Dreumes krijst tijdens poepen ondanks BV

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vosje7, 3 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vosje7

    Vosje7 Actief lid

    3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Onze situatie komt denk ik minder vaak voor, maar toch hoop ik dat jullie misschien wat tips hebben. Mijn zoontje van bijna 13 maanden krijgt nog steeds BV op verzoek en tot voor kort was dit echt zijn hoofdmaaltijd want de bijvoeding verliep vrij moeizaam (wij zijn al 7 maanden bezig maar hij at er vrij weinig van). Zijn ontlasting bleef daarom heel die tijd vrij vloeibaar, BV poep met stukjes eten erin of wat meer papperig op een dag dat hij toch wat meer at.

    Sinds kort eet hij eindelijk meer en dat is te merken aan zijn ontlasting, er zat al een paar keer een echt drolletje in zijn luier. Sorry voor de onsmakelijke details, haha. :p Maar nu het probleem: hij heeft dus echt veel moeite met poepen! Zijn gezichtje loopt rood aan, hij gaat zweten en soort van een beetje huilen, hij vindt het duidelijk niet leuk! En hij kan het ook niet in 1 keer kwijt, vandaag heeft hij al 4 keer een klein beetje gepoept. Hij heeft er dus echt moeite mee en dat vind ik gek want eigenlijk is zijn ontlasting helemaal niet hard, het is nog steeds zacht maar gewoon meer gevormd.

    Kan hij daar nou echt zo veel pijn en ongemak van hebben? Of is het gewoon dat hij nu echt moet gaan persen terwijl het vroeger misschien gewoon als vanzelf kwam? Ik weet gewoon niet wat ik moet doen en vind het heel zielig voor hem. Zijn dieet is ook nog niet echt uitgebalanceerd (ook al bieden wij uiteraard gevarieerd eten aan) want op sommige dagen kan hij minder dingen eten die veel vezels bevatten en misschien is het daarom extra moeilijk. Maar BV heeft toch juist laxerende werking... Kortom, moet ik me hier zorgen om maken of doet hij misschien erger dan het is omdat hij zelf moet wennen aan zijn nieuwe ontlasting?

    Alvast bedankt voor het meedenken!
     
  2. roomsoesje27

    roomsoesje27 Bekend lid

    28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Bepaalde soorten voeding stoppen heel erg, zoals banaan, wortel of witte boterhammen, als hij dit regelmatig krijgt, tijdelijk even schrappen van het menu.
    Verder zou je wat kokosolie op brood kunnen doen of wat meer laxerende producten geven zoals pruimen (zijn die er nog).
     
  3. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Dochter heeft hier tot 9 maanden erg weinig gegeten.
    Toen ze meer begon te eten, kreeg ze ook wat meer last met poepen.
    Er is een periode geweest dat ze ook echt rood aanliep, en ging huilen.

    Nu is dit weer veel beter, haar ontlasting is vrij dun, en ze heeft er helemaal geen moeite mee.

    Dus misschien is het inderdaad even wennen, aan de voeding, en ook dat hij nu wat moet gaan duwen?

    Je kan inderdaad ook erop letten dat hij genoeg vetten binnenkrijgt:
    Olie of boter door zijn avondeten
    roomboter op de boterham

    Ook belangrijk: genoeg water laten drinken tussendoor.
    Hier staat de rietjesbeker altijd op het salontafeltje. Ze kan dit dus zelf nemen als ze wilt drinken.
     
  4. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Drinkt hij, bv en/of iets anders, voldoende?

    Vocht is heel belangrijk voor de ontlasting. Verder zijn vezels heel belangrijk, volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst etc geven kan een groot verschil maken
     
  5. Vosje7

    Vosje7 Actief lid

    3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Volgens mij drinkt hij voldoende, plasluiers genoeg en naast BV geef ik hem ook water uit een tuitbekertje waar hij soms duidelijk wel een slokje van neemt, maar vaker spuugt hij alles er weer uit (vindt hij blijkbaar leuk :p ). Dus dan zal hij ook geen dorst hebben!

    Olie door zijn avondeten is een goede tip, bedankt, dat deed ik nog niet. En op de boterham wordt het lastig, want brood gaat nog steeds niet echt goed. Bananen lust hij ook niet en wortels gaan er slechts zo af en toe in... Dus ik weet niet zo goed of hij iets eet dat voor een verstopping zorgt (babykoekjes misschien?) En producten die juist goed voor de stoelgang zijn (zoals volkoren pasta etc.) eet hij nog niet echt heel goed...

    Nele87, het is fijn om te lezen dat je dochtertje ook een beetje hetzelfde had en het is gewoon weer goedgekomen! Ik schrok er een beetje van want het is gewoon niet duidelijk of het hem echt pijn doet (en dan is hij straks nog bang om te gaan poepen!) of dat het meer het ongemak is van het moeten persen... Haha ik was zo blij dat hij eindelijk eens is gaan eten en nu weer een ander probleem erbij. :p
     
  6. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Kun je een 'gemiddelde' dag een opschrijven? Kwa eten en drinken.
    Dus niet perse wat hij op brood eet, maar wel wanneer je brood geeft en hoeveel hij gemiddeld eet en drinkt (bv is wat lastig, maar de rest?)
     
  7. Lieke84

    Lieke84 Fanatiek lid

    1 jun 2011
    3.016
    1
    38
    Hier hetzelfde probleem toen zoontje met vaste voeding kreeg ipv alleen BV. Al was dat wel een paar maanden eerder. Olie toegevoegd en minder verstoppende producten. Ging snel beter, toen alles weer uit gaan breiden en het blijft goed.

    Darmen moesten hier echt even wennen en baby zelf ook. Ondanks dat het niet echt hard is, zo'n drolletje is wel iets anders dan BV-poep.....
     
  8. Matirini

    Matirini Actief lid

    14 jul 2013
    318
    0
    16
    Binnenhuisadviseur
    Tholen
    Toen ons zoontje wat meer bijvoeding ging eten naast de bv was het poepen hier ook een drama. De dokter heeft zelfs in nood wel eens een klisma gezet omdat hij er zo een last van had.

    Toen hij er eindelijk aan gewent was ging het poepen weer gewoon goed.

    Dus is denk ik gewoon een kwestie van wenen voor de darmpjes.
     
  9. Vosje7

    Vosje7 Actief lid

    3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames, bedankt, wat fijn om te weten dat het dus vaker voorkomt! Ben begonnen met het toevoegen van olie, eens even kijken hoe dat uitpakt. :)

    Het is vrij moeilijk om in te schatten wat hij gemiddeld op een dag eet want het komt nog steeds voor dat hij soms echt heel weinig eet en soms juist onverwacht veel, maar het kan er zo ongeveer uitzien (dat is dat wat hij daadwerkelijk binnenkrijgt, we bieden uiteraard meer aan): 5 lepeltjes havermoutpap en een paar stukje appel (minder dan een kwart), yoghurt (dit eet hij wel goed) en als we geluk hebben een klein stukje volkorenbrood met notenpasta, broccoli (gaat ook goed) met eiwit (eigeel lust hij niet) en zoete aardappel (gooit alles weg) en dan tussendoor nog 2-3 stukjes Kruidvat babykoekjes, een beetje kaas, klein beetje fruit (als wij het zelf eten krijgt hij het ook aangeboden). En dan nog natuurlijk BV zo'n 5-6 keer per dag. Vlees lust hij verder niet.
     
  10. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Kwa eten is het wel vrij weinig, vind ik.

    Onze zoon eet (al even);
    ontbijt 1boterham met beleg en een beker melk
    Tussendoor 1 stuk fruit (meestal) met drinken
    Lunch 1 boterham met drinken
    Tussendoor Koekje/soepstengel/rozijntjes oid met drinken
    Avond eten, groente vlees en aardappel met toetje

    Je zegt dat hij tot voorkort eigenlijk niets at, ondanks dat je al 7 maanden bezig bent. Wat gaat hierin 'fout'? Weigert hij alles of heeft hij moeite met stukjes?
     
  11. Vosje7

    Vosje7 Actief lid

    3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het is inderdaad weinig vergeleken met andere kindjes, maar ja, dat dacht ik al toen hij 9 maanden was! Hij wou gewoon niks, niks vanaf een lepel (lippen stijf op elkaar/hoofd wegdraaien). Stukjes-eten ging beter maar dan stopte hij slechts 1 stukje in zijn mond (en spuugde na wat kauwen de helft weer uit), de rest belandde gewoon op de grond. Hij had gewoon erg weinig interesse in ander soort eten en vond het niet per definitie lekker smaken als het ons toch lukte om wat in zijn mond te stoppen (en wou dus niet meer proeven). Hij vond het leuker om met zijn eten te spelen.

    Ik heb hier heel erg mee gezeten maar na het lezen van een boek (My child won't eat) heb ik het losgelaten want hij kreeg toch wel wat binnen en voor de rest had hij BV. Ik kan hem ook niet dwingen om te gaan eten en pushen werkt averechts, eten moet hij gewoon vanzelf gaan doen. Zijn groei en gewicht zijn verder gewoon prima. En nu zie ik eindelijk duidelijke vooruitgang en hier ben ik al heel blij mee, ongeacht het feit dat het nog steeds weinig is als je kijkt naar andere kinderen. Uiteindelijk moet het toch wel gewoon goed komen. :)
     
  12. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Oke, dat is heel duidelijk. :)
    Voedsel dwingen kun je beter niet doen, ze krijgen er dan eerder een aversie tegen en ben je verder van huis.
    Sommige kindjes hebben echt moeite met stukjes en dan kan een logopediste bijvoorbeeld goed helpen.

    Als het eten beter zou gaan heb je iets meer opties, denk ik.

    Heb je al eens pruimen geprobeerd? Pruimen werken laxerend. Of pruimensap.
    Appels kunnen ook laxerend werken.
     
  13. Vosje7

    Vosje7 Actief lid

    3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag heeft hij gelukkig zonder moeite gepoept! Mag hij pruimen gewoon met schil hebben? Ik weet natuurlijk dat ik ze in de week moet zetten maar twijfel dus of ik ze gewoon zo mag geven (voor de rest schil ik nog alles voor hem)... Het velletje is zo dun, dat gaat vrij lastig zijn. :p
     

Deel Deze Pagina