hoi! Ik heb bij mijn zwangerschap een keizersnee gehad, waar ik nu nog steeds een soort van trauma van over heb gehouden. Ik lag al in het ziekenhuis vanwege inleiden, en al heel snel werd besloten om een keizersnee te doen. Achteraf heb ik de gynecoloog gevraagd wat hier de reden van was, hij vertelde me dat de navelstreng om het voetje gedraaid zat. Dit kon hij niet weten voor de keizersnee zelf want er was geen echo gemaakt, maargoed. Om deze traumatische bevalling een plaatsje te kunnen geven zou ik wel graag weten of een vaginale bevalling mogelijk is als de navelstreng om het voetje gewikkeld zit? Of was er dus echt geen andere optie als een keizersnee? Mijn dochter was verder wel mooi ingedaald met het hoofdje naar beneden. Hopelijk kunnen jullie hier met deze info een antwoord op geven . Bedankt!
Hoi Tord, als de navelstreng om het voetje zit bij een kindje in hoofdligging, kan dit op zich geen kwaad bij een bevalling. Tenzij het een extreem korte navelstreng was. Probeer er maar neit te bang voor te zijn, want het is echt een toevalstreffer en normaal gezien moet dat geen probleem zijn. De primaire reden voor de keizersnede kan iet het feit van de navelstreng om het voetje zijn geweest, want dat kun je alleen met echo zien en is op voorhand zeker geen reden voor een keizersnede. Het kan wel zijn dat het kindje niet daalde op de weeen en dat de baring dus niet vorderde of dat het kindje misschien wel last had dat de navelstreng afknelde omdat het onhandig om het voetje zat. En dat dus daardoor het kindje het niet helemaal lekker deed. Maar nogmaals, dit is echt pech en hoeft een tweede keer niet te gebeuren. Ik zou je wel adviseren voor je eigen gemoedsrust in de zwangerschap wel een consult bij de gyn aan te vragen via de vk om je vragen direct aan de gyn te stellen. Want die zal jou toch gaan begeleiden aan het eind van de zwangerschap en bij de bevalling en je moet je daarover wel zeker en gehoord voelen bij de bevalling. Groetjes Brigitte