Cortisone injecties

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Loe, 5 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Gisteren heb ik gehoord dat ik waarschijnlijk carpaal tunnel syndroom heb. Ik heb al tien weken klachten maar sinds een week wordt het onhoudbaar. Vannacht en vanochtend was het nog erger, heb zo'n pijn in mijn handen. Dik en opgezet en kan 's ochtends geen vuist meer maken, laat staan kracht zetten.
    Nu heb ik gelezen dat er ook wel cortisone injecties zijn die vrouwen in de zwangerschap hebben gekregen. Maandag hebben we controle in het ziekenhuis (ben medisch, dus loop niet bij verloskundige). Wilde het daar aankaarten, want dit kan echt niet veel langer zo.

heeft iemand van jullie misschien cortisone injecties gehad tijdens de zwangerschap en loopt de baby enig gevaar hiervan? Kan er heel weinig over vinden op internet, vandaar.

2. Loe

Loe Niet meer actief

niemand ooit cortisone gebruikt tijdens zwangerschap?

3. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    Ervaring heb ik er niet mee, maar ik heb even voor je gekeken in het farmacompeutisch kompas (zeg maar, geneesmiddelenbijbel!).
    Daarin staat het alsvolgt:
    Bij gebruik van glucocorticoiden
    Teratogenese: Bij de mens, onbekend. Bij dieren aanwijzingen voor schadelijkheid. Farmacologisch effect: Neonati van moeders die tijdens zwangerschap aanzienlijke doses corticosteroïden hebben ontvangen, moeten nauwlettend worden geobserveerd op tekenen van een insufficiënt hypofyse-bijnierschorssysteem. Advies: Alleen op strikte indicatie gebruiken.
    Als het dus echt nodig is, kom je behoorlijk onder controle te staan, ik vermoed dat ze het liever niet geven......

suc6
    sterkte
    wup (apothekersass. in ziekenhuis)

4. Loe

Loe Niet meer actief

hai, die had ik ook al gevonden, maar dat gaat over de orale vorm en langedurige toediening in forse doses. De injecties gaan over in de weefsel en komen niet in de bloedbaan itt de tabletten die oraal gaan....

5. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    uh, dit staat bij de kenacort en hydrocortison injecties.... is dus meer een algemeen verhaal, ik denk dat als je echt een antwoord wilt, je beter een apotheker kan raadplegen, die kan je er echt alles over vertellen......

grutjes

6. Loe

Loe Niet meer actief

ik lees dit daar onderaan:
    Ook kan het risico van systemische bijwerkingen worden verkleind door gebruik te maken van lokale toedieningsvormen.
    Elke gelokaliseerde injectie vereist specifieke kennis en ervaring met betrekking tot indicatie en techniek.

Maar ik ga zeker maandag even de apotheker bellen, die zal wel specifiek bij injecties kunnen kijken. Dank je wel voor je reactie!

7. brademarie

brademarie Fanatiek lid

17 dec 2009
    1.091
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb voordat ik zwanger werd ook plaatselijk die injecties gehad om littekenweefsel te versoepelen op een plek of 20 in/op mn buik littekens

ik heb aangegeven dat we zwanger wilden worden en of het kwaad kon, zij zeiden van niet. Ook met de redenering dat het niet in de bloedbaan wordt gespoten.

nu ik 9 weken zwanger ben en mn volgende behandel afspraak die gepland staat in juli weet ik ook niet of het nu nog gewoon door kan gaan...

maar wat vervelend voor je zeg die pijn.. hopelijk komt er snel een goede oplossing voor je!!!
    sterkte en beterschap!!

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik heb tijdens de zwangerschap een aantal van deze injecties gehad voor mijn angio oedeem, daardoor knijpt mijn keel dicht en heb ik met spoed zo'n injectie nodig.. De artsen zeiden "liever niet" maar wat moet dat moet! Heb er nooit voor onder controle hoeven staan gelukkig en de kleine is gelukkig gezond :)

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Bij mij kwamen die injecties overigens wel in de
    bloedbaan.. Werd telkens per infuus bij mij ingespoten. Maar misschien kan het idd ook lokaal voor de pijn

10. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    Als ik dit zo lees heb jij op zo´n moment helemaal geen keus....... en dan gaat de gezondheid van mama altijd voor die van het ongeboren kindje.....

wup

Deel Deze Pagina