Ons meisje van 5 weken is de laatste tijd erg onrustig.. verder heeft ze last van: Spugen Veel piepen/kreunen (vooral in haar slaap) Vaak de hik Slecht boeren Voeding wegslikken (vies gezicht erbij trekken) Uitslag in haar gezicht en iets op haar buik En regelmatig een heel vreemd hard geluid... klinkt als.. Hieeeeeep We gaan morgen sowieso even langs de ha maar ben benieuwd wie dit herkent?
Ik zeg reflux. Alle symptomen had mijn dochter ook. Zorg dat je wordt doorverwezen naar het zh, de ka weet hier veel meer van dan de ha. Wij hebben veel nuttige tips gekregen van de ka en een lactatiekundige en nu gaat het prima, zonder medicijnen. In de tussentijd: Bij voedingen tussentijds boeren, daarna minimaal een kwartier rechtop. Ook zo rechtop mogelijk. Geef je kv of fv, als ik dat weet kan ik je meer tips geven. Slaapt ze overdag slecht? Dan zou je haar tijdelijk rechterop in de maxi cosi kunnen laten slapen. Dit adviseerde de ka ons, en eindelijk slaapt ze nu langer dan 20 minuten achter elkaar. Vaak wel drie uur! De ka zei dat dat beter is dan niet slapen, ook al is de houding in de mc niet ideaal. Over de pukkeltjes kan ik je niets zeggen, dat heeft mijn dochter niet. Ik hoor wel eens dat reflux soms samengaat met koemelkallergie.
Ik geef borstvoeding maar ben aan het afbouwen, ze krijgt nu per dat 1 fles kv. Overdag slaapt ze soms heel slecht en soms wel goed, ze slaapt vooral goed als ze bij mij ligt, als ik haar daarna wegleg wordt ze onrustig en al snel wakker.
Is het verergert sinds de kv? KMA zou kunnen, hier had ze ook reflux klachten door KMA en ook uitslag. Ik zou persoonlijk nu de bv niet gaan afbouwen.
Bij vijf weken is een normaal moment dat de klachten ontstaan, omdat ze in die periode meer gaan drinken. Dat kan dus zowel bij bv als bij kv. Wat Red zegt kan kloppen. Als kma de oorzaak is, kun je beter nog even doorgaan zoals Red zegt. Ik zou daarom even wachten met afbouwen tot je bij een ka bent geweest. Maar de bv kan ook juist en oorzaak zijn. Mijn dochter ontwikkelde reflux tijdens de bv. Refluxkindjes gaan soms héél veel drinken om de pijn in de slokdarm te verzachten. Daardoor zitten ze overvol, waardoor er nog meer voeding omhoog komt, met nog meer pijn, een volle buik etc. Een vicieuze cirkel. Mijn dochter wilde iedere drie uur en soms veel vaker, en dronk dan liefst beide borsten en deed daar in totaal zo'n twintig minuten over. Soms verslikte ze zich en ze klokte. De lactatiekundige heeft gekeken naar het voeden en zag dat ze veel melk binnenkreeg. Ze zei dat ze in dit tempo in 3 minuten zo'n 200 cc binnenkreeg en dat dat al heel veel was. Ik ben daarom korter gaan voeden, en heb er meer tijd tussen laten zitten om de maag en slokdarm rust te geven (ze gaf na drie uur nog melk terug). Dat was soms moeilijk in het begin omdat ze wel meer vroeg, dus heb ik haar aan een speen leren wennen. Voed je kind zo rechtop mogelijk. Bij mij betekende dat dat ik haar tijdens de bv op mijn dijbeen liet zitten, dus aan iedere kant van mijn dij had ze een beentje. Dan zat ze rechtop tegen mijn buik geleund. Mocht je veel melk hebben en een heftig tsr, dan heeft ze daar rechtop ook minder last van. Bij de fles: als je d.ifrax gebuikt, kan je kind ook vrij rechtop drinken. Na het voeden is een fijne houding: zittend in je ene arm, met de billen laag en de voetjes wat omhoog, als in een soort nestje. Dan is het rechtophouden ook geen probleem voor haar rug. Je hebt zo één hand vrij dus kan ook rondlopen. Andere opties: als je in kleermakerszit zit, de baby in het kommetje zetten met de rug tegen jouw buik. Of als je je benen optrekt, de rug van de baby geleund tegen jouw dijbenen. Zo kan je een beetje variëren want het is soms wel een beetje irritant om zo lang te zitten na een voeding. Slecht slapen overdag is een kenmerk van reflux. door de zuurbranden komen ze slecht in slaap en worden ze snel wakker. 's Nachts slapen ze dieper dus dat gaat vaak nog een tijd goed, maar wordt op den duur vaak ook wel steeds lastiger. Mijn dochter slaapt nu dus minimaal één slaapje in de mc, dan slaapt ze zeker 3 uur. Ik wilde het afbouwen maar gelijk sliep ze nog maar max een uur, ondanks dat we haar bedje schuin hebben gezet. Dus nu na een week maar terug in de mc, goede slaap is immers belangrijk en de ka heeft het nu eenmaal geadviseerd en onze dame ontwikkelt zich verder uitermate goed. Over een tijdje proberen we het opnieuw, want hopelijk groeit ze over niet al te lange tijd over de reflux heen. De ka zal wrs ook adviseren om de voeding wat te verdikken. Dat kan ook met bv. Het beste is dan om 50 cc gekolfde melk vooraf te verdikken en te geven en daarna de borst. Minder dan 50 cc verdikken (sommige moeders geven een theelepel vooraf) was volgens onze lactatiekundige niet zinvol.
Daar dachten we zelf ook al aan, maar zeker weten doen we het niet. We hebben wel hypoallergene voeding maar goed dat zegt niks. Arme kind heeft net gedronken (bv) en schreeuwt nu weer alles bijelkaar echt zo'n pijnhuiltje.
Arm kind. Maar je bent goed op tijd! Ik twijfelde al weken, maar liet me door iedereen steeds overtuigen dat er niets aan de hand was. Ben pas met 9 weken naar de dokter gegaan, voel me daar nog rot over. Ben wel blij dat mijn ha me meteen serieus nam en doorverwees.
@ Kanshebber: Veel melk heb ik ook + een sterke toeschietreflex, vaak als ik dat merk laat ik er eerst wat melk uitstromen, maar dan nog klokt ze het regelmatig naar binnen. Die houdingen ben ik inmiddels bekend mee,omdat ze veel spuugt hielden we haar al een poos naar de voeding rechtop. En idd in de maxicosi vind mevrouw heerlijk, vaak met wandelen pak ik nu ipv de bak de maxicosi daar blijft ze langer in slapen. Bedankt voor de tips!
Klinkt inderdaad alsof je moet proberen je productie wat omlaag te krijgen... één borst per keer zal wrs ook wel genoeg zijn, en de rest een beetje afkolven (niet helemaal leeg, dan loopt de productie langzaam wat terug). Ik heb sonds vandaag ook een hangmatje in de ledikant. Maar ze wekt niet de indruk dat ze dat erg fijn vindt.
Ik geef al vanaf het begin 1 borst per keer, omdat het altijd te veel was anders. Dus mijn productie is daar al wel op ingesteld.
Hm... Moet eerlijk zeggen dat wij pas een vrolijke baby hebben sinds we op kv zijn overgegaan. Dat was trouwens niet vanwege de reflux maar omdat ik plotselinge bepaalde medicijnen nodig had. Haar reactie op kv was voor ons een geluk bij een ongeluk. Maar vanwege de pukkeltjes zou ik kma bij jouw kind niet willen uitsluiten... Zou dus nog heel even wachten et kv, maar als het geen kma is kan fv dus een oplossing zijn. Ingedikte voeding (even wachten wat de dokter zegt) en evt alles afkolven en uit de fles geven kan dus ook schelen, dan gaat het minder hard voor je kind.
Wat een geluk dat jullie meisje nu vrolijk is. Liva kan gelukkig nog wel erg lief lachen, maar niet na de voeding, en 's avonds al helemaal niet meer. Net even een boodschap gedaan en nu slaapt ze in de maxicosi.. ben benieuwd hoelang dat duurt. Ik laat jullie wel even weten wat de ha morgen zegt.
We zijn vanmorgen bij de ha geweest, deze dacht ook een reflux dus nu heeft een medicijnen (nexium) Ik weet niet of het toeval is maar ze huilt vandaag weinig en we horen haar niet steeds slikken!!
Hartstikke fijn! Je had ook al best veel uitgeprobeerd om het zonder medicijnen te redden, dus ik denk dat medicijnen geen slechte keuze is. Ben benieuwd of het zo goed blijft gaan!