Wellicht eerst even je problemen zelf uitwerken voordat je hier komt met zulke aso reacties. Ik hoop je goede therapie kunt vinden, word je denk ik een stuk gelukkiger en realistischer van.
Weetje, ik vind deze reactie onfatsoenlijk. Ik heb een mening over een onderwerp en die wijkt duidelijk af van die van jou. Dat is eigenlijk helemaal niet erg, zoveel mensen zoveel wensen. Ik kan deze reactie niet anders interpeteren dan gemeen en onder de gordel. Althans dat je het zo bedoeld. Je mag vinden dat ik therapie nodig heb omdat ik grote gezinnen niet meer echt in deze tijd/ maatschappij vind passen. Maar als dat werkelijk mijn grootste probleem is, dan vermoed ik dat een psycholoog in zn broek pist van het lachen...
Niet lullig bedoeld Huismuisie, maar jij zei toch ook letterlijk dat deze mensen niet goed bij hun hoofd zijn.
Nou ik heb letterlijk gezegd dat mensen die willens en wetens zoveel kinderen op de wereld zetten niet goed bij hun hoofd zijn. En ik vind het absoluut een discussie waard of je er goed aan doet om voor zoveel nageslacht te zorgen. Daarbij heb het verder in mijn reacties vrij algemeen gehouden. Dus met alle respect verder, maar dan vind ik de reacties van de mevrouw hierboven niet heel erg constructief.
Dat ligt toch echt aan jou. Omdat jij vaak gemeen doet, wil niet zeggen dan andere mensen ook alles gemeen bedoelen. Je noemt mensen niet goed bij hun hoofd, hebt kritiek op mensen met meer dan 2 kinderen. Er is niet zozeer een andere mening, vooral verwijten en anderen in de grond trappen om de keuzes die zij hebben gemaakt. Vervolgens aangeven dat kinderen eigenlijk helemaal niet meer van deze tijd zijn en dan verschuilen achter dat je kind “toevallig” ter wereld is gekomen. Dan lijkt het mij dat daar nogal verwerkingdrang achter zit.
Oke sorry, omdat ik vaak gemeen doe??? Maar goed, de samenvatting die je hier geeft is een behoorlijk foute interpretatie vanuit jouw kant. En verder, maak je om mij geen zorgen. Mijn zoon was op dat moment niet helemaal de bedoeling maar was wel meer dan gewenst en welkom. Er bestaat in Nederland nog zoiets als een abortus als je het kind niet wil. Dat mijn vriend en ik geen groot gezin ambiëren betekend niet dat er nog een kind bij krijgen uitgesloten is. Maar twee zou voor ons wel de max zijn.
Ik geloof persoonlijk dat van alle mensen met kinderen maximaal 3% bewust voor een klein aantal gekozen heeft ivm milieu. Als het niet een nog lager percentage is.
Oh dat zou me ook niks verbazen. Maar mensen zijn zich vaak ook niet bewust van bepaalde gevolgen tot het moment dat je het wel weet. En dan ga je denk ik wel bewuster keuzes maken.
Misschien ben ik daar dan weer een uitzondering in maar ondanks dat ik na de kinderen pas van alles heb gelezen over zaken als de ecologische voetprint enz. zou dat mij niet tegenhouden als ik nog een kinderwens zou hebben.
Mee eens. Ik ken persoonlijk 5 gezinnen met 16+ kinderen (die "kinderen" zijn wel allemaal van de generatie van mijn ouders). Grootste gezin 19 kinderen. Zijn door gegaan tot een dochter, 18 zonen en 1 dochter dus. In die tijd was dat volgens mij niet eens zo gek die grote gezinnen. Niemand die er van op keek toen als broers of zussen kamers deelden. Al die kinderen hebben zelf 2 of 3 kinderen gekregen. De familie is heel hecht en bijna alle neefjes en nichtjes (deel mijn leeftijd) zijn samen echt een hechte vriendengroep. Mijn ouders komen beide ook uit grote gezinnen, 8 en 7 kinderen en hebben alle 2 of 3 (1, 5 stuks) kinderen gekregen. En ook ik vind het super zoveel neven en nichten te hebben. Wij als kleinkinderen hebben ook allemaal inmiddels kinderen en we zien elkaar heel vaak en zijn allemaal close en onze kinderen ook. Ik ben echt dankbaar voor zo een grote familie en zou niet anders willen. Ben ook blij dat mijn kinderen zo een grote lieve familie hebben. Die zien hun echte neefjes en nichtjes als broers en zussen en hun achter neefjes en nichtjes als echte neefjes en nichtjes. Het is nu zo bijzonder omdat het afwijkt van het gemiddelde en daarom valt het op en hebben mensen een mening erover. Vroeger keek niemand er van op en viel al helemaal niemand over het milieu aspect.
Ben het wel met je eens dat als je bewust voor zo een groot gezin kiest je het financieel ook moet kunnen dragen en je niet dmv media voor inkomen om dit te kunnen veroorloven moet gaan scharrelenm
Er zit wel een groot verschil tussen een mening hebben, het er niet mee eens zijn, en deze onderbouwen en iemand niet goed bij zijn hoofd noemen. Als ik (wij) ergens half onze 20'er jaren de staatsloterij hadden gewonnen had ik ook zeker graag een groot gezin met minimaal 8 kinderen gewilt. Maar helaas was dat niet het geval en werden het er 2.
Ik heb het ook onderbouwd Maar goed, we hoeven het ook allemaal niet met elkaar eens te zijn. Ik denk dat zeker heel deze corona crisis ook wel duidelijk maakt dat we met teveel mensen leven op een oppervlakte waar we te veel van verwachten. En grote gezinnen dragen niet direct bij aan een krimp van de wereldbevolking. Er zijn wel steeds meer mensen die daar bewuste keuzes in maken. Al zullen het er nog steeds niet erg veel zijn. Gezinnen van 2 of minder kinderen zijn wel vrij mainstream.
Ik zou er niet aan moeten denken zoveel kinderen, aan de andere kant boeit het mij totaal niet wat een ander gezin doet en of het wel of niet binnen het mileu past.
Er zijn diverse sites over de Duggars en soortgelijke families in de VS. En ze hebben zeer extremistische religieuze denkbeelden. Kinderen worden als het ware gehersenspoeld binnen dit geloof. Thuisonderwijs en geen contacten buiten de eigen kring. Strikte rolpatronen voor mannen (hoofd van het gezin) en vrouwen (onderdanig aan de man altijd beschikbaar aan de man en zijn behoeftes). Vrouwen hebben geen zeggenschap over hun eigen leven, geen opleiding of diploma's en dus geen inkomen). Ze gaan pas bij het huwelijk uit huis en baren dan het ene na het andere kind vanaf jonge leeftijd. Vaak leven ze in armoede (niet dat ene gezin op tv maar de rest) en houden er geweldige opvoedmetodes opna... Staan volledig achter Trump en doen niets uit op. En ze hebben gewoon toegegeven dat de oudere meisjes teams van jongere kinderen onder zich hebben om op te voeden en te verzorgen. Anders werkt zo'n enorm gezin niet. Individuele aandacht of privacy is geen optie.
Volgens mij was dit gezin niet religieus. Maar de Duggars ken ik ook. Kreeg slfijd zo'n naar gevoel van die moeder. Maar volgens mij werken hun dochters wel? Ik weer dat een van de oudste verloskundige is.
Helemaal mee eens. In nl ligt het geboortecijfer op 1.75. Dat is veel te laag om onze maatschappij op langere termijn te kunnen laten voortdraaien. Denk eens aan het betalen van de aow en zorgkosten over 40 jaar wanneer de jonge generatie veel kleiner is dan nu en het moeilijk nog kan ophoesten Dus je kan het ook omdraaien; je bent asociaal als je niet je steentje bijdraagt aan het omhoog krikken van het genoortecijfer
Mee eens, tot het laatste stukje. Daar kan je namelijk lang niet altijd iets aan doen. Wij wilden ook ooit een groot gezin maar dat zit er voor ons ook niet in. Kunnen we vrij weinig aan veranderen, ik kan mijn vriend niet ineens vruchtbaar maken ik hoop dat je laatste knipoog betekent dat het een grapje is
Nee de dochters werken niet. 1 dochter heeft een soort opleiding (niet erkend ) tot verloskundige gedaan. Maar absoluut niet vergelijkbaar met een echte medische opleiding (daarvoor moet je stage lopen in een ziekenhuis en dat mogen ze niet). Ze werkt overigens ook niet. Vrouwen horen niet te werken maar thuis voor alle kinderen (en hun man) te zorgen. Sommige families staan wel thuisonderwijs toe. Of thuiswerk. Maar ze hebben geen regulier diploma en zeer laag niveau van thuisonderwijs. Dus niet toelaatbaar op echte vervolgopleiding en te weinig niveau voor een beroep. De jongens werken bijna altijd als zelfstandige voor laag of ongekwalificeerde beroepen (auto's verkopen, onderhoud van huizen of tuinen, pastor in de kerk etc). Of in het bedrijf van hun vader die veel onroerend goed heeft.
Om piloot te zijn (wat John David is) zou je toch wel een studie moeten hebben lijkt mij, zijn vrouw is trouwens gewoon (erkend) verpleegkundige. En dominee, ook daarvoor heb je een opleiding nodig. Ben (schoonzoon) is pas afgestudeerd/beëdigd (weet niet hoe je dat precies noemt?) als dominee en Jeremy (een andere schoonzoon) is er nog voor aan het studeren. Weer een andere zoon (1 van de jongenstweeling maar was even vergeten of het nou Jeremiah of Jedidiah was) zit in de politiek. Volgens mij zijn dat niet bepaald lage of ongekwalificeerde beroepen. Ik weet verder niet wat je bedoelt met een zeer laag niveau, maar ze doorlopen allemaal gewoon de middelbare school. Het is in ieder geval meer dan de anabaptisten die maar tot maximaal hun 14e naar school mogen.