Hallo, Naast mijn baan in loondienst (22uur) heb ik nu 6 jaar samen met mijn vriend een vof. Hij maakt hierin de meeste uren, ik doe vooral boekhouding en spring bij als het echt nodig is. Daarnaast heb ik mij onlangs ingeschreven als eenmanszaak, ik ben namelijk een gastouderbureau aan het opzetten (alles ligt nu bij de gemeente). Mijn bedoeling was om dit naast mijn baan te beginnen en als de zaken goed gaan mijn baan op te zeggen. Geheel onverwachts had ik vorige week een positieve zwangerschapstest in mijn handen. Eenmaal van de schrik bekomen ben ik gaan denken en zoeken wat dit op financieel gebied betekend. Vanuit mijn baan krijg ik uiteraard een zwangerschapsuitkering. Vanuit de vof zou ik recht hebben op een zez uitkering? Ik hoor daar nu voor het eerst van, bij mijn vorige kinderen geen aanspraak op gemaakt omdat ik het niet wist. Maar ik was dus ook opzoek naar een vrijwillige verzekering voor mijn/onze zaakjes (mijn vriend is dus ook voor niks verzekerd momenteel) en nu las ik op de site van het uwv over de vrijwillige ziektekosten verzekering. Maar het lijkt mij niet kunnen dat ik mij daar nu voor aanmeldt terwijl ik al zwanger ben en daar dan uitkering voor krijg of zie ik dat verkeerd?
Beste Xfifix, Je wilt graag weten of je recht hebt op een ZEZ-uitkering en of het mogelijk is om je vrijwillig te verzekeren voor een zwangerschapsuitkering. Je kunt inderdaad als meewerkend partner in de zelfstandige onderneming van je man aanspraak maken op een ZEZ-uitkering. Je krijgt dan een deel van de winst uit onderneming toegerekend en daar wordt de uitkering op gebaseerd. Je vraagt deze uitkering zelf aan vanaf 4 weken voor de ingangsdatum van je verlof. Door het werk dat je in loondienst doet heb je ook recht op een andere zwangerschapsuitkering (WAZO). Deze uitkering vraagt je werkgever voor je aan. Beide uitkeringen samen kunnen nooit hoger zijn dan het inkomen dat je normaal zelf verdient. Is dit wel het geval dan wordt de ZEZ-uitkering verlaagt met het verschil tussen je normale inkomen en de berekening. UWV Webcare Team is niet bevoegd informatie over de verzekeringsvoorwaarden van de vrijwillige verzekeringen te verstrekken. Je kunt hier meer informatie over krijgen via 020-7524291. Actuele informatie over de samenloop van een WAZO en ZEZ-uitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www./uwv.nl/webcare