Ik moet een keuze gaan maken tussen de mini pil en de spiraal.. Eigenlijk wil mijn dokter de mini pil niet geven ivm de bijwerkingen enzo..maar omdat ik de spiraal eigenlijk ook niet zo zie zitten..wil ik even de voor en nadelen op een rijtje hebben.. Ik weet dat ze op het internet ook info hier over hebben maar ik wil graag persoonlijke meningen over beide.. Mijn angst bij de mini pil zijn de mannelijke hormonen die er in schijnen te zitten..klopt het dat je bijv. last krijgt van extra haargroei enzo? en moet je er echt zo precies mee zijn?
heb toch maar wel gegoogled. Hopelijk heb je er wat aan. Momenteel is in Nederland alleen de Cerazette als minipil verkrijgbaar. Deze pil bevat 75µg desogestrel per tablet. De pil moet dagelijks worden ingenomen. Er is GEEN STOPWEEK. Doordat volledige ovulatieremming optreedt bij deze pil is het eigenlijk niet meer een 'minipil' maar een volwaardige ovulatieremmer geworden, die even betrouwbaar is als de gewone pil. De betrouwbaarheid wordt nog vergroot door het effect op het cervixslijm. Dit wordt visceus, waardoor het nagenoeg ondoorgankelijk wordt voor zaadcellen. Deze minipil is bij uitstek geschikt als hormonale vorm van anticonceptie bij borstvoeding. Er kan 6 weken na de geboorte van de baby mee worden begonnen. In de borstvoeding ontbreken dan de oestrogenen, die bij de gewone pil daarin wel aanwezig zijn. Bovendien is de kans op trombose bij de minipil te verwaarlozen. De halfwaardetijd van de etonogestrel is ongeveer 30 uur. Dit betekent, dat er een zeker cumulatief effect optreedt bij gebruik van deze pil en er enige 'reserve' aan hormoon wordt opgebouwd. Bij het vergeten van de pil kan de pil alsnog binnen 12 uur na het vergeten worden ingenomen zonder de anticonceptieve werking te verliezen.
Ik moest ook deze keuze maken ivm borstvoeding maar ik heb vorige week een spiraaltje laten zetten, en heb er een uurtje last van gehad (menstuatie klachten) maar voel er nu niks van en ik ben er 5 jaar vanaf nu! en hoef niet elke avond op precies het zelfde tijdstip te denken aan die pil.
Ik krijg morgen mijn mirena. De minipil lijkt mij altijd minder belastend qua hormonen dat de gewone pil. Maar ik heb me hier niet in verdiept ofzo.
Ik heb bijna 2 jaar het Mirena spiraaltje gehad en ben er heel tevreden over! Totaal geen last gehad met het zetten en verwijderen. En al die tijd niet ongesteld geweest, ideaal dus! De volgende keer ga ik weer voor dit spiraaltje.