2 vraagjes

Discussion in 'Temperatuurkaartjes' started by kweb, Jan 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kweb

kweb Fanatiek lid

Oct 14, 2008
    2,010
    0
    0
    Administratief medewerker
    Nieuwegein
    Hey meiden,

Ik ga al best een tijdje mee op het forum en ook het tempen e.d. Maar ik heb toch een vraagje, omdat ik daar zelf het antwoord niet op weet, 2 eigenlijk (das natuurlijk logisch dat ik het antwoord niet weet anders zou ik niet posten LOL). Ik ben een tijdje terug gestopt met fanatiek tempen en ovutesten gebruiken, omdat het een beetje een obsessie ging worden. We hebben even een pauze achter de rug ivm omstandigheden, maar zijn nu weer begonnen met proberen. Ik heb wel ovutesten gebruikt, maar met tempen wil ik een beetje oppassen. Ik ken mn lichaam nu onderhand wel, dus temp ik af en toe om te zien of er tempveranderingen zijn. Nu mijn 1e vraag:

Afgelopen zaterdag (vorige week) had ik een positest (zondag niet meer) heb maandag getempt en zag een temp van 36.7 dat is voor mij wel een teken dat er een stijging heeft plaatsgevonden omdat mijn temp voor ei meestal rond de 36.4/36.5 is. Ik heb wel vaker dat mijn stijging in 2 dagen plaatsvind, dus na ei bijv 36.7 en de dag daarna naar de 36.9 en dan rond de 37.0 blijft hangen. Ik dacht dus: mooi, eitje is geweest. Dinsdagochtend nog even getempt voor de zekerheid en opeens weer een temp van 36.5 :$ Daar stond ik toch echt even van te kijken. Helaas heb ik daarna niet meer getempt, omdat we met mn zus en zwager een paar dagen in Duitsland zijn geweest. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken....ik ken mijn cycli inmiddels wel en dit is echt nieuw voor mij...iemand een idee??? Ik heb er natuurlijk zelf ook wel overnagedacht dat omdat je eitje na 24-48 uur springt, die dan mss dinsdag nog gesprongen kan zijn, maar dan had mijn test zondags toch ook nog posi moeten zijn....??

Nu vraagje 2:
    Bij tempen is 1 van de basisregels, elke ochtend tempen op dezelfde tijd. Je temp is dan het meest betrouwbaar.....dit klopt natuurlijk wel, maar dit zou zijn in geval van een normale nachtrust. Hoe is nu "de regel" bij onvoldoende nachtrust, gewoon de temp smorgensvroeg doen en je temp niet helemaal meetellen...of... gewoon tempen wanneer je wakker word, als er maar bijv 8/9 uur tussen zit. Vannacht gingen wij namelijk pas om 03.00 naar bed en om dan om 07.00 te tempen, heeft dan niet zoveel zin. Ik heb wel getempt toen ik wakker werd (om 12.00 uur) en toen was de temp 37.3. Ik ben hier altijd al een beetje verward over geweest. Dus om de vraag in het kort te formuleren: Altijd tempen op dezelfde tijd of zorgen dat je 8/9 uur slaap hebt gehad?

Liefs Kweb

2. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Die daling zou kunnen zijn van een eventuele innesteling, op FF kun je kaartjes zien van zwangeren en daar zitten er genoeg bij met een tempdaling na eisprong, het is wel snel, maar dat is wel het eerste wat ik dacht... heb je dinsdag gewoon op hetzelfde tijdstip getempt??? Ik ga er toch nog eens over nadenken....

Volgens mij het je minimaal een paar uur slaap nodig om goed te kunnen tempen, dus ik zou eerder dat aanhouden bij een onregelmatig leven als elke dag hetzelfde tijdstip... ik temp elke dag om 7 uur (zet ook de wekker) en hem op 01 jan. gewoon om 7 uur getempt ondanks dat ik er om 3 uur inlag. Volgens mij moet je lichaam minimaal 3 uur in rust zijn geweest om goed te kunnen tempen...

3. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Op deze pagina; Fertility Friend OnLine Chart Gallery zie je enkele kaartjes bij 4 dpo dat er een flinke daling is geweest....

Dat is het enige wat ik zo snel kan verzinnen... hopelijk kan iemand anders je beter helpen als dat ik dat kan....

4. kweb

kweb Fanatiek lid

Oct 14, 2008
    2,010
    0
    0
    Nieuwegein
    Hoi Fem,

Bedankt voor je uitleg. Een innesteling is nog niet mogelijk zo snel. Deze vind pas plaats tussen de 5e en 10e dag na eisprong. Mss heb ik nu wel gewoon een rare cyclus en is mijn eitje gewoon later gesprongen...geen idee...gewoon afwachten dan maar denk ik...In elk geval bedankt voor het meedenken :)

5. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    hi kweb! :)

hm, lastig.
    die daling kan idd niet van innesteling komen.
    maar misschien dat je lijf om andere redenen een tempdrop had?
    (even googlen :D)

offff je ei is die dinsdag pas gesprongen? wat later? kijk maar eens bij mijn huidige kaartje, laagste temp is bij mij eidag.

wat is je temp nu? als ie weer omhoog is gegaan, denk ik dat dins ook wel eens je ei geweest kan zijn.
    immers, zaterdag een posi test houdt in tussen de 24 en 48 uur later ei.
    zou dus net dins kunnen zijn geweest?

volgens mij moet je echt altijd om dezelfde tijd tempen zodat je de verschillen goed kan zien.
    enne @ fem: minimaal 3 uur slaap klopt niet. het moet toch echt wel een uur of 6,7 zijn.
    als je later naar bed gaat, dus minder slaap hebt, kan dat tot uiting komen in je temp.

zie mijn temp op nieuwjaarsdag! :p
    (zie je ook meteen wat alcohol doet :D)

stel je gaat om 0000 naar bed en tempt om 0700 dan zal je een andere temp hebben dan wanneer je om 0500 naar bed gaat en om 1200 tempt.
    hoe later tempen, hoe hoger.

vandaar dat je de temptijdstippen ook niet door elkaar moet halen.

dit is althans mijn temp-ervaring (ronde 24)!

wens je succes! met wachten, altijd maar weer dat wachten he... ;)

smak

6. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Sorry dat ik geen betere hulp ben geweest :(

7. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

Jun 8, 2009
    6,894
    0
    0
    Heb ik ook een vraagje.

Ik temp meestal ;) (heel soms 'verslaap' ik mij) om 7u.
    Maarrrr ik heb een zoontje van bijna 13 maanden en die houd mij al een tijd regelmatig wakker.
    Ik kom dus al heel lang NOOIT aan de 7 uur slaap, laat maar zeggen.
    Als ik mazzel heb, hoe ik er alleen om 12.45u uit en 3u.
    Dan kruip ik mijn bed weer in en duurt het best een tijd voordat ik weer in slaap val.

Dit is ook de reden, dat ik mij af en toe 'verslaap' (half uurtje tot een uur na 7u). Ik heb mijn slaap hard nodig, dus ik zet niet de wekker.
    Meestal staat mijn biologische klok ff voor 7-en.

Ik ga er ook vanuit dat mijn temp dus nooit echt super is, maar ik doe mijn best.

Vanmorgen werd ik om 7.30u wakker en tempte ik 37 graden.
    Ik ben direct weer in slaap gevallen (de kleine sliept ook nog - UITZONDERING) en ik werd om 8.30u wakker.
    En ik tempte toen 37,3 graden.

In FF heb ik maar 37 ingegeven, of zouden jullie 37,3 gebruiken, omdat er 'langer' rust is geweest.

P.s. sorry voor het inbreken hier.

8. kweb

kweb Fanatiek lid

Oct 14, 2008
    2,010
    0
    0
    Nieuwegein
    Hey meiden,

Maar dan toch kan mijn ei niet op maandag gesprongen zijn (48 uur na posi test) anders was mijn temp dinsdag wel veel hoger...Nouja, kan er nu toch niets meer aan doen. We hebben zaterdags geklust, dus kan er niet veel aan "verpest" hebben lol...Afwachten dan maar.

Zijvanderhoek: ik kan je daar nu niet zo goed een antwoord op geven omdat ik zelf ook met die vraag worstel. Ik snap dat je hoe later je tempt hoe hoger je temp zal zijn, dus ik denk als je eens eens een uitschieter hebt, die temp niet meetellen....

Weet je meiden....er is maar 1 zaadje nodig en die zal er vast en zeker een keer tussen zitten :)

9. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    @kweb: hoe is je temp nu dan?

@zij: ik denk persoonlijk dat als je er 2x uit moet per nacht, je temp erg onbetrouwbaar is. wegens die korte en met name gebroken nacht.
    maar- ik denk ook dat je er uiteindelijk voor jezelf wel een soort van partoon in zou moeten kunnen herkennen?
    voor/na ei enzo?
    in elk geval zou ik voor deze ronde uitgaan van ei op 22, en dus NOD+2.

succes allemaal! :)

10. kweb

kweb Fanatiek lid

Oct 14, 2008
    2,010
    0
    0
    Nieuwegein
    hey meiden,

sorry van mijn late reactie.
    Mijn temp is vanmorgen weer gezakt. Maar hij is al die tijd erg laag gebleven. Na eisprong zit ik altijd boven de 37.0 maar nu kom ik niet hoger dan 36.9. Mijn kaartje is een beetje rommelig hoor. Gezien de voorgaande cycli temp ik niet meer voor ei en vul ik gewoon mijn basale temp van 36.6 in. De dagen die leeg zijn heb ik niet getempt, dus niet echt een duidelijk beeld...

P.s. Die van woensdag de 30e is een gokje, maar ik wilde een kruis haha

Share This Page