Hallo! Over een paar weken zal ik beginnen met de opleiding tot buschauffeur. Nu zijn wij druk bezig zwanger te worden en stel nou, dat het deze maand raak is.... De opleiding duurt zo'n drie tot vier maanden. Dit gaat via het uitzendbureau en als ik de opleiding tot een goed einde breng, krijg ik een contract van 18 maanden bij het uitzendbureau. Kunnen ze mij tijdens de opleiding al een halt toeroepen ivm mijn eventuele zwangerschap? Heb ik tijdens de 18 maanden bij het uitzendbureau gewoon recht op zwangerschapsverlof en alles wat erbij hoort? Bedankt vast! Knutselsmurf
Beste Knutselsmurf, Je wilt graag weten of een eventuele zwangerschap van invloed kan zijn op je toekomstige baan. Als je tijdens je opleiding zwanger raakt dan mag dit nooit een reden zijn om je geen contract aan te bieden. De wet is zo opgesteld dat het vrouwen die zwanger zijn beschermt. Lees hierover meer op de site van de Rijksoverheid. En ook tijdens een baan bij het uitzendbureau heb je recht op zwangerschapsverlof en de bijbehorende uitkering. Actuele informatie over de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je succes met je de opleiding, nieuwe baan en je wens om zwanger te raken. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team