Weinig plassen en veel aankomen

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by grasspriet84, Feb 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Niet meer actief

#1 grasspriet84, Feb 27, 2016
    Last edited by a moderator: Feb 27, 2016
    Hallo!

Graag wil ik iets vragen.

Gisteren bij de gyn geweest en aangegeven dat ik zo weinig plas, maar wel genoeg drink. Ik zorg dat ik aan de twee liter per dag kom.
    Ze vroeg of ik veel was aangekomen, maar dat wist ik op dat moment niet. Ze zei als ik meerdere kilo's per week aan was gekomen, ik aan de bel moest trekken.

Vanmorgen op de weegschaal gestaan en ik zag dat ik in een week 4 kilo was aangekomen! Ik schrok me rot! Ik heb de vk gebeld in het ziekenhuis en er was overlegd met een dienstdoende gyn, maar die zei dat het heel normaal was en dat dit bij de zwangerschap hoort. Ik snap er niets meer van. Ik voel dat dit niet klopt. Komende week krijg ik een glucoseonderzoek. Zou het met zw. Diabetes te maken kunnen hebben? Ik hou ook vocht vast, maar dit hoort natuurlijk ook bij zwangerschap.

Ik zoek misschien extra geruststelling... Is dit echt normaal?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Grasspriet84,

heb je de glucosetest al gedaan? 4 kilo in een week aankomen is wel wat fors hoor. Als je deze week bv niets aankomt of maar een beetje is het weer een beetje gecompenseerd, maar ik vind het wel heel goed dat je er alert op bent. Want je moet juist wel goed blijven plassen, zeker als je 2 liter of meer op een dag drinkt. Het is ook weer niet warm buiten dat je veel zweet en daardoor veel vocht verliest.
    Het is ook goed om je bloeddruk goed in de gaten te blijven houden als je het vocht echt vast aan het houden bent, maar dat weet de gyn ook wel. Dus ik ben benieuwd hoe je controle is gegaan deze week.

Groetjes Brigitte

3. grasspriet84

grasspriet84 Niet meer actief

Hoi Brigitte,

Dank voor je antwoord. De test heb ik gedaan en mijn bloedwaarden waren goed sinds zaterdag ben ik zo'n 2 kilo weer aangekomen. In de tussentijd mijn bloeddruk in de gaten gehouden, maar deze was heel normaal (120/80).

Mijn kindje is ook aan de forse kant. Hij is van week 26 - 30 ongeveer een kilo aangekomen. Ik ben van week 29 op 30 dus de vier kilo aangekomen. Dit zal dan wel de verklaring zijn. Gisteren heb ik een uitgebreide medische echo gehad, omdat de gyn vocht bij de baby had gevonden en hij wilde weten of dit de reden was dat het buikje van de baby vergroot was. Er waren geen schokkende dingen direct te zien op de echo, wel wilde de gyn nog andere zaken uitsluiten zoals bloedarmoede bij de baby. In een week tijd was de baby 120 gram aangekomen. Dus normaal. Ik ben daarentegen dus 2 kg aangekomen.

Ik geef het vocht maar de schuld; enkels heb ik niet meer. Ik drink max 2 liter en blijf in beweging. Na een activiteit doe ik mijn benen omhoog. Verder kan ik niets doen.

Ze houden mij en de baby in de gaten, maar volgens de gyn ligt het aankomen aan de groeispurt van de baby en dat ik gemakkelijk vocht vasthoud. Ook hou ik andere zaken in de gaten als tintelingen in handen, sterretjes zien, misselijk zijn etc. Heb wel de tintelingen in mijn scheenbeen waar ik het vocht heb (mijn benen glimmen gewoon!). Dit allee was blijkbaar niet medisch b

Ik laat het hier maar bij en probeer me er niet teveel mee bezig te houden. Anders maak ik mezelf ook gek.

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi,

dat klinkt inderdaad als flink vocht vasthouden... Goed dat je probeert je er niet te druk om te maken; weet dat je goed in de gaten wordt gehouden, want zo te lezen is dat zo.
    Zet hem op!

Groetjes Brigitte

Share This Page