Ik begrijp je! En het is niet respectloos om er wat van te vinden, gelukkig zijn we allemaal verschillend. De manier waarop er over werd gepraat vond ik wel respectloos en stoorde me gewoon. Ookal ben je het he-le-maal niet eens met iemand en de keuzes die ze maken, dan alsnog vind k dat soort uitspraken niet oké.
Ik vind het in dit topic reuze meevallen. Maar goed, ik vind zulke ouders dan ook wat respectloos richting de samenleving.
Niet om te schoppen maar een serieuze vraag: waarom is het respectloos om veel kinderen te hebben richting de samenleving? Vader werkt gewoon en ik neem aan dat ze hun rekeningen gewoon betalen. Dat er mensen of bedrijven zijn die hen sponsoren is aan de sponsor zelf toch? Natuurlijk kost een kind de samenleving geld. Maar dat brengt het later toch ook weer op? Dan zou ik eerder denken dat een klein gezin met 1 of 2 kinderen meer kost. Dan werk je mee aan de vergrijzing en kijk maar naar China welk een probleem dat daar is. Een groot gezin heeft vaker draagkracht om ouderen te verzorgen. Of denk ik nu verkeerd?
Ik heb het vooral over de ecologische voetprint die een mens achterlaat. Het gaat me totaal niet om het geld of dat je het kan betalen. En de vergrijzing waar we nu tegenaan lopen zullen op de een of andere manier doorheen moeten. 1 baby verbruikt ongeveer 1000 kilo aan luiers in een periode van 2,5-3 jaar. Dat vind ik echt schokkend.
Hoewel ik het absoluut eens ben met je dat dit niet zo verstandig is voor onze planeet, vind ik het ook echt niet kunnen om mensen niet goed bij hun hoofd te noemen. (Tenzij ik het heb over bv moordenaars/pedo's/terroristen/mensensmokkelaars e.d maar daar gaat het hier nu niet over) Hoogstwaarschijnlijk is de vrouw in kwestie verslaafd aan zwanger zijn, een ziekte dus, en dus psychisch niet helemaal ok. Maar dan nog vind ik het niet kunnen om je op zo'n toon uit te laten. Zeg dan gewoon dat ze onverantwoord/onverstandig oid zijn, en vooral ook inhoudelijk ingaan op het waarom ipv een post bestaande uit één oneliner. Maar zo'n uitlating is m.i heel respectloos. Er zal nu gezegd worden "ja, maar 20 kinderen op de wereld zetten is ook respectloos", zal best maar dat rechtvaardigt m.i niet zulke uitspraken. Ik vind het ook totáál iets anders dan 'een mening hebben over iets/iemand'. Van de andere kant is het zo dat megagrote gezinnen altijd uitzonderlijk zullen blijven, zelfs in kringen waar het hebben van grote gezinnen de norm is. Dus ik vind dit om eerlijk te zijn geen ergere middelvinger naar de samenleving dan iemand die een grote collectie oldtimers bezit of 20 jaar lang 4x per jaar een vliegreis maakt. Als nu ineens 50% van alle stellen een megagroot gezin krijgt lijkt mij het al heel wat anders. Maar dat is niet zo en zal waarschijnlijk nooit gebeuren.
Oja, je hebt ook die ecologische voetafdruk nog. Waarschijnlijk is die afdruk van zo'n mega gezin kleiner per persoon als die van een klein gezin. En inderdaad, zulke mega gezinnen zijn nog altijd uitzonderingen.
Wat een negativiteit! Ik ben zelf zwanger van baby 8, en kan eerlijk zeggen dat het makkelijker is om er zoveel te hebben, dan een paar. Ten eerste zit ik al jaren in de babies, en is een pasgeborene voor mij een eitje. Of je nou kookt voor 3 of 10, de pan moet het fornuis op. Ik ben super snel geworden met dingen aanpakken in het huis ondertussen. Verder ben ik thuis met de kinderen. Met andere woorden, ik heb denk ik meer tijd voor elk kind individueel, dan vele moeders in kleine gezinnen. Moeten de kinderen helpen? Ja, natuurlijk! Ze hebben allemaal een taak. Verder met de opvoeding, helpen ze automatisch. Vooral de ouderen springen gewoon even in uit zichzelf als ze iets zien gebeuren. Wat voor opvoeding moet een kind hebben gehad dat ze dat niet zouden doen? Onze kinderen zijn hardwerkend, hebben ontzettend veel liefde voor elkaar, en komen geen vrije tijd, en aandacht tekort. Voetprint. Ik heb één handtas, koop tweedehands meubeltjes, we kopen niet de nieuwste mode, hebben we tweedehands auto, we reizen niet heel veel, en verbouwen ons eigen eten. Wij doen het met één afvalcontainer, net als vele kleine gezinnen. Ik denk in deze wegwerp maatschappij, dat er vele singles zijn met grotere voetprint dan ons gezinnetje. Ik vind eerlijk gezegd ook de dingen die hier gezegd zijn over grote gezinnen heftig te lezen.
Precies @MissyMoo, ik denk dat je een goed beeld schetst van een groot gezin. Ik vind het ook kwetsend dat men snel zo veroordelend naar een groot gezin toe is, wat in ogen van iemand dan ook een groot gezin is.
Ik denk dat het volkenkundig gezien (etnisch) niet eens vreemd is dat er mensen zijn met zulke grote gezinnen. Etisch (ik weet het, autocorrectie) gezien is subjectief. Ik bedoel, wat is goed en wat is slecht? Ieder heeft zijn of haar eigen mening daarover en deze gezinnen zullen vast hun eigen beweegredenen hebben. Niet iedereen wil, kan of mag aan de anticonceptie, om welke redenen dan ook. Wie zijn wij dan om daarover te oordelen? Wat betreft de ecologische voetafdruk kan je als groot gezin zeker je steentje bijdragen zoals @MissyMoo ook aangeeft. Ik heb er 3, waarvan de jongste in wasbare luiers. We verbouwen deels ons eigen voedsel, leven bewust, tweedehands etc. Ik had er graag nog veel meer gehad maar helaas... Maar okay, subjectief weer, 20 is me wat te gortig maar ieder z'n ding.
Er zit (naar mijn mening) een groot verschil tussen 8 kids en 20 kids. En dat gezin heeft er inmiddels 22.
Ik denk dat er meer wordt gekeken naar de lange termijn: het kan nú wel zo zijn dat een groot gezin per persoon minder uitstoot veroorzaakt dan het gemiddelde kleine gezin, maar als je pak 'm beet 10 kinderen hebt, dan zullen al die 10 kinderen later allemaal een eigen huis gaan bewonen, evt eigen auto hebben, zullen toch spullen nodig hebben en daardoor grondstoffen gebruiken. Mensen die er niet zijn hebben logischerwijs ook geen ecologische voetafdruk. Ik heb nog nooit iemand gezien waarbij drijfveer voor de grootte van het gezin het klimaat is, er zijn genoeg milieufreaks met grotere gezinnen. Uiteindelijk zit de mens toch wel zo in elkaar m.i dat het allereerst z'n eigen geluk nastreeft.
Het punt is dat als die kinderen ook weer veel kinderen krijgen en die kleinkinderen ook dat het bij grote gezinnen als die trend zich voortzet allemaal een stuk sneller gaat. Als we willen zorgen dat de wereldbevolking niet te snel groeit zullen we daar allemaal rekening mee moeten houden. En natuurlijk kan je je best doen om zo milieuvriendelijk mogelijk te leven. Maar en en is natuurlijk beter. Dus milieubewust leven en niet teveel mensen op deze planeet zetten. Je mag daar toch gewoon wat van vinden. En als iemand het er niet mee eens is, is dat ook prima. Maar ik vind wel dat je hierover gewoon mag zeggen wat je vindt. Het is namelijk wel iets dat ons in zekere zin allemaal aangaat.
Ik durf met zekerheid te zeggen dat het overgrote deel van de ouders met maar 1 of 2 kinderen dit aantal niet heeft gekozen vanwege het milieu maar omdat ze geen wens meer hadden voor een volgend kind / deze niet hebben gekregen / vanwege financiën/ruimte in huis/gebrek aan wens bij partner of uberhaupt een partner. Lekker makkelijk om andere ouders te veroordelen als je het zelf toevallig goed hebt gedaan op dit gebied.
Ieder z'n eigen mening, uiteraard! Maar ik denk niet dat die enkele grote gezinnen voor het probleem van de overbevolking verantwoordelijk gehouden kunnen worden. Daarnaast krijgen die 20 kinderen absoluut niet elk er ook 20. Bij de Duggars waren de oudere meiden heel stellig dat zij absoluut niet zo'n groot gezin wilden. Daarnaast zijn er veel meer mensen die om die reden (overbevolking) geen kinderen willen of het bewust bij één houden, dan dit soort extreem grote gezinnen. Fysiek gezien is het voor een vrouw al amper haalbaar om zoveel kinderen te krijgen. Niet elke vrouw is na één keer sex zwanger meteen na de bevalling en poept er 20 uit in 20 jaar. Dat zijn echt uitzonderingen.
Dat heb ik bij meerdere programma’s gezien....bij grote gezinnen willen de kinderen zelf geen groot gezin....bij een huwelijk waar de liefde gedeeld moet worden met meerdere partners, willen de kinderen dat zelf ook niet. Ik ben ... ja weet ik veel Ik verwen mijn kinderen graag en wil ze alles geven. Het leven is nog zo lang erg hard voor hun. Dus ik wil ze een stukje privé van mij geven. Reisjes met mij, op een sport met mij, etc. Dat ze de aandacht even niet hoeven delen met de Zussen. Ook al zou het mijn keus niet zijn om er 20 te mogen krijgen, wat een ander doet, mag hij gelukkig compleet zelf vinden En het geeft mij leuke tv om naar te kijken
Zeker weten! Wij hebben er ook maar 2, en vanuit mijn eigen idealen vind ik het een fijne bijkomstigheid dat wij op deze manier onze uitstoot enigszins beperken. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wanneer zwanger zijn mij makkelijker afging we op z'n minst 4 kinderen zouden hebben gehad. Omdat we dit beiden graag wilden, en vrijwel ieder mens kiest m.i heel egoïstisch voor z'n eigen geluk. Maar het liep anders op gebied van zwangerschappen bij ons en nu krijgen wij credits omdat we máár 2 kinderen hebben. Op andere vlakken leven wij wel heel milieubewust dus bij ons is het dus écht en-en. Maar ik ken genoeg kleine gezinnen die totaal niet met het milieu bezig zijn op die manier en die zijn m.i niet beter dan grotere gezinnen die heel milieubewust leven. Ik geloof ook niet zo dat de gewoonte zich voortzet van generatie op generatie. Mijn man komt uit een groter gezin en eigenlijk al zijn ooms en tantes hebben ook grotere gezinnen, maar bijna niemand van mijn zwagers, schoonzussen en neven/nichten hebben zelf een groot gezin. 6 is wel het maximale maar de meesten hebben er "gewoon" 2 of 3. Natuurlijk heb je binnen bepaalde geloofsgemeenschappen gemiddeld meer grotere gezinnen, maar naar mijn ervaringen wordt zelfs dat gaandeweg minder. (Kijkend naar mijn eigen geloofsgenoten bv.)
Nee hoor niet toevallig. Mij enige kind is er toevallig gekomen maar wij hebben tot nu toe bewust niet voor meer kinderen gekozen. En wij ambiëren zeker niet een groot gezin. Niet vanwege gebrek aan geld en of ruimte.
Het ligt wel breder dan dat. Maar is zeker iets dat meespeelt. Overigens zou ik best nog een kindje willen, maar dat is dan meer voor mijn zoon, zodat hij een broertje of zusje heeft. Maar ik ambieer zeker geen groter gezin dan met twee kinderen. Dan groeit met ons de populatie in elk geval niet
maar dat bedoel ik dus. Het milieu is een toevallige bijkomstigheid maar in de eerste plaats wil je al niet meer kinderen dan 2. Dus dan is het makkelijk om gezinnen die wel (veel) meer kinderen ambiëren hard te veroordelen als onverantwoord. Jij maakt ongetwijfeld op andere gebieden keuzes die onverantwoord zijn voor onze planeet.