Beste verloskundige, Ik heb 2 vragen. De eerste: Ik heb 3 jaar geleden een miskraam gehad in een prille stadium van de zwangerschap. Heb toen via via nagevraagd of dit daadwerkelijk een miskraam was (vloeien en een klein compact stolseltje) sorry voor de details ) een vriendin van mij die een vriendin als verloskundige had, heeft dit toen bevestigd. Afgelopen dinsdag heb ik dit opnieuw meegemaakt, nadat ik maandag een test had gedaan en deze een licht positief streepje gaf. Naar de dokter was geweest en in overleg vandaag bij hun opnieuw zou testen. Nadat ik gisteren in mijn ogen weer een miskraam kreeg (zelfde als 3 jaar geleden) heb ik huisarts gebeld, en hoefde vandaag niet meer te testen, maar zou wel samen met mijn vriend komen om dingen te bespreken. Vandaag bij huisarts geweest alles verteld en ze zegt, het was gewoon je menstruatie, dit omdat een gyneaceloog een miskraam niet bevestigd heeft. En dan is mijn vraag, ik weet wat ik gezien/gevoeld hebt en de bevestiging van 3 jaar geleden erbij, aangezien dit hetzelfde ging. Moet een gyneaceloog een bevestiging geven dat iemand een miskraam heeft gehad. Ook al is het in een prille stadium? Ik geloof me huisarts namelijk nu niet Even voor de duidelijkheid, ben zwanger geworden doordat mijn pil niet werkte door de antibiotica die ik een poos geslikt had, dit wisten we beiden en het maakte ons niets uit, die kans zou toch klein zijn en zo wel, dan was het zeker welkom geweest. Mijn tweede vraag: Mijn vriend en ik hebben een kinderwens, maar hebben eerst de voorwaarde dat hij een vaste baan heeft. En dan pas stop ik met de pil en dan gaan we het proberen. Ik slik de pil, omdat mijn menstruatie erg hommeles is. Voorbeeld: Ik ben 4 weken zonder stop ongesteld, een dagje niet en dan 3 weken weer ongesteld etc etc. Daarom ook aan de pil, want anders is het niet leuk meer. Omdat wij een kinderwens hebben, hadden we gevraagd aan de huisarts of ik doorvewijzing kan krijgen naar de gyneaceloog, om uit te zoeken wat het probleem is van mijn vage menstruatie. Om dan uit te gaan zoeken, uiteraard zal ik dan moeten stoppen met de pil, om dit te gaan checken. En dat is geen enkel probleem dan. Nu wil de huisarts geen doorverwijzing geven naar een gynecaeloog, omdat ik op dit moment de pil slik. Mag een huisarts dit weigeren? En moet ik echt eerst een jaar pil vrij zijn, met een zeer vervelende menstruatie cyclus. En yep ik weet, dat in het begin je cyclus in de war is. Maar niet op deze manier, aangezien ik noodgedwongen aan de pil moest, door die vage menstruatie. Daarbij zit in mijn familie allemaal zwanger en menstruatie problemen. Ook dit had ik namelijk vermeld. Wanneer ik namelijk wel naar een gyneaceloog zou mogen, heb ik dan reacht op een second opinion die mij een verwijzing mag geven? Mijn vriend en ik zijn verdrietig door de reacties van de huisarts die wij vandaag te horen hebben gekregen Misschien zijn mijn vragen wel niet geschikt voor een verloskundige, maar ik weet het ook even niet meer. liefs vlinder
hoi Vlinder, als je een positieve test hebtgehad ben je zwanger geweest en heb je dus een -heel vroege- miskraam gehad. Sommige huisartsen willen inderdaad 100% zekerheid voordat ze iets een miskraam noemen. Maar ik denk dat jij een miskraam hebt gehad en als je dat zelf zo ervaart, dan is dat toch zo? Als je de pil bent gaan slikken vanwege je menstruatiepatroon dan is dat een reden om naar de gynaecoloog te gaan. Ik snap je huisarts wel, de gynaecoloog zal ook zeggen, stop eerst maar met de pil en houd precies bij wat je cyclus doet, kom dan over 3 of 6 maanden maar terug. Dus de huisarts zegt waarschijnlijk hetzelfde, stop nou maar eerst, dan verwijs ik je daarna wel. Je mag nog eens vragen om een verwijzing maar het heeft denk ik niet veel zin, de gynaecoloog wil ook weten wat jouw menstruatiepatroon nu is, soms is het na een poos pilgebruik wel veel beter dan dat het daarvoor was, dus dat moet je eerst gaan bekijken. Succes ermee! Mirjam
Hoi Mirjam, Ben ontzettend blij met een reactie. Zit met zoveel vragen, en weet me geen raad waar ik nou naartoe moet, aangezien me huisarts ons zo tegen werkt. Ik weet voor mezelf dat het een prille zwangerschap was en dat het is uitgelopen op een miskraam Daar twijfel ik ook echt niet aan. Streepje van de test gaf niet voor niets positief van te voren aan. En als je niet zwanger bent heb je geen hcg hormonen, dus kon die anders nooit positief aangeven. Hoe mijn menstruatie op dit moment zonder pil is dat weet ik natuurlijk niet. Maar ben al weleens tussendoor gestopt en het was direct weer mis, en daarom toch weer aan de pil gegaan. Naast het feit dat je menstruatie in het begin vaak onregelmatig is. Daarom zijn we ook overtuigd, dat als ik nu weer zou gaan stoppen het weer totaal mis is met mijn menstruatie. En dan schiet je ook niet op. Daarom ook dat we naar de gynaeceloog willen, voor de onderzoeken. Want wanneer er daar wat uitkomt, dan weten wij ook waar we aan toe zijn en hoe we hier mee om moeten gaan, en welke stappen er moeten worden ondernomen. Het gehele gebeuren maakt mij gewoon verdrietig, dat ik die verwijzing niet krijg. En me vriend kan zich er ook geen raad mee vinden en dat is frustrerend. Ik zat het volgende ook nog te bedenken, zou ik gewoon naar het ziekenhuis kunnen bellen en dan de afdeling gynaecelogie vragen. Daar me vragen stellen en dat hun kunnen zeggen of ik recht heb op doorverwijzing. Zodat ik dan met hun uitspraak, wanneer die positief is, ik me verwijzing kan opeisen bij de huisarts. Echt waar, me huisarts die doet zo ontzettend moeilijk liefs vlinder
hoi Vlinder, je kunt het proberen bij het ziekenhuis maar ik geef je niet veel kans. Zit jouw huisarts in een groepspraktijk? Maak dan een afspraak met 1 van zijn collega's en probeer het op die manier. Zo niet, dan zit er niets anders op dan nog eens te gaan, met veel moed en vastberadenheid, en zeggen dat je toch echt die verwijzing wilt! Succes! Mirjam