De kogel is door de kerk; toch weer BV proberen!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaEsther, 15 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Wij zijn eruit. Of beter gezegd, IK ben eruit haha, want mijn man laat 'dit soort' keuzes aan mij en mijn gevoel over. Na drie kinderen met alledrie hun eigen voedingsgebruiksaanwijzing, waardoor tot twee keer toe de borstvoeding een fiasco bleek en ik er de derde keer (gelukkig, achteraf, lang verhaal) niet eens aan begonnen ben, ga ik deze keer alles op alles zetten om van de borstvoeding een succesverhaal te maken!

- Ik heb me ingeschreven voor een borstvoedingscursus en heb in het ziekenhuis al aangegeven vanaf de bevalling extra begeleiding te willen met aanleggen en BV in het algemeen
    - Ik heb op het CB al aangegeven contact te willen met de lactatiekundige bij de eerste paar bezoeken (ben er liever te vroeg bij dan te laat)
    - Ik heb een boodschappenlijstje: Vitamine K en D druppels, tepelhoedjes, die Nuby BV-flessen, Lilypadz, grote tube Bepanthen, ........

En vooral: ik sta open voor alle tips die ik kan krijgen! Voordat die kleine geboren is wil ik graag 100% voorbereid zijn, zodat de BV alle kansen krijgt die ik het kan geven. Dus, wie heeft er nog voorbereidingstips voor me? :-D

Liefs
    Esther

2. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Goedzo!

Wie weet lukt het deze keer wel. Ook heel goed dat je voor een goed begeleidingsvangnet zorgt.

Oh enne, 't is vast een fabeltje maar jongens en borsten... da's een natuurlijke klik ;)

Groetjes van Kiki.

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Wat goed Daya! Ik heb nog een tip voor je: Purelan! Dat werkte bij mij 1000 X beter dan bepanthen. Ik had echt enorme kloven en Bepanthen hielp echt voor geen meter. Ik ben toen op aanraden van een vriendin Purelan gaan gebruiken en dezelfde avond (!) was het al minder en een dag of twee later waren de kloven helemaal weg.
    Je kunt een tube bestellen bij de apotheek en ik smeerde het gewoon na elke voeding op mijn tepels. Fantastisch spul, ik zou het in huis halen. Succes!

4. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    :) Just like daddy..! :p

5. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Ik ga de Bepanthen ff vervangen door Purelan! ;) Thanks!

6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Mocht je nou last krijgen van verschrikkelijke kloven zorg dan dat je mother mates koopt... werkt heeeel goed heb ik gehoord!

En trouwen echt TOP! dat je het wilt gana proberen hoor (ik had je verhaal op het TM topic gelezen ;))

7. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Thanks meissie! :-D

Boodschappenlijstje tot nu toe:

- Vitamine K
    - Vitamine D
    - Lilypadz
    - Mothermates
    - Purelan
    - Nuby BV-flessen
    - Tepelhoedjes

Ik heb trouwens al een kolf, eentje van Avent en dat werkte bij mijn tweede dochter prima (ik kolfde 125 cc per borst op de derde dag :oops: :p ), is het aan te raden om toch een andere te halen of kan ik beter afwachten hoe alles loopt als de baby er daadwerkelijk is?

Die Nuby-flessen -> zijn dat echt goede of is er een beter alternatief?

En als straks de BV ook daadwerkelijk een succesverhaal wordt: hoe voorkom ik een flessenweigeraartje? (Ik moet immers tien/elf weken na de bevalling gewoon weer aan het werk!) Is het aan te raden om vanaf +- 3 weken een (gekolfde) (nacht)voeding per 24u met het (Nuby) flesje te geven?

8. appeltje

appeltje Niet meer actief

Tepelhoedjes mag je weglaten hoor, daar zou ik - alleen als je niet anders kan en zo ja alleen in overleg/begeleiding van een lk - niet aan beginnen.

De ene borstvoedingscursus is de andere niet. Het kan variëren van een algemene info-avond tot een echte cursus. Als ik jou was zou ik - met jouw voorgeschiedenis - de cursus van LLL of VBN gaan volgen. Dat zijn 3 avonden (17,50 euro) en daar word je echt goed geinformeerd in een persoonlijke, informele setting. Daarnaast kan je die vrijwilligster daarna ook nog (gratis) bellen voor advies of aanwaaien bij hun regelmatig georganiseerde informatie-inloopochtenden.

Succes! Je goede motivatie is al 80% slagen van de bv!

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik sluit me helemaal aan bij appeltje !

En een (andere) kolf hoef je nu nog niet aan te schaffen. Mocht het niet goed gaan in de kraamtijd (waar we niet op hopen natuurlijk) dan is het beter om een kolf te huren. Deze hebben krachtigere motoren en zijn geschikt om de borstvoeding goed op gang te brengen. Een gewone koopkolf is daar niet geschikt voor.
    En nog een tip neem je partner mee naar de bvcursus. Het is erg belangrijk dat je steun hebt van je partner. En kraamzorg heb je denk ik al geregeld maar is het een kraamzorg met een borstvoedingscertificaat van de stichting zorg voor borstvoeding ?
    Flesweigeraar kun je niet altijd voorkomen. Het beste kun je beginnen met oefenen uit de fles te drinken als je kindje 4/6 weken oud en is dan een paar maal per week blijven oefenen.
    Mocht je nog leesvoer willen het boek van Stefan kleintjes & Mary Broekhuijsen is een aanrader. LLL heeft ook goede boeken.

10. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    De tepelhoedjes haal ik met opzet dus wél..! ;) Is nogal een lang verhaal wat ik je zal besparen, maar het komt erop neer dat ik ze gewoon in huis wil hebben vanwege ervaringen bij mijn oudste dochter waarbij ik jankend de Goden heb verzocht me dan op z'n minst een tepelhoedje te gunnen maar net op dat moment waren ze NERGENS te krijgen.. Dus zorg ik dat ik ze deze keer preventief in huis heb........ Liever een beetje geld voor nop uitgeven (zo duur zijn ze niet) dan een herhaling van de vorige keer!

Over die BV-cursussen; waar worden die allemaal gegeven? Ook bij mij in de buurt? (Laag Soeren, Dieren, Eerbeek, .......?)

11. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Kolf - thanks voor de tips! Kan ik dat aspect rustig afwachten.
    BV-cursus - Mijn man moet op desbetreffende dagen helaas werken, maar ik vind dat ook niet zo nodig. Hij neemt wel aan wat ik (en bijv. de kraamverzorging) hem erover vertel en helpt zoals ik hem vraag dat te doen.
    Kraamzorg = inderdaad gecertificeerd en ik kan zelfs verlenging kraamzorg krijgen als het na 8 dagen nog niet lekker loopt.
    Flesweigering - Thanks voor de info en dat boek van Stefan Kleintjes ga ik ff lenen!

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

Welke provincie woon je ? Kijk ik even bij de VBN wat er in jouw omgeving aan cursussen word gegeven.

Je kan zelf ook zoeken op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/ kies je provincie en een stad/dorp vlakbij jou en lees wat de contactpersonen in jou buurt doen.

13. appeltje

14. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    En alllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll je andere vragen zijn al beantwoord op deze website:

www.borstvoeding.com

Daar vind je veel herkenbare situatie´s middels verhalen en ervaringen die daar verteld worden.
    Oja, wapen je tegen negativisme, er is maar 1 beslisser, en dat ben JIJ.

15. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Nou Daya je hebt genoeg om mee aan de slag te gaan denk ik ;)

16. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    En wat ook heel erg helpt, is als je het even niet meer weet of even een dip hebt (maar het niet echt nodig is om de lactatiekundige in te schakelen): dit forum!

Spui je gal, botvier je onzekerheid, en vraag hoe andere moeders het hebben ervaren. Zonder het forum en mensen zoals Appeltje, Jingels, Bolbuikje en vele anderen had ik het echt niet gered.

17. appeltje

Wat een mooi compliment Devy.... :oops: :D

18. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Kan best hoor, ligt een grote sterke meneer te slapen boven die er al 1 jaar mee drinkt.
    Lk heeft pas meegekeken na dat ik al een tijdje voedde.. en ik met die dingen wilde stoppen.

Zolang je zelf alert bent op je productie en de groei van je kindje.. is er vrij weinig aan de hand.

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Idd, sluit zich aan bij appeltje ;)!
    Maar zo had ik weer niet geweten wat ik nu weet zonder Jingels, Paprika, Nemo, Dirksmama, Loekie enzo ;)!

20. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bepanthen werkte bij mij wel goed, maar ik gebruikte het in de kraamweek alleen na het douchen. Meteen na de voedingen smeerde ik mijn tepels in met moedermelk; dat is het meest natuurlijke en dat werkt prima!

Lily Padz zou ik niet kopen, dat is meer voor later. In het begin heb je zoveel lekkage dat zo'n siliconen ding niet helpt. Dus gewoon bij AH, Hema ofzo wergwerp compressen kopen. Of katoenen uitwasbare van bijv. Medela

Veel succes! Ik vind het stoer dat je dit gaat doen!

Deel Deze Pagina