Vraag over de BV

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by sandranuijs, Dec 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

Apr 29, 2010
    713
    1
    16
    Hallo,

Ik heb een tijdje geleden vanuit onze kraamzorg een lactatiekundige laten komen omdat het niet zo super liep om BV te geven aan onze zoon. Nu ging het een tijd echt super!! hij hapte goed aan maar nu is het even anders.

Ik heb best een aardig beetje melk bij me dus zodra hij goed drinkt "spuit" de melk uit mijn borst maar dan raakt hij sinds een paar dagen overstuur en wilt dan alleen maar enorm huilen maar erna neemt ie de borst niet meer. Conclusie is dat ie 1 borst goed drinkt maar vaak de andere weigert. Als ik hem even laat huilen bij me en hij wordt rustig probeer ik het vaak nog een keer maar dan begint ie gewoon weer enorm te huilen.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
    ---------------------------------------------------

En dan had ik nog een vraagje:

De lactatiekundige zei me te voeden op verzoek, dus zodra ie wakker wordt en roept dan voed ik hem.
    Maar gister op het CB zei de dame dat ik hem overdag om de 3 uur zeker moet voeden, ook al moet ik hem ervoor wakker maken. Hierdoor zou hij een ritme opbouwen en snachts beter doorslapen.
    Ik heb erna de kraamzorg gebeld en de dame aan de telefoon was het eens met het CB.

Nu heb ik verschillende verhalen gehoord van diverse mensen en ik weet het niet meer.

Wat raden jullie hierin aan?

----------------------------------------------------
    Hier even wat gegevens over Thijs:

Hij woog bij geboorte (03-11-2010) 3900 gr maar is toen afgezakt naar 3510 gr.
    Gister is ie gewogen en is nu 4865 gr.
    Is gegroeit van 52 cm naar 56,5 cm

Alvast bedankt!!
    Mvg,

Sandra

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Hoi Sandra,

Lastig dat je tegenstrijdige adviezen hoort. Als het consulatiebureau in het bezit is van hetborstvoedingscertificaat zouden ze dit advies ook niet mogen geven. Eén van de vuistregels is namelijk dat je een baby voedtop verzoek zodat vraag en aanbod op elkaar afgestemd worden.
    Jouw baby groeit prima: gemiddeld 200 gram per week. Er is dus geen enkele reden om hem verplicht iedere drie uur te voeden.
    Dat dat meer ritme zou geven en minder nachtvoeding is maar zeer de vraag.

Mijn advies aan jou is: volg je gevoel: als op vraag voeden prima ging is daar niks mis mee.
    Voor de hard spuitende melk: probeer eens een borst kort voor te kolven (bv 50 ml) en daarna je baby aan die borst aan te leggen. De melk stroomt dan rustiger en de voeding verloopt vaak fijner. De tweede borst is niet per sé noodzakelijk. Veel baby's drinken tijdelijk maar één borst per keer.
    Hou vooral zijn natte luiers en groei in de gaten. Als dat goed blijft gaan en hij is tevreden na één borst is het prima dus.

Misschien is het goed om dit ook even terug te koppelen naar het consulatiebureau of naar iemand die zich daar bezig houdt met het borstvoedingsbeleid: deze adviezen zouden ze niet meer moeten geven.

succes
    Linda

3. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

Apr 29, 2010
    713
    1
    16
    Hoi Linda,

Bedankt voor je reactie!

Hij groeit inderdaad als kool en afgelopen maandag zelfs al 5110 gr toen we weer naar het cons.bureau moesten.

Hij doet nog weleens lastig met aanpakken van de voeding maar het gaat al beter, misschien zat hij in een lastige fase ofzo.

Zojuist heb ik 1 voeding gekolft omdat ik vanmiddag weg moet en het blijkt dat ik uit 1 borst bijna 150ml kan halen dus ik weet nu ook dat als hij 1 borst weigert dat hij voldoende binnen krijgt met die ene :)

Bedankt voor je adviezen en als ik maandag weer op het cons. bureau kom zal ik het ze zeker zeggen!!

Share This Page