Afgelopen maandag had ik de 20-weken echo. Met onze uk was alles in orde, de echoscopiste zag alleen een tussenschot/vlies in mijn baarmoeder. Aan elke kant hiervan lag een beentje. Dit komt waarschijnlijk doordat ik verklevingen had in mijn baarmoeder, wellicht is dit ook zo'n verkleving. Wie heeft hier ervaring mee en wat was het verloop? Volgende week donderdag heb ik een nieuwe echo, waar ook weer naar dit tussenschot gekeken zal worden. Vind het fijn als ik dan wat meer op de hoogte ben hiervan
Mijn moeder had een bijna volledig tussenschot in de baarmoeder. Hierdoor ben ik met 30 weken spontaan geboren, omdat er geen ruimte meer was en heb ik 2 klompvoetjes bij geboorte. Dit was 30 jaar geleden. Sorry, ik wil je niet bang maken ofzo, maar dit was wel bij een ernstige afwijking/tussenschot in de baarmoeder. Ik weet niet of dit bij jou ook zo is of niet? Daarnaast heb ik begrepen van de gyn dat dit tegenwoordig veel beter in de gaten kan worden gehouden en kan worden ingegrepen indien nodig. Zoals bijvoorbeeld de longetjes van je kindje eerder te laten rijpen bij verwachte vroeggeboorte en mocht het kindje met bepaalde ledematen klem liggen dit te draaien. Deze afwijking is mogelijk erfelijk, dus vandaar dat ik met 20 weken ook een GUO krijg. Ik heb er verder niets aan over gehouden, behalve dat ik het niet prettig vind om lang te lopen. Omdat ik zo vroeg geboren was, kon men mijn klompvoeten beter corrigeren dan als ik op termijn was geboren. Dat is een geluk. Verder lichamelijk of geestelijk geen problemen nav vroeggeboorte. Ik heb een WO opleiding afgerond.
Ik had een tussenschot in mijn baarmoeder, maar dat hebben ze voor deze zwangerschap verwijderd aangezien het zo groot was dat het waarschijnlijk de oorzaak was van het misgaan van de vorige drie zwangerschappen nog voor 12 weken. Ik ken ook iemand bij wie het pas in de zwangerschap (rond week 20) ontdekt is, zij is rond 30 weken bevallen van haar kindje.
Het was niet ernstig genoeg om er direct iemand bij te halen. Meer iets om in de gaten te houden. Tot nu toe ligt het kindje goed op groei, voetjes stonden ook kaarsrecht. Ik vroeg me af wat me wellicht te wachten stond, dus ervaringen zijn zeer gewenst. En die zijn niet altijd positief, dat hou ik zeker in mijn achterhoofd, dus bedankt voor je reactie
@ Lutty Succes met deze zwangerschap! Fijn dat het schot verwijderd is en hopelijk heb je nu wel een goede afloop! @ JJ1980, Succes met je volgende echo! Hopelijk valt het allemaal mee!
ja ik! Ze noemen het een amnion sheet je hebt een groter risico dat je kindje in stuit blijft.... en als het echt minder ruimte heeft eerder geboren word. En bij stuit mogen ze in deze situatie geen draaipogingen doen.... waardoor je dus sowieso een keizersnede zal krijgen als baby niet goed ligt. Wij zijn afgelopen dinsdag (toen 28wk + 1dg) weer terug geweest op controle. Het tussenschot was nergens meer te bekennen.... terwijl het de vorige keer toch duidelijk te zien was van links naar rechts (leek net een 2e vruchtzak, maar dan zonder baby). Komt hier wss omdat de baby het nu weg heeft gedrukt door de groei... of er tegenaan/op ligt. (je bedoeld denk ik in de vruchtzak van de baby ipv de baarmoeder?) ook waren er wat bijzondere dingen te zien bij mij placenta. (ze noemen het "lakes") je kan het zien als bloedblaren.... sommige waren wel 8cm dik! Baby heeft dus een lekker kussentje. Moet nu vooral letten dat ik geen bloedverlies krijg. Over 5 weekjes weer terug. De heeft er (nog) geen last van. Goed dat ze je blijven controleren. Wie weet verdwijnt het tussenschot wel net zoals bij mij
Zag het er een beetje uit zoals op de foto's in deze link, (https://www.sonoworld.com/Fetus/page.aspx?id=174) ik denk namelijk gelijk aan een placenta circumvallata (wordt soms aangezien voor een amnionstreng maar is iets heel anders) Je ziet dan een opstaand randje aan de zijkant met een goed oplichtend vlies. Komt relatief vaak voor maar wordt vaak niet herkend (en gemeld). Bij normale groei van het kindje hoef je je dan eigenlijk geen zorgen te maken. Hopelijk heb je iets aan deze info.
Een tussenschot (septum) zit toch altijd in de baarmoeder en niet in de vruchtzak van de baby? Maar er zijn natuurlijk ook afwijkingen die erop kunnen lijken op een echo, wat weer iets anders kan zijn. Daar heb ik geen ervaring mee. Alleen het septum in de baarmoeder.
Ja, een beetje als foto 6. Maar dan aan elke kant een voetje. Misschien is er na mijn controle hysteroscopie in september ook wel weer een verkleving gegroeid in mijn baarmoeder, hoor. Ik hoop dat ze er donderdag meer over kunnen zeggen.
Echo was prima, alles is goedgekeurd. Het tussenschot noemde ze een amniotic band. Vandaag gezien dat het kindje er niet meer in verstrengeld zat, maar er keurig omheen lag. Als dit zo blijft geeft dit verder geen problemen. Over een kleine 4 weken terug voor de volgende groeiecho en dan wordt dit ook weer even nagekeken. Tot nu toe helemaal gerustgesteld
Vandaag dan weer een nieuwe echo gehad. Onze uk vond het fijn om afgelopen week 180 graden te draaien Nu ligt het dus in stuit, met de beentjes weer bij het tussenschot. Jammer, maar het kan nog veranderen. Nog geen afwijkingen te zien aan de ledematen. Daar is dus wel kans van, maar tot nu toe nog niet. Over 3 weken wordt weer gekeken hoe en wat. De kans dat het in stuit blijft liggen hierdoor is wel iets groten. Afwachten dus