Mijn zoon heeft regelmatig driftbuien. Vaak zonder aantoonbare reden (jullie weten vast wel wat ik bedoel) Hij gaat dan huilen/schreeuwen, wil niet opgepakt worden en als ik hem neer wil zetten strekt hij zijn benen. Dus leg ik hem maar (voorzichtig) op de grond. Hij gaat dan liggend nog even krijsen. Een paar minuutjes daarna is het weer goed, tot zich de volgende alweer aandient... Hij wordt ook bijvoorbeeld boos als hij in de keuken niet in de kastjes/lades mag, en ik hem richting zijn speelspel (woonkamer begeleid). Dan zet hij het me toch op een krijsen! Verder heeft hij een enorme fixatie op stopcontacten/stekkers en kabels. Geen idee waar dit vandaan komt. Heb altijd zo zorgvuldig mogelijk geprobeerd stopcontacten te bedekken/uit zicht te houden. Maar hij blijft er maar naar toe gaan en probeert er dingen in te steken. Als ik hem dan oppak en weg zet, loopt hij er steevast weer naartoe. Mijn stem verheffen heeft totaal geen effect. Laatst heb ik hem heel lichtjes op zijn handje getikt, maar ook daar reageert hij absoluut niet op. Alle spullen die voor hem op ooghoogte (grijpzone) staan, pakt hij, vooral als het niet mag. Zo wilde hij laatst de tv van het tvkastje aftrekken OMG Ik vind eigenlijk dat ik niet alles weg hoef te zetten, en hij moet leren dat hij ergens niet aan mag. Maar wat is het vermoeiend zeg. Nu gaat hij constant in de la waar de "snacks" liggen en probeert hij koekjes en noem maar op te pakken. Ik heb geen bovenkastjes dus kan het ook niet uit zicht zetten. Om bovenstaande redenen kan ik ook eigenlijk bijna nergens op bezoek gaan. Het KAN wel, maar dan moet ik constant achter hem aan blijven rennen NEE! blijven zeggen... Verschonen is ook een ramp. Ik moet hem bijna in de houdgreep nemen om überhaupt een luier verschoond te krijgen. Wat een gedoe zeg... Vooral wanneer hij een "grote boodschap" gedaan heeft.... Wat wel vreemd is (vind ik) hij gaat dus NIET aan de kachel. Zelfs als de kachel uit is, gaat hij er niet aan. Hoe kan dat??? Iemand goede tips om hiermee om te gaan? Is het een fase en hoe lang duurde deze bij jullie?
Heel erg herkenbaar! Onze dochter had precies hetzelfde... wij hadden de koekjes in een lade die ze wist te vinden en heel boos/hysterisch werd als ze dan geen koekje mocht, luier verschonen was ineens een gevecht en ze ging soms gewoon zonder aanwijsbare reden op de grond liggen en hysterisch krijsen en huilen en niet opgepakt willen worden. Dus ja, één grote herkenning! Wij hebben toch de koekjes maar verplaatst, was geen houden meer aan. In de la waar de koekjes lagen alle plastic bakjes en tupperware spullen gelegd, daar mocht ze dan wel mee spelen. Ze weet nu wel waar de koekjes liggen, maar kan er nu gelukkig beter mee om gaan als het niet mag. Luiers verschonen, toch maar iedere keer in de houtgreep genomen voor de poepluier, voor de plasluier easyup luiers gekocht waarmee ik ze staand kon verschonen, vind ze prachtig! Nu moet ik tot mijn schaamtje toegeven dat ik ons meisje een lu crackertje geef als de poepluier verschoond moet worden... dan blijft ze heel zoet liggen... Verder proberen we haar uit de stituatie te halen als ze zich weer op de grond werpt, afleiden met een boekje of ergens anders in de kamer spelen met haar, afhankelijk van de reden van de bui negeerden we het ook wel eens en lieten haar even uitrazen op de grond, ik ging dan in de keuken wat doen bijvoorbeeld. Ook niet toegeven aan de reden, dus wil ze perse een koekje, niet geven bijvoorbeeld. Daar waren we zo consequent mogelijk mee, nee is en blijft dus nee! Nu een paar weken later heeft ze nog weleens dat ze moet piepen als iets niet mag maar zijn de buien lang niet meer zo dramatisch en komen veel minder voor! Gek genoeg heeft ze na die periode ook ineens een sprong in haar ontwikkeling gemaakt, zegt veel meer, begrijpt meer en doet extra dingen. Dus het enige wat ik je mee kan geven, blijf kalm en blijf vooral consequent! Sterkte... Edit: wij hebben ook alle spullen op de tafel, kastjes en vensterbank staan, en dat blijven ze. Na veel en vaak nee zeggen blijft ze er nu echt vanaf en gedraagt ze zich ook goed bij anderen in huis als er iets op tafel staat.
Heeel herkenbaar!! Helaas hier ook sinds kort een bijter. Vanochtend stond ze met een drumstokje tegen de tv te beuken, handje weghalen en ja hoor ze hangt weer in mijn hand . Geen tips, hier ook een drang naar de stekkerdozen. Ik ga er maar vanuit dat de aanhouder op den duur wint. En ik moet zeggen dat "nee,dat mag niet" al veel vaker aankomt en dat ze dan ook weg gaat. Verschonen gaat hier dan nog wel, gelukkig, goed! Heel succes en adem in en adem uit!
Je zit vlak voor de 18 maanden sprong. Mijn dochter was rond 17 maanden een draakje met de nodige driftbuien, vooral in het openbaar, heeeerlijk was dat! Vanaf 18 maanden merkten we opeens heel duidelijk dat ze een sprongetje had gemaakt. En sindsdien geen driftbuien meer gehad die noemenswaardig zijn.
Mijn dochter is 14 maanden, maar dit klinkt oh zo bekend. Ik weet ook even geen betere tip als gewoon volhouden. Hoe doen jullie dit nou, als je al 5 keer nee hebt gezegd en ze blijven doorgaan? Soms weet ik het even niet meer en zet haar dan in de box, maar ik wil ook weer niet dat dit een strafplek wordt. Toen ze iets jonger was hielp het nog wel om haar aan de andere kant van de kamer neer te zetten, maar ze rent nu zo hard dat dat ook geen zin meer heeft.
Afleiden met iets anders. Inmiddels zet ik haar een halve minuut op de gang, na een waarschuwing, maar mijn dochter is een paar maanden ouder. Met 14 maanden begreep ze dat nog niet. Nu maar al te goed, dus ze hoeft weinig op de gang.
Thanks voor de reacties. Ik begrijp dat ik gewoon vol moet houden Een strafplekje begrijpt hij volgens mij nog niet. Wat ik doe als hij al 5 keer ergens aan is geweest wat niet mag is hem wegzetten richting zijn speelplek. Maar dan krijgt hij dus vaak zo'n driftbui. Ik probeer hem ook af te leiden, maar dat werkt niet altijd. Als hij namelijk perse aan het stopcontact wil, zet hij alles in werking om ook daar te komen
Driftige kinderen zijn heel pittig. Zoals anderen al benoemen zit je nu in een heftige periode en is er best een kans dat het over een tijdje minder is. Voor nu is het de kunst om consequent te blijven. Probeer de dag heen ook te focusen op de positieve dingen, hoe klein ook. Complimentjes geven is een stuk leuker voor jullie allebei! Heeft hij een keer ervaren dat de kachel heet wordt? Ik vermoed dat ie er daarom niet aan zit. Succes!!
Heel herkenbaar. Hier ook zo'n kleine driftkikker gehad. Qua keukenkastjes heb ik het proberen om te draaien. Zodra hij een keukenkastje open deed zei ik "doe hem maar dicht, goed zo" gaaf dat hij het vond. Doordat het voor het niet meer spannend was om hem open te doen, heeft hij het eigenlijk bijna niet meer gedaan. Deed hij het wel weer dan zei ik weer "doe hem maar dicht, goed zo". Qua verschonen was het drama, precies wat jij beschrijft. Hij wil heel graag dingen zelf doen dus heb constant tegen hem gezegd "hou je voetjes maar voor mama vast" oid en dit heeft soms geholpen. Hier was het een (lange) periode die gelukkig weer over is. Als hij zijn zin niet kreeg dan kon hij ook een driftbui krijgen. Ik liet hem dan even afkoelen en zei tegen hem dat het niet geeft dat hij even boos is maar dat hij zus of zo van mama niet mag. Het praten en uitleggen doe ik ook vooral voor mezelf, door zijn driftbuien kon ik nog weleens vergeten dat hij nog zo klein is en schreeuwen niet zal helpen. Door rustig te praten hield ik mezelf ook scherp . En, het ene kindje heeft nou eenmaal meer pit dan het andere. Mijn zoontje is erg nieuwschierig en zit het liefst ook overal aan, omdat ik zijn nieuwschierigheid iets positiefs vind maar niet wil dat hij zomaar alles pakt leer ik hem om mama of papa te roepen of halen als hij wat wil zien. Dit werkt bij ons heel goed, zo kan hij toch nieuwschierig zijn, hoeven we niet altijd maar nee te zeggen.
Ja! Dat probeer ik ook zo te doen. Dochtertje zit ook de laatste tijd krijsend voor de la met koekjespot. Dan leg ik nog maar 's uit dat de koekjes voor na het middagslaapje zijn, en dat ze best even mag huilen Hoop wel dat ze dit binnenkort gaat oppikken, want dingen uit zicht zetten werkt hier niet zo.