Hoe zit het precies met Rhesus C-negtief?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mamav4, 10 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamav4

mamav4 Niet meer actief

Vanmorgen hoorde ik van mijn vk dat ik Rhesus C negatief ben. (heb bloedgroep B, weet niet of ik positief/negatief ben)

Na wat zoeken op google heb ik gelezen dat ze met 27 weken de bloedgroep van de baby bepalen. Kan ik antistoffen aanmaken als de baby een andere bloedgroep heeft, of kan dat alleen als de baby rhesus c positief is?

Als ik antistoffen ga aanmaken, wat is dan de verdere procedure?
    Ik heb begrepen dat er geen spuit bestaat zoals bij D- negatief.

Ik vind het eigenlijk allemaal maar een beetje vaag en heb het idee dat dit onderzoek nog in de kinderschoenen staat, klopt dat?

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Je haalt 2 dingen door elkaar. Bij een rhesus D factor negatief dus B negatief wordt er bij 27 weken gekeken wat de baby is, is hij/zij negatief dan krijg je geen anti-d spuit bij 30 weken en ook niet na de geboorte. Bij positieve rhesus D factor van de baby krijg je wel anti-d na de bevalling en bij 30 weken, dit om te voorkomen dat als er bloed contact tussen jou en de baby optreedt je geen antistoffen aanmaakt, deze antistoffen worden ook bij 27 wkn geprikt bij rhesus D negatief bij jou bloedgroep en in het begin van de zwangerschap.

Ben je rhesus C negatief wordt er bij 27 weken extra gekeken of je geen antistoffen aanmaakt.
    Maak je antistoffen aan dan wordt er beoordeeld in welke mate je antistoffen aanmaakt is dit minimaal wordt dit regelmatig opnieuw geprikt, stijgt dit teveel wordt je verwezen naar de gynaecoloog en wordt daar actie opgenomen.
    De kans op aanmaken antistoffen is zeer klein bij een 1e zwangerschap en bij nog nooit een bloedtransfusie gehad te hebben.

Het verhaal mbt rhesus D wordt al heel lang gedaan alleen is het bepalen van de foetale rhesus factor in het bloed van de moeder per 1 juli 2011 nieuw. Daarvoor krijg elke rhesus D negatieve zwangere bij 30 wkn anti-d en alleen bij een rhesus D positief kind na de bevalling.

Rhesus C is nieuw omdat gebleken is dat omdat tegen dit antigeen vaker antistoffen aangemaakt worden dan tegen andere antigenen in het bloed, daarom wordt dit extra bepaald, ook dit is per 1 juli 2011.

Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina