nipt: de nadelen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Vek, 3 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vek

Vek Actief lid

10 mei 2013
    154
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste verloskundigen,

Graag jullie mening en ideeen. Ik ben een bijna 34 jarige vrouw die komend jaar zwanger hoopt te raken van een 2e kindje. Bij mijn vorige zwangerschap hebben we heel bewust gekozen voor een combinatietest en we waren voornemens verder invasief onderzoek te laten doen bij een minder goede uitslag. Gelukkig was de kans op trisomie 21 meer dan 1:9000 en dat gold ook voor de overige trisomieen. Verder dus een zorgeloze zwangerschap gehad.

In de aanloop naar een eventueel volgend kindje heb ik de discussie rondom nipt met aandacht gevolgd en me ook verdiept in de voordelen van deze test boven de combinatietest. Voor mijn idee is de test betrouwbaarder (minder vals negatieven en minder vals positieven) en zijn er behoudens de kosten (die ik voor beide onderzoeken zelf moet gaan betalen) geen echte nadelen te verzinnen?

Wat is jullie idee hierover? Hebben jullie ervaringen met dames/stellen die op eigen initiatief nipt hebben laten doen en zo ja: hoe was hun ervaring?

Ik hoor het graag!

Dank...

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Vek,

zo te lezen heb je je al goed ingelezen.
    De combinatietest en de NIPT zijn verschillende soorten testen en dus niet op betrouwbaarheid te vergelijken. Bij de combinatietest kijk je naar hormonen in het bloed die de placenta uitscheidt, de maternale leeftijd en de dikte van de nek. Bij de NIPT wordt niet naar de nek of de hormonen gekeken.
    Ik kan alleen even nergens terug vonden of de leeftijd van de moeder nog invloed heeft op de NIPT. Ik weet wel dat hoe ouder je bent, hoe betrouwbaarder de combinatietest wordt. Van de NIPT weet ik dat dus even niet.

De kans dat je een juiste kansberekening krijgt bij de combitest is 85%.
    De kans dat je de foetussen met trisomie 21, 18 en 13 er uit haalt met de NIPT is resp 99%, 97% en 92%.
    Maar die kansen kun je dus niet met elkaar vergelijken.

En zijn een hoop voordelen aan de NIPT, maar als nadeel kun je zien dat:
    - je de NIPT in NL alleen kunt laten doen als je een indicatie hebt (verhoogde kans uit combitest, eerder kindje met een relevant syndroom, een bepaalde ziekte)
    - de NIPT kost in het buitenland 500-600 euro.
    - bij 3 op de 100 testen mislukt de test door variabele oorzaken.
    - bij vrouwen tussen 80-100 kilogram de kans groter is op een vals negatieve uitslag
    - Er nog geen cijfers van betrouwbaarheid uit de Nederlandse populatie bekend zijn.
    - de geslachtsbepaling is niet zo betrouwbaar is.

Ervaringsverhalen heb ik persoonlijk nog niet zo heel veel terug gehoord. Niks negatiefs in ieder geval.

Succes met jullie keuze.

Groetjes Brigitte

NIPT en TRIDENT studie | Meer over NIPT

Deel Deze Pagina