Hoi! Mijn zoontje doet vanaf het begin overdag hazenslaapjes. Heel soms heeft hij een periode van 1-2 weken dat hij overdag langere rukken maakt (van 2,5 of 3 uur) maar daarna vervalt hij weer in de hazenslaapjes. Op dit moment is het zo dat hij zo'n 4x per dag een half uurtje tot hooguit een uurtje slaapt. We hebben hem een tijdje ingebakerd maar ook dit zorgde er niet voor dat hij overdag langer ging slapen. Ik weet dat baby's een slaapcyclus hebben van zo'n 45-50 minuten, dat ze daarna even wakker worden en weer moeten leren om in slaap te vallen. Als hij na zo'n slaapje wakker wordt sta ik ook echt niet meteen naast zijn bed, soms laat ik hem een half uur liggen maar ook dan valt hij niet terug in slaap. Hij wordt trouwens wel vrolijk wakker, ligt geluidjes te maken en als je bij hem op de kamer komt, wordt je begroet met een brede glimlach Nou heb ik laatst ergens gelezen (weet niet meer waar) dat je baby's ook kunt leren om op vaste tijden te gaan slapen. Dus dat je hem bijvoorbeeld na het fruithapje op bed legt voor bijvoorbeeld 1,5 uur, dan 2,5 uur wakker, dan voor een lange middagslaap op bed legt etc. Hebben mama's hier ervaring mee? En heeft het geholpen? Volgende week heb ik een weekje vrij en alle tijd om dit eventueel uit te gaan proberen, hem op vaste tijden op bed te leggen en hem er bijvoorbeeld 1,5 uur te laten liggen, ook al is hij wakker (behalve als hij heel hard gaat huilen natuurlijk maar dat gebeurd eigenlijk nooit). Ik was benieuwd of mama's hier dit hebben ingevoerd en zo ja, op welke leeftijd en of het hielp of niet? En zijn er mama's met al wat oudere kindjes die hazenslaapjes deden waarbij het 's nachts slapen goed bleef gaan? Jurre slaapt 's avonds en 's nachts namelijk erg goed en ik ben wel eens bang dat hij door de hazenslaapjes overdag, uiteindelijk 's nachts ook slecht gaat slapen. Bij wie is het goed gegaan? Oeh sorry, het is nogal een lang verhaal geworden voor een simpele vraag Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik denk dat kindjes zelf wel aan kunnen geven of en hoe veel slaap ze nodig hebben. Ik pas me dus aan aan het "schema" van Julie qua slapen. Maar dat is ook wel noodgedwongen: Julie accepteert het namelijk ab-so-luut niet als ik haar in bed leg "omdat het nou eenmaal slaaptijd is". Als zij niet wil slapen, krijst ze en gaat finaal door het lint. Als ze wakker wordt, is ze ook vrolijk, maar dan wil ze er wel meteen uit, en snel graag. Ze heeft het namelijk erg druk (met andere dingen dan slapen). Overdag duren haar slaapjes hooguit een uur, vaak zelfs maar 30-45 minuten. 's Nachts slaapt ze eigenlijk wel goed. Ze wordt wel standaard 30-34 minuten na het naar bed gaan even wakker, maar dat heeft ze altijd gehad. Verder wordt ze in de nacht meestal nog even wakker rond 4 uur, maar ook niet altijd (ze wil dan een knuffel en slaapt weer verder). Je zou bij jouw zoontje eens kunnen uitproberen hoe hij reageert op jouw slaapschema. Hij gaat niet overstuur, dus dat is makkelijker te proberen dan bij zo'n hittepetit als Julie denk ik . Ik heb het ook geprobeerd, omdat het mij heel fijn leek voor haar (en voor mij!) als er een vast ritme in de dag zit. Maarja, daar wil Juultje niks van weten... Succes ermee, en laat je nog weten hoe het gegaan is als je het gaat proberen?
Ik had ook zo'n slapertje die hooguit 3 kwartier sliep overdag, en dan 2 of 3 keer. Ik las een supertip uit Lekker slapen zonder Huilen, die werkte voor mij heel goed. Ga 5 minuten voordat je baby meestal weer wakker wordt vlakbij de slaapkamer zitten, lees een boek ofzo. Op het moment dat je baby een geluid maakt, en dus wakker aan het worden is, meteen naar je kindje, en dan weer in slaap proberen te krijgen. Bijvoorbeeld door speentje er weer in, of te wiegen, of te voeden, eigenlijk zoals je normaal je baby in slaap krijgt. De kunst is dus voordat je baby echt wakker wordt, hem weer in slaap te krijgen. Ik geef mijn kindje altijd een speentje bij het in slaap laten vallen. Dus ik gaf haar meteen weer een speentje en na een paar keer proberen viel ze dan weer in slaap. Ik heb dit een week moeten doen ofzo, minder nog denk ik, en nu slaapt ze altijd 2 uur 's ochtends en 2 uur 's middags. Dus voor mij heel erg geholpen! Misschien heb je er wat aan.
hier een mama die vaste slaaptijden aanhield en een meisje dat het bijzonder prettig vond. Bij mij was het ook een onderdeel van de rrr. Wanneer ik ermee begonnen ben, mmm ff denken..... ik denk met een maand of 3/4. Ik had sowieso een baby die altijd sliep, ook op die leeftijd was ze heel kort wakker. 's ochtends ging ze standaard om 9.00 uur. Daarvoor had ik al gezien dat ze rond 9.15 echt heel moe was en mijn doel is om dat voor te zijn, dan slaapt ze namelijk rustiger. Dus 9.00 uur naar bedje. Ze sliep dan tot 11.30/12.00 uur. Dan een flesje en om 13.00 uur was ze al weer moe aan het worden. Dan legde ik haar in de kinderwagenbak. Mama kan dan even lunchen en dan sliep zij ondertussen. In de bak alleen een vestje, daar ging dan de lodger bunker overheen voor buiten. Als ik gegeten had ging ik wandelen en dan sliep zij door. Meestal werd ze rond 3 uur/ half 4 wakker en was ik net thuis. Dan konden we weer een flesje drinken en nog wat spelen. Om 5 uur ging ze nog een uurtje terug naar bed. Toen ze wat ouder was (5 a 6 maanden) deed ze het middagslaapje in bed en was tot een maand of 10 deze slaaptijden: 9.15-12.00 uur 13.00 uur tot- 14.30/15.00 uur. Zoals je ziet altijd een veel slaper. Bij mij werkte de vaste tijden dus uitstekend.
Is hij wel moe genoeg als je hem in bed legt? Als hij maar een beetje moe is hoeft hij ook maar kort te slapen om weer op te laden
Hoi Mijn dochtertje is vandaag net 7 maanden. Ze sliep al door met 5 weken oud. Ze ging toen om half 11 naar bed tot de volgende dag 08.00-08.30. toen sliep ze overdag ook meer dan nu. ook wel 4-5 uur overdag. maar nu gaat ze al een tijdje om 19.00 naar bed en word 07.00 weer wakker. Maar slaapt overdag ook haze slaapjes om 9 uur word ze moe dan slaapt ze maar 30-45 min en dan weer om half 1 tot 14.00 en dan om half 5 tot 17.30 ongeveer en dan weer om 19.00 naar bed. dus word steeds minder het slapen.Ze heeft ook wel dagen dat ze iets meer slaapt. maar laatst had ze een keer dat ze overdag helemaal niet had geslapen. ( was wel moe maar wou niet) kwam ook door de tanden die ze toen kreeg. denk dat elke baby ook zijn eigen ritme heeft. een slaapt meer dan ander.
Hier heeft vaste tijden altijd heel goed gewerkt, ze werd juist erg onrustig als ik dat niet deed. En nog steeds gaat ze op vaste tijden naar bed en daar houd ik me ook echt aan. Werkt prima en vind het zelf ook erg prettig!!
Emma gaat op vaste tijden op bed, maar ze is dan ook altijd moe. Ze heeft dus een vast ritme. Emma sliep met 6 maand 2x overdag (van half 12 tot half 2 ,2 uur) en eind van de middag rond half 5 tot kwart over 5. Nu slaapt ze alleen nog van 12 (is half uurtje opgeschoven ongeveer) tot 2 uur half 3.
Zo al veel reacties, bedankt! Die tip over vlak voordat hij wakker wordt hem weer in slaap proberen te krijgen wordt hier lastig denk ik, ik kan er helaas de klok niet op gelijk zetten wanneer hij wakker wordt. Vandaag heeft hij 1x 40 minuten, 1x 50 minuten en nu net een uurtje geslapen. Ik dacht ook wel eens dat hij misschien niet te moe is en daarom zo kort slaapt, maar zoals vanochtend viel hij bijna om van de slaap (lag al half te soezen in de box) en als ik hem in bed lig vallen zijn ogen al dicht voordat ik de kamer af ben. En is hij toch na 40 minuten weer wakker... Ik ga het volgende week gewoon eens proberen, baat het niet dan schaadt het niet! 's avonds hebben we wel al een vaste tijd, 19.00 uur douchen, rond half 8 de fles en om 8 uur slapen. En dan is hij 's ochtends standaard om 7 uur weer wakker. Ach, en als het niet werkt dan gaan we weer vrolijk op deze voet verder, veel last heb ik (en hij) er niet van! Zolang hij vrolijk blijft neem ik aan dat hij overdag op zijn manier genoeg slaap krijgt en dan zal het allemaal wel goed zijn! Meer ervaringen zijn uiteraard welkom! Groetjes!
Wij hebben ook altijd op vaste tijdstippen laten slapen en dat ging heel erg goed. Mannetje slaapt altijd (zeer uitzonderlijk niet) en makkelijk. Wij hebben de routines van G. Ford gebruikt. Zij gaat inderdaad uit van die vaste tijdstippen maar ook lengte van slaap. Dat klinkt natuurlijk een beetje raar... 'zo van.. ik dwing wel even af dat mijn zoon 2 uur gaat slapen...' maar toch hebben wij vanaf de 2e maand ons zoontje altijd in bed gehouden tijdens de slaaptijden. Natuurlijk als hij wakker werd gingen we naar hem toe maar stopten hem weer toe. Dit is denk ik makkelijker met 2 maanden dan met 6 maanden... Maar je zou eens kunnen kijken naar haar boekjes (vooral niet al te letterlijk nemen sommige dingen want ze is soms wel heeeeel specifiek ) Die ritmes van rond de 45 minuten zijn trouwens heel normaal. Je kindje moet leren om dan zelf weer in slaap te vallen. Dus even wakker worden na 45 minuten maar dan bedenken... oh, ik kan nog wel even slapen ipv OH... ik kan wel met mama spelen
Hoi allemaal, Even een update van mij! Sinds een dag of 5 leg ik Jurre op vaste momenten op bed. Na het fruithapje, na het brood en de fles en als hij echt heel moe is rond 4/5 uur nog een keer. Ik moet zeggen, ik zie wel verbetering! Nu slaapt hij na het fruithapje vaak 1,5 a 2 uur. 's Middags is het nog wel zoeken maar ook voor mij, omdat we naar 3 flessen teruggegaan zijn en hij nu zoveel nieuwe dingen te eten krijgt op andere tijdstippen, dat hij daar nog even zijn draai in moet vinden. Maar als ik hem 's middags na het brood en de fles op bed leg, slaapt hij nu steeds een uurtje! Ik laat hem wel wat langer liggen zodat hij misschien leert dat hij er wat langer in ligt en misschien wel langer gaat slapen (logica ). Maar 's ochtends is het een heel stuk verbeterd en daar ben ik super blij mee! Groetjes!
fijn dat het zo goed gaat, je zal zien dat het s middags ook snel beter gaat als hij eenmaal aan zn nieuwe ritme gewend is.