelen en niet meer dan 3 (om hoofdpijn te voorkomen) en dus ook geen cola etc drinken en verder decaf.
    Het is echt niet zo moeilijk hoor! Niet proberen, gewoon DOEN, net als bij het roken, jij kan dat ;)!

En gefeliciteerd met je zwangerschap! :D

13. Baanaanaa

Baanaanaa Lid

10 sep 2015
    71
    0
    0
    Lastig he als je ineens dingen moet laten! Hier (bijna) hetzelfde, direct na mijn positieve test gestopt met roken én koffiedrinken. Ik dronk maar 1 grote kop koffie in de ochtend, maar dat was heel eerlijk gezegd wel echt mijn lichtpuntje op hele vroege ochtenden :p

De enige reden dat ik het echt stug volhoud is omdat ik geen enkel risico wil lopen. Maar aangezien caffeine niet 'verboden' is, kan ik het me goed voorstellen dat je dat rustig aan wilt afbouwen. Je voelt zelf het best aan wat je moet doen denk ik!

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Op zich snap ik je... maar nu kan je niet in 1 keer afbouwen, nu ben je wel zwanger. Dat had je van tevoren al kunnen bedenken, nu ben je eigenlijk te laat. Ik zeg ook niet dat je eerder had moeten stoppen, maar wel dat je eerder had kunnen afbouwen.

Of je had eerder moeten afbouwen, of je bouwt nu meteen af. Maar goed, jouw kindje, jouw keuzes, je vraagt hier om advies dus dat krijg je ook ;)

15. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik vraag inderdaad om advies.. En krijg ook advies, divers advies. Van meteen stoppen tot rustig afbouwen.. Ik zal hier zelf inderdaad een middenweg in moeten vinden :) En ga er vanuit dat dat helemaal goed gaat komen :)

Weet het nu 2 dagen en heb mn 'koffieverbruik' al met 3 koppen geminderd, en roken gelijk op 0.. Denk dat het best aardig gaat :)

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja ik vind dat waar je vandaan komt je het heel goed doet :)

Maar qua zwangerschap, teveel is niet goed, ook al is het al een heel stuk minder. Voor jouzelf is het al heel wat en een hele prestatie, dat snap ik, maar betekent niet meteen dat het voor je zwangerschap geen kwaad kan. Persoonlijk zou ik geen middenweg gaan zoeken, maar het op max 2 houden.

17. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Mensen die zeggen "je had beter eerder dit of dat kunnen doen".. Ja daar heeft TS nu niets aan natuurlijk. Roeien met de riemen die je hebt.

Ik vind het ontzettend knap dat je gestopt bent met roken. Echt, petje af. Misschien helpt het om daar even aan te wennen, en voor jezelf een datum af te spreken wanneer je terug moet zijn naar bijv 2 koppen per dag. Dan kun je dat af gaan bouwen of je gaat cold turkey. En inderdaad, decaf kan ook nog of thee (als je dat niet lekker vindt kun je het leren drinken, gewoon een smaakje zoeken wat je goed bevalt).
    Veel succes, klinkt alsof je het beste met je kindje voor hebt en dat is het allerbelangrijkste!

18. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Super goed dat je bent gestopt met roken! Zal niet meevallen. En dan ook meteen de koffie.
    Belangrijkste lijkt me inderdaad het niet roken vol te houden. Natuurlijk is veel cafeïne niet goed, maar dat hoeven wij jou niet te vertellen. Je wil uit jezelf al afbouwen dus je weet heel goed wat de effecten zijn.
    Sowieso is het met koffie beter om af te bouwen, want de hoofdpijn die je krijgt van cold turkey stoppen is echt niet grappig!!
    Volgens mij ben je hartstikke goed op weg. Probeer gewoon zo min mogelijk koffie te drinken met elke keer het maximum aantal kopppen die je van jezelf mag weer eentje lager. Ik dronk eerst ook 5 koppen en ben toen via 3 naar 1, soms 2, per dag gegaan. Vandaag zelfs helemaal geen, maar moet zeggen dat ik behoorlijk hoofdpijn begin te krijgen.
    Decaf vond ik ook niet te pruimen, maar ben er inmiddels aan gewend. Om toch dat beetje extra te hebben doe ik er een snufje kaneel in (ja ik weet het over kaneel zijn de meningen verdeeld, maar he ik wil nog wel een beetje normaal kunnen leven) of ik doop een chocolaatje erin. Dit dan na het eten. Met een week of 15 merkte ik ook dat ik van cafeïne enorm opgefokt en onrustig werd en zelfs begon te trillen. Dus het zou zomaar kunnen dat je lijf vanzelf aangeeft van "hallo tijd om de cafeïne te minderen woman".

Kortom: blijf nuchter, blijf nadenken, probeer zo snel mogelijk af te bouwen naar 1 a 2 koppen, maar wees ook lief voor jezelf. Een keertje 3 of 4 is nog altijd minder erg dan 2 koppen en een sigaret ;)

19. Danty88

Danty88 Fanatiek lid

27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Oh nog een tip 😊en ik maak nu nesquick chocolade melk zelf en dan savonds warm soms met slagroom heerlijk!!

Zo heb je zuivel binnen en "er zit" vita D en ijzer in als dit waar is is het ook goed ondanks de suikers natuurlijk 😂😂

20. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik moet nog even wachten i.v.m. met een afspraak met mijn man, dus ik ben stiekem jaloers op je ;)

Heel goed dat je bent gestopt met roken en wil stoppen/minderen met koffie. Ik ben zelf gelukkig geen ervaringsdeskundige als het gaat om verslaving, maar ik heb wel eens gelezen dat je hetgeen waar je verslaafd aan bent het beste kan vervangen door iets anders. Ik lees dat je ook al ergens schreef dat je je rookmoment door koffie verving, maar dat lijkt me nou net de verkeerde vervanging :p Als ik jou was zou ik eens kijken of je misschien nog een andere eet/drink wens hebt, zoals meer fruit ofzo. En dan focussen op wat je wel van jezelf moet eten in plaats van wat je niet van jezelf mag.

Kan je niet van 1 koffie 2 lattes maken? Dan heb je twee koppen koffie, maar drink je er eigenlijk maar 1.

Deel Deze Pagina