2 borsten per voeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Beep, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Ik heb een vraagje: Ik geef per voeding altijd 2 borsten (met verschoning tussendoor), maar heb vanaf het begin al last van tepelkloven en een branderig gevoel aan m'n tepels na het voeden. Hiervoor gebruik ik nu bepanten, en ik merk wel dat het iets helpt. Maar nu vraag ik me af of het verstandig is om per voeding 2x 1 borst te geven, zodat de andere tepel wat rust krijgt om te herstellen. Ze drinkt de ene borst namelijk niet in een keer leeg. Of heb jij misschien nog andere ideeën?

Alvast bedankt!

2. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Ik heb nog een vraagje: ik begrijp dat de meeste mensen maar 1 borst per voeding geven (dus niet 2x). Zou dit een idee voor mij kunnen zijn? Maar hoe weet ik dan of ze genoeg binnen heeft gekregen? Ze krijgt dan natuurlijk wel de helft minder voeding binnen.

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Beep,

Hoe is het nu met de tepels?

Als ik je bericht zo lees zijn er een paar dingen die spelen.

enerzijds vraag je je af of je wel 2 kanten moet geven. In principe is het zo dat je 1 kant helemaal laat leegdrinken en de andere kant als toetje geeft. Kindjes kunnen dan bepalen hoe lang en hoeveel ze drinken.

Dit is de normale situatie als het voeden goed verloopt.

In jou verhaal lees ik meer. Je denkt over om 1 kant te geven om zo je tepel meer rust te geven. Je twijfelt dan direct omdat je ziet dat ze zelfs 1 borst niet helemaal leeg drinkt.
    Ook schrijf je dat je nog steeds kloven hebt en branderige tepels.

Hoe gaat het met haar gewicht? Kan je daar wat info over geven? Hoe zijn het aantal voedingen en het aantal plas en poep luiers?

Ik denk persoonlijk dat er nog iets mis is bji het aanleggen. Voeden mag geen pijn doen.
    Als je niet goed aanlegt wordt er niet effectief gedronken en kan het goed zijn dat er niet voldoende melk binnen komt.
    Ook schrijf je over branderige tepels. Ik loop misschien wat vooruit maar wanneer het aanleggen nu wel is verbetert maar de kloven toch blijven en het blijft branden dan kan je ook nog te maken hebben met spruw. ben je bekend met schimmelinfecties?

Ik denk dat je er goed aan doet een afspraak met een lactatiekundige te maken (www.nvlborstvoeding.nl)
    Zij kan een voeding meekijken en samen stellen jullie een bij jullie situatie passend plan op.

Het aanleggen is nu even prioriteit. Als dat goed gaat genezen de tepels en wordt er effectief gedronken. Dan maakt het ook niet meer uit als je 2 borsten geeft.

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven. realiseer je wel dat via de mail dit heel lastig is. Ik heb natuurlijk alleen de beperkte info uit jouw mail.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door het kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als de mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van het gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Tess naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met de armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Heel veel succes,

Hou je me op de hoogte?

Ilse

4. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Hoi Ilse,

Met m'n tepels gaat het inmiddels beter. Het lijkt erop dat de kloven weg zijn. Ik heb vorige week de huisarts gebeld met het verhaal dat ik vermoedde dat ik spruw had. Dit vanwege de erg branderige tepels, en omdat m'n verloskundige en kraamverzorgster hadden gezegd dat dit een teken van spruw kon zijn. Hij heeft mij aangeraden om miconazolnitraat te smeren en tepelhoedjes te gebruiken. Dit heb ik nu een week gedaan, en het branderige is inderdaad een stuk minder geworden. Sinds gisteren is het voeden ook minder pijnlijk bij het toeschietreflex. Een tepel is helemaal in orde, de andere is nog een beetje gevoelig aan de onderkant. Hier zit een bultje op het tepelhof, en hier is het extra gevoelig. Dit zou inderdaad door het verkeerd aanleggen kunnen komen. Tess hapt altijd wel goed, maar wel heel snel, waardoor het lastig is om haar goed aan te leggen. Het plekje waar het gevoelig is, is waar ze met haar onderlipje rond de tepelhof/tepel zuigt. Het lipje is trouwens wel goed omgekruld.

Naar mijn idee krijgt Tess wel voldoende voeding binnen. Ik voed haar ongeveer om de 3, 3,5 uur, en bij iedere voeding verschoon ik haar. Ze heeft dan altijd een poep en/of plasluier. Haar gewicht gaat ook goed. Afgelopen maandag was ze nog 30 gram onder haar geboortegewicht. A.s. maandag ga ik weer wegen, dan weet ik meer.

Denk jij dat ze aan 1 borst genoeg zou hebben? Nu laat ik haar aan 1 borst drinken totdat ze genoeg heeft (tot ze zelf loslaat of alleen nog maar gaat sabbelen), daarna verschoon ik haar (ook zodat ze weer wakker wordt), en daarna geef ik de 2e borst. Van die 2e borst drinkt ze altijd ook nog wel, maar soms wel minder dan van de 1e borst.

Bedankt voor je hulp!

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Hoe is het met de tepels nu?
    Wat goed dat je al verbetering merkt bij gebruik van antischimmel middel.
    Behandel je Tess ook mee? Dat is wel belangrijk omdat je anders elkaar over en weer blijft besmetten.

Ik zou voorlopig nog beide borsten blijven geven. Graag zien we dat kindjes tussen de 90 en 200 gram per week aankomen. Met maximaal 2 weken zijn ze terug op geboorte gewicht.

Lees meer over candida op : http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina