Verschonen voor of na de voeding??? Ik las bij iemand dat ze het altijd ervoor doen. Maar nu is mijn vraag ook daarbij. waarom doen ze het in de kraamtijd, ik gaf bv, tussen de ene en de andere borst? Pauline doe ik nu ervoor. Dan heeft ze soms een schone luier of een klein plasje. Als ik dus haar de borst geef en wegleg is het snel dat ze opeens daarna poept en plast. Ik kan haar toch niet laten slapen met een volle luier? Dus ik doe het dan ook. Maar ik hoorde wel eens van de Drie R-en. Rust regelmaat en reinheid. Alleen als ik haar verschoon zonder regelmaat zou ze dan overgeprikkeld worden? Ik begrijp het volgens mij niet of ik denk er gewoon teveel overna.
Wij verschonen bijna altijd voor de voeding. Alleen s'morgens niet omdat ze dan beide poepen na de voeding. Snap niet zo goed wat je bedoeld met als je niet met regelmaat verschoond of ze dan overprikkeld raakt. Met de 3- R's bedoelen ze voornamelijk dat je kindje goed weet waar hij/zij aan toe is dmv van rust en een 'schema'. Dus verschonen, eten, dan even knuffelen en spelen en bij de eerste tekenen van vermoeidheid direct in bed leggen zodat hij/zij kan slapen. Je kindje komt dan in een soort ritme en is minder prikkelbaar of vermoeid omdat hij/zij weet waar ze aan toe zijn. Over dat verschonen moet je je niet te druk maken. Als ze gepoept heeft of een natte luier zou ik haar gewoon verschonen. Verschonen doe je in een paar minuten dus daar word ze niet prikkelbaar van
Die regelmaat geldt niet voor het verschonen hoor. Als ze een vieze luier heeft, moet ze verschoond, zo simpel is het. Regelmaat geld meer voor de volgorde van slapen-voeden-spelen. In de kraamtijd verschonen ze vaak tussen 2 borsten om de baby weer goed wakker te maken. Omdat zo'n kleintje vaak halverwege de voeding in slaap valt en dan dus niet genoeg heeft gedronken. Als ze nu gewoon goed wakker blijft bij het voeden, hoef je dat niet meer te doen. Dan doe je het gewoon wanneer jij het handig vindt. Als ze bijv vaak wat spuugt na de voeding, verschoon je haar beter ervoor. Als ze vaak poept tijdens de voeding, verschoon je haar beter erna.
Hi, hier Pauline (haha, tja, zo heet ik) Ik verschoon altijd voor het eten omdat het me zo vervelend lijkt om te moeten eten met een volle luier. Maar als de luier nog droog is, doe ik 'm er wel weer om hoor. En dan komt er inderdaad na het eten het e.e.a. op gang... en dan verschoon ik weer. Ach, beter een keer te vaak dan een kind met luieruitslag
Ik herken je dilemma helemaal. De eerste paar maanden zaten voor mij vol met dit soort vraagstukken. Ik verschoonde tussen de linker en rechter borst in omdat er na de linker borst vaak ontlasting kwam. De rechter borst was nog maar een klein slokje en daarna kon ze lekker ongestoord in slaap vallen. Ik legde haar dan weg terwijl ze sliep. Nu, na een jaar, zit er geen regelmaat meer in het verschonen. Ik doe het voor het naar bed gaan, na het opstaan en na de lunch verder eigenlijk alleen bij ontlasting of als ik denk dat het wel weer een keer nodig is. De tips en adviezen van anderen heb ik steeds meer naast me neer gelegd en ik heb mijn eigen weg gevonden. Heerlijk gemakkelijk. Doen wat je goed lijkt blijkt heel goed te werken. Liefs, Breña
Vroeger toen ze nog heel klein was verschoonden we ze voor de voeding, dan werd ze wakker Nu altijd erna, want ze doet meestal tijdens het drinken haar behoefte
Ik verschoon hem ervoor omdat hij soms in meteen slaap valt na het drinken. Dan kan ik hem zo in bed leggen en hoef ik hem niet wakker te maken met verschonen! Ik heb trouwens ook geen regelmaat in het verschonen hoor. Ik verschoon hem ook vaak tussen de voedingen door en soms is het voor de voeding weer niet nodig. Zelf heeft ie ook totaal geen ritme maar het is best een tevreden baby dus prima toch...
Ik verschoon meestal nog tussen twee borsten, om hem weer een beetje wakker te krijgen. Nadeel hiervan is dat hij meestal wat melk teruggeeft door al dat gehannes aan z'n benen. Als hij erg vies is, verschoon ik hem voor de voeding en als hij tijdens de tweede borst ineens een enorme poepexplosie heeft, krijgt ie na de voeding nog een nieuwe luier. Hier dus ook niet echt regelmaat, net hoe het uitkomt.
oke waar onze meid een handje van heeft is het poepen als de luier open is. Soms kan ik er knetter gek van worden. Alsof ze denkt: heerlijk even alles kwijt. Dus als ik het tussen 2 borsten in doe wat bij haar werkt, ze geeft aan dat er iets dwars zit, dat blijkbaar dus, en al laat ik haar wat aan morrelen. Er komt niets. Totdat we naar de commode gaan en ze dus de explosie daar doet. Ik laat haar nu maar even liggen totdat ze het grootste gedeelte is uitgebaggerd. Voorschonen ervoor heeft dus geen zin. Want ze gaat met een droge luier naar bedje om dus vervolgens niets te doen totdat ze wakker is en ik haar dus voor de voeding ga verschonen. Best bizar?? Handig hoor die zindelijkheid maar soms wel vervelend want ik vertrouw dat geschijt niet meer. Heb al meerdere keren ondergezeten en het behang en de kast ook. Of zij zelf dus...
tot drie maanden ongeveer tussen de bv want dan is ze weer wakker, maar nu erna want doordat ze eten worden de darmpjes geactiveerd en poepen ze meestal erna en ik vindt het zonde om twee keer achter elkaar te verschonen!!