Is mijn CB gek? Nu al opvolgmelk?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Linana, Jun 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linana

Linana Niet meer actief

Zoals sommigen misschien weten heb ik al eens eerder de vraag gesteld over bijvoeding voor mijn zoontje. Deze vraag had ik oo al bij het cb neergelegd.

Nu was ik daar vandaag en kwam de flesvoeding er sprake. Mijn zoontje zit op de max wat betreft flesvoeding per dag. Nu zei die vrouw dat ik 1 fles per dag kan vervangen door opvolgmelk. Dit zou meer moeten vullen :(
    Wat ze gaf als voorbeeld was om bijvoorbeeld de fles in de middag te vervangen door opvolgmelk en de rest vd dag zuigelingenmelk.

Ik heb hier dus nog nooit van gehoord en het lijkt me ook verre van goed.... Heeft iemand dit ooit eerder gehoord?

Even voor alle duidelijkheid: ik ben niet van plan dit advies op te volgen!! Ik wil gewoon weten of iemand dit ooit eerder gehoord heeft.
    Het klinkt voor mij namelijk alsof ze niet helemaal weet wat ze zegt :)

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Wat een muts! Volgens mij is opvolgmelk geconcentreerder qua vitaminen en wat er nog meer in zit dan gewone melk dus mijn conclusie zou dan zijn dat je een overdosis gaat geven.
    Ik denk dat je beter een voeding voor hongerige baby's kunt proberen, als je dan toch iets wilt veranderen.

3. Linana

Linana Niet meer actief

Ik vind het eigenlijk wel prima zo hoor :D
    Zij begon over andere voeding etc... Mijn zoontje kreeg voorheen friso voor hongerige baby's met friso normaal gemengd. Op een gegeven moment ging die heel veel spugen en toen niks hielp aan adviezen die ik kreeg ben ik overgestapt naar Nestle. Dat gaat sindsdien goed, nestle heeft (helaas) niks voor hongerige baby's.
    Ik ben te bang om weer over te stappen aangezien hij nu goed poept, drinkt en amper spuugt.

Vond het gewoon echt een vreemd advies en had hier ook nog niet eerder van gehoord.... Wat ze soms adviseren daar, ongelofelijk...

4. Linana

Linana Niet meer actief

Nu hoor ik net van mijn 2 tantes die beide in België wonen, dat opvolgmelk in België standaard is vanaf 4 maanden :s
    De vrouw bij het cb is ook een Belgische dus misschien volgde zij die standaard op?

5. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    opvolgmelk is geen rattegif hoor :p

Mij lijkt het ook logischer om gewoon nr1 te blijven geven, maar het zal allicht weinig kwaad kunnen, alleen voor je portemonnee want met 1 fles per dag heb je nooit je pak in 1 maand leeg.
    Gewoon nr1 blijven geven tot een maand of 6..

6. Kylietje

Kylietje Actief lid

Dec 15, 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Even een reactie van een mama die in België woont en de opvolgmelk is niet standaard vanaf 4 maand, maar duidelijk ook standaard vanaf 6 maand. Staat hier ook heel duidelijk vermeld in de boeken van kind en gezin (cb) en op de verpakkingen van de opvolgmelk!

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Opvolgmelk is geen rattegif nee maar er is een reden dat het pas vanaf zes maanden gegeven wordt. Eerder krijgt de kleine gewoon te veel vitaminen enzo binnen. Sorry ik weet echt niet precies wat er in dat poeder zit :).
    Maarre, als je kleintje nu tevreden is, is het toch goed? Dan hoef je inderdaad niets te veranderen! Laat je niet gek maken :).

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Opvolgmelk is net als bijvoeding: sommige kinderen kunnen het vanaf 4 maanden hebben. Dat staat in sommige landen ook op de verpakking.
    Maar ik vind het verder een raar advies van het CB.
    Hongerlapjesvoeding was een logischer advies geweest.

9. Linana

Linana Niet meer actief

Op zich was dat logischer geweest, mits dat ook daadwerkelijk zou helpen bij mijn zoontje ;) Dit heeft hij namelijk al eens gehad, qua aantal voedingen per dag hielp het niet heel veel. Spugen deed hij wel veel meer na een tijdje. Overstappen op een forte voeding doe ik dus niet weer. Het gaat op zich goed met de melk die hij nu krijgt, ook al zit hij aan de max per dag.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou ja, ik vind het nog niet eens zo raar.. liever één flesje opvolgmelk dan al starten aan de bijvoeding zal ze wel gedacht hebben.

11. Linana

Linana Niet meer actief

ze gaf me de keus als het ware om te starten met bijvoeding OF dus een flesje opvolgmelk in ochtend of avond. Ze zei dat de opvolgmelk waarschijnlijk een betere optie is aangezien hij van fruithapjes nog niet dusdanig veel gaat eten dat het vult en dus een fles kan vervangen. Een fles opvolgmelk zou wat meer vullen zei ze en dan zou die mogelijk per dag wat minder flessen nodig hebben. Ze zei er wel bij dat het ook mogelijk was dat er helemaal niks zou veranderen. Het blijft een gok zei ze... Maar het klonk echt zo onlogisch voor mij, tot ik met mijn tantes sprak :)

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het rare aan het verhaal is alleen dat je van opvolgmelk minder mag (24 schepjes per dag i.p.v. 30 schepjes). Met een fles opvolgmelk i.p.v. standaardmelk op een dag kom je dus sneller over de limiet heen!

Als je kind nu met het maximum tevreden is, waarom zou je dan iets veranderen?

13. Linana

Linana Niet meer actief

Zoals ik al ergens in dit topic zei ben ik niet van plan te veranderen van flesvoeding.... Ik wou alleen weten of het vaker voorkomt dat dit advies wordt gegeven

14. Sweetangel28

Sweetangel28 Fanatiek lid

Nov 3, 2009
    2,007
    0
    0
    Fulltime mama
    nijmegen
    Raar ik kreeg het advies de melk te verdikken met nutriton ;) dit nog nooit eerder gehoord moet ik zeggen

15. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

Jun 20, 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Huh echt?! Op mijn pakken staat toch echt altijd dat de opvolgmelk pas vanaf 6 maanden gegeven mag worden. K&G heeft mij nooit iets anders verteld.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hi, voor de lol even op de pakken gekeken toen ik in Belgie was...daar staat op dat het vanaf 6 maanden is. Dus ik denk dat die tantes een jaar of 20 achterlopen?

17. Linana

Linana Niet meer actief

Nou denk het niet, want dan waren ze wel erg jong toen ze aan kinderen begonnen (27 en 29)
    Hun kindjes zijn 11 maanden en bijna 2.

Share This Page