Vandaag de uitslag van de combinatie test gekregen. Een verhoogde kans op trisomie 18 (1:113) volgende week in overleg met het ziekenhuis een vruchtwaterpunctie/vlokkentest of een nipt test. Ik probeer er heel nuchter in te staan maar voel me eigenlijk best verdrietig. Iemand ervaring en/of adviezen hierover?
Misschien is een relativering fijn? 1:113 geldt als 'verhoogd' maar dat is niet hetzelfde als een 'hoge' kans. Het is een kans van minder dan 1%. Ik heb er geen ervaring mee omdat ik nooit een combinatietest heb laten doen. Als ik eenmaal zo'n uitslag had, denk ik wel dat ik vervolg onderzoek zou willen, en dan het minst invasieve, als dat kan. Sterkte!
Mijn gevoel zegt dat er niks aan de hand is, ik ga voor de nipt test. Daarna eventueel de vruchtwaterpunctie mocht dat nodig zijn. Bedankt voor jullie lieve reacties.
Goed dat je positief blijft! Ik snap dat het schrikken is maar als ik je zeg dat jou kans 1:113 is dag je morgen miljonair wordt ga je er ook niet vanuit dat jij diegene bent. Mss een rare vergelijking maar zo had ik het mezelf ook voorgenomen om zo te denken! Sterkte met afwachten!
Sterkte met het afwachten van het onderzoek en de uitslagen. Ik mag hopen dat jij bij de 112 hoort en niet de 113e bent. Helaas hebben wij ons zoontje verloren aan trisomie18. Ik kan me dank ook goed indenken hoe verdrietig jullie zijn door deze kansberekening. Na de nekplooimeting kreeg ik te horen dat ons kindje een nekplooi van 4,5mm had en een verkort neusbeentje. De kans was 20% dat on zoontje iets zou mankeren. Ik heb een VWP laten doen, aangezien 2 jaar geleden de NIPT nog niet werd aangeboden in Duitsland. Helaas dus na twee dagen slecht nieuws voor ons
Wat vreselijk Hopmarjanneke dat jullie dat hebben moeten meemaken Ik sta er positief in maar er zit toch een klein stemmetje dat fluistert, wat als... Bij ons was de nekplooimeting 1.6, dus in orde. Morgen neemt het ziekenhuis in Enschede contact met mij op om de vervolgtest te bespreken. Vanwege mijn leeftijd (38) en de uitslag van de combinatie test krijg ik de nipt vergoed. Ik zal jullie op de hoogte houden
Hou vast aan je goede gevoel meid, dat heb je niet voor niks! En heel positief dat de nekplooi goed was. Sterkte met afwachten!
Ja ik heb met 21 week moeten bevallen van een meisje met nr 18 ze kwamen er bij 20 weken echo achter dat het foute boel was .
Wat ontzettend triest Alexandra, 20 weken is al op de helft. Dat lijkt me verschrikkelijk moeilijk. Dan is het leven wel erg oneerlijk. Ik wist dat door mijn leeftijd de kans op afwijkingen wel groter zou zijn maar op een of andere manier waai je dat risico makkelijk weg, als van dat overkomt mij toch niet?
Hier twee keer vrienden met die kansberekening, beiden hebben een prachtig gezond kindje gekregen! Dus nog geen zorgen!
Het blijft erg om zo'n uitslag te krijgen, maar ook hier alleen maar goede verhalen. Een vriendin had 1 :39 en een goed bevriende collega zelfs 1:14 en allebei een helemaal gezond kindje gehad. Je moet maar zo denken dat de kans dat het goed gaat is héél veel groter dan de kans dat het misgaat. Gelukkig is er nu de NIPT en hoef je geen beslissing te nemen over wel of geen invasieve test. Ik ga voor je duimen!!
Hoi, ik voel met je mee. natuurlijk schrikken om zo iets te horen. ik ben 30 jaar. ik had toch combinatie test met eigen kosten laten doen, daar kwam 1/6000. tot het moment was ik heel blij. daarna komt een andere nieuws... eigenlijk trisomie is andere ziekte die kan niet in het uitslag van combinatie zijn... ik kan je vertellen waarom. bij ons hebben ze 19 weken echo, 2 cysten gezien. die kan redenen zijn voor trisomie 13 18 en 21. ik was heel echt in paniek natuurlijk. ik zei tegen dokter, hoe kan dat terwijl combinatie test 1/6000 was. dokter zei toen dat het eigenlijk heel andere test is. toen ging ik uitzoeken wat ik beste kan doen. ik heb binnen 4 weken 3 keer echo gehad. bij de derde echo kwam goed nieuws dat de cysten van zelf verdwijnen zijn en geen andere afwijkingen. dus geen trisomie.. let goed aub op met waterpunctie. het is niet goed voor je baby en voor jou. goed dat je gekozen hebt voor nipt. bij jou mag je ook in nederland laten doen. ik moest naar antwerpen gaan als de cysten niet weg waren... natuurlijk heb je op dit moment stress en ik heb precies zelfde gehad. maar er is goed punt dat je nu over weet en ze kunnen uitzoeken wat aan de hand is... heel veel sterkte en ik hoop dat alles goed komt! ik hoop het voor jou en jouw man/vriend..