Lopen stimuleren of niet?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Gentle, May 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn dochter is nu bijna 9 maanden en staat sinds een klein maandje. Ze is nu ook heel stabiel en kan bijvoorbeeld iets van de grond pakken, op haar hurken zitten en ze oefent hard met los staan.

Nu hebben we zo'n loopkarretje voor haar, maar dat vind ik ze nog een beetje eng (idee van "help blijf hier" zeg maar). Aan de hand stapt ze eigenlijk al best goed en dit vind ze ook leuk. Maar mag/moet ik dit wel stimuleren? In de box doet ze ook wel eens een stapje, maar langs de spijlen stappen doet ze niet zo vaak. Het lijkt alsof ze dat niet zo interessant vindt.

Ze is nog zo klein, dus ik vraag me af, mag ik dit wel stimuleren door aan de hand met haar te stappen, of kan ik haar beter alles zelf laten ontdekken? Ik bedoel dan niet buiten ofzo, maar gewoon door de kamer een beetje lopen. We oefenen ook wel met het loopkarretje, is dat beter? Hoe doen jullie dat?

2. miffy11

miffy11 Niet meer actief

vooral niet pushen, zolang ze het leuk vind om aan de hand te lopen en met een loopkarretje gewoon lekker laten doen.
    is een goede oefening!

3. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Of het qua gewrichtjes e.d. goed is, weet ik niet, maar een vriendin van mij heeft een zoontje van 13 maanden, die al rechtop stond vanaf 6 maanden. Met 8 maanden ging hij stappen aan de hand en met een loopkarretje.
    Inmiddels loopt ie dus al los (met 13 maanden dus).

Volgens mij kan het geen kwaad...
    Ze geeft immers zelf aan dat ze eraan toe is, lijkt me.

Lijkt me superleuk om "stappen" te oefenen met je kindje :D

4. tulip

tulip Niet meer actief

als ze zelf aangeeft los te willen staan e.d. kan het geen kwaad hoor. Ze kan ook zelf gaan staan toch, das het belangrijkste, dan kan het rugje het aan iig. Zo'n loopkarretje is een hele goede oefening hoor. Daar hebben ze vaak ook veel plezier aan.

5. Meilan

Meilan Bekend lid

Oct 18, 2008
    639
    0
    0
    Liner Manager
    Antwerpen
    Ze geeft het zelf aan, dus dan kan het geen kwaad.
    Mijn dochter stapt met haar loopkarretje en aan de hand sinds 7 maanden. Inmiddels loopt ze los. Ze was er gewoon klaar voor.

6. adi

adi Niet meer actief

Ik heb iig begrepen dat het niet verstandig is om lopen te stumuleren als de kleine nog niet kan kruipen. Want dan slaat het kindje zoizo kruipen over en dat is een van de belangrijksten fases in de lichaamsontwikkeling.

Als ze goed kruipt kun je haar zeker stumuleren om te lopen, dat is de logische volgende stap. Wat lekker vroeg zeg :)!

7. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ja kruipen en zelf gaan staan kan ze goed. Ze heeft net voor het eerst zelf achter het loopkarretje gestapt!! Ik moet alleen het karretje nog goed vasthouden, anders gaat het te snel, maar ze glunderde van oor tot oor :D

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Zolang ze het leuk vindt om aan je hand te stappen, kan het volgens mij weinig kwaad. Mijn zoontje loopt ook achter zijn loopwagentje, aan de hand en momenteel loopt hij constant achter de meubels aan, die duwt hij de hele kamer door (haha, gelukkig zijn de bank en de tafel nog iets te zwaar).
    Zolang ze het leuk vinden en zelf aangeven waar ze aan toe zijn, kun je ze er best wat bij helpen, dan gaat het in hun eigen ontwikkelingstempo.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Eva ging zelf staan met 7 maanden, liep met 8 maanden overal langs en rondjes door de box, met 9 maanden achter haar loopauto en met 10 maanden ging ze pas kruipen (wel vanaf 7 maanden tijgeren). Iedereen dacht ook dat ze het kruipen over zou slaan, maar dat was dus niet zo. En iedereen dacht ook dat ze voor haar verjaardag wel los zou lopen. Niet dus, vlak na haar verjaardag zette ze haar eerste losse stapjes en ging langzaamaan steeds langere stukjes lopen. Met bijna 14 maanden liep ze echt los.

10. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    1,631
    109
    63
    Female
    Hier een meisje dat sinds een week of 4 staan erg leuk vind.. :$ Als ik nu der handjes pak om te gaan zitten (als ze ligt), gaat ze sinds een week meteen staan.. Ze vind zitten ook niet zo leuk meer (wel in de kinderstoel enzo, maar staan is echt het leukst). Weet niet zo goed wat ik ermee aan moet :) Ik laat der der gang maar gaan, maar ja, ze kan nog geeneens rollen :( Maar wel staan! Ik hoop wel dat ze nog wel zelf gaat zitten en kruipen enzo..

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Maar ze gaat toch niet zelf staan? Dan moet je het niet stimuleren hoor. Lisa zet zich regelmatig af als ze op ons op de buik ligt (vooral als ze pijn heeft) en staat dan dus, maar dat is echt nog niet goed. Pas als ze zichzelf gaan optrekken tot staan is het allemaal prima.

12. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    1,631
    109
    63
    Female
    Ik pak haar beide handjes zodat ze zich kan optrekken, je weet wel om haar te helpen te gaan zitten.. echter, nu gaat ze dus meteen door naar staan...

13. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Ik vraag me sowieso af of stimuleren zin heeft.
    Ze gaan toch pas los lopen als ze dat zelf willen en durven.
    Onze dochter liep met 16 maanden los.
    Vanaf 13 maanden hebben wij haar veel gestimuleerd aangezien ik rugpijn had van al het tillen.
    Maar dit heeft echt helemaal geen nut gehad, ze doen het echt pas als ze het zelf willen.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ja ik snap het, maar ze gaat dus niet zelf staan, ze heeft jouw hulp nodig. En dan is het dus nog niet verstandig om te doen.

15. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Volgens mij is dit meer de strek reflex van de beentjes. Mijn vader (is fysio) heeft volgens mij ook wel eens gezegd dat je dit geen tijden moet laten doen. Dus ook niet neerzetten zo in de box bijvoorbeeld, maar gewoon neerleggen en zelf laten uitvinden! Julia heb ik ook nooit zittend neergezet, maar ze kon het al heel snel zelf (met 7 maanden).

Nee zo bedoel ik het ook niet hoor. Ze vindt het erg leuk, vandaar dat ik even wilde weten of het kwaad kan als ik haar dus aan de handjes laat stappen of aan haar loopkarretje help (kan ze nog niet zo goed zelf aan gaan staan, omdat het te snel gaat). Ze gaat snel genoeg, dus van mij hoeft ze echt niet voor haar eerste verjaardag te lopen ofzo. Ik wil haar alleen niet helpen bij het stappen wanneer dit slecht voor haar beentjes/rug zou zijn!

16. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier een meisje die al zelf (met onze handen onder haar oksels) ging staan toen ze een week oud was.
    Staan heeft ze altijd gedaan, ze probeert nu ook los te staan en loopt aan 1 handje.

Het loopwagente vond ze eerst ook eng, omdat hier tegels liggen de de wielen van de loopwagen ook glad zijn. Inderdaad zo'n beetje.. 'heej waar ga je heen, blijf staan!' gevoel haha.
    Nu zo ineens is ze zelf gaan lopen achter dat ding.

Ik heb haar enkel af en toe aan dat ding gezet. niet gepushed ofzo. Gaat allemaal vanzelf. Gewoon genoeg de gelegenheid geven om zelf te gaan staan en lopen aan tafels enzo. Ze zal vanzelf de stap nemen om te gaan lopen achter de loopwagen.

17. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Dit klopt wel, Rebecca stond ook met 1 week al. Nooit gepushed, als ze het deed deed ze het volledig zelf. Ook niet staand in de box neergezet enzo (toen ze ouder was).

Ze zullen hun eigen tempo behouden.

Je kan enkel de intresse opwekken door spelenderwijs te stimuleren. Maar dit zal enkel werken als ze er zelf aan toe is.

Share This Page