Hai meiden!! Hier een dochter van ruim 10 maanden. Eet verder heel goed, 1 potje fruit 200 gram en 1 potje groente 200 gram per dag (ze vertikt vers, dus ik ben gebonden aan de potjes). Maar ze zit nog steeds aan de 6+ potjes, het moet een glad papje zijn want anders lust ze het weer niet. Nou dan zijn de smaken steeds hetzelfde, ze heeft misschien 7 soorten die ze lekker vind. Ik probeer wel steeds potjes met stukjes aan te bieden, maar dat gaat er evenhard weer uit met veel kliederen Soms word ik dan gewoon boos, waarom moet ze zo moeilijk doen??? Stukken brood en koek gaan er ook zo in, snap het echt niet hoor. Hebben meer van jullie dit "probleem"? Wanneer gingen jullie kindjes stukjes eten?
Gelukkig is Mirthe nog een baby, dus geen man over boord Stukjes eten vergt meer inspanning dan glad gepureerd of iets vergelijkbaars. Kindjes moeten stukjes leren eten. Mirthe kan dit dus best (met brood e.d.) maar heeft er waarschijnlijk geen zin in met de warme maaltijd. Ze weet heel goed dat ze ook een potje kan krijgen. Dat potje is EN makkelijk EN heeft veel minder uitgesproken smaken dan verse voeding. Ik vermoed dat het een kwestie van doorzetten is. Gooi de potjes uit het aanbod en geef altijd vers eten (probeer verschillende dingen: geprakt, gehakt, in stukjes, uit het vuistje). Wil ze niet? Dan niet. Ze krijgt echt wel voldoende binnen. Hele goeie kans dat ze binnen een week gewoon stukjes eet. Als ze dat dan een tijdje goed doet, kun je af en toe wel weer een potje geven zonder dat ze gelijk terugvalt in haar oude gedrag. De kans dat het iets anders is dan gedrag lijkt me klein gezien het feit dat ze wel brood en koek kan en wil eten maar je kent je kindje het beste... met 10 maanden kunnen ze al aardig hun eigen willetje opleggen
Aaron had dit ook. De oplossing bij hem was toch met de pot mee eten (hij lustte ook niet wat ik zelf maakte), maar dan gewone kleine stukjes op een vorkje prikken en er af laten happen. Zo doe ik het ook met fruit. Fruitpotje met stukjes: meneer werkt ieder stukje er uit. Stukjes aardbei op een vorkje: en hij eet het smakelijk allemaal op. Lastig he zo'n eigenwijsje? Hopelijk vindt je snel iets wat werkt bij jouw kleintje!
k heb hier hetzelfde als boefjesmama Als ik smurf hiero een banaan of stukjes perzik geef gaat t prima. Geef ik een fruitpotje ( 8+ ) met stukjes krijg ik t naar mn hoofd. Met het avond eten hebben we nooit zo een probleem gehad... glad...geprakt..stukjes allemaal geen probleem. Mijn tip voor fruit is dan ook toch proberen vers te geven in stukjes, 8+ potjes mengde ik met yoghurt ( dat accepteerde ze beter) en als ik weet dat ik geen yoghurt erbij kan geven of vers fruit dan haal ik kruidvat potjes fruit. Die zijn van 6 tot 36 maanden dezelfde substantie zonder stukjes. Succes ermee
hier hetzelfde gehad hoor, en t komt goed! Af en toe aan blijven bieden is mijn advies (iedere week een keertje?) en ook zelf laten eten/met de handjes pakken. T is ook raar die stukjes. Ook at ze weel gewoon brood, liga etc, stukjes door t avondeten moest ze niet, fruit dan weer wel. Toen dat over was, wilde ze geen losse stukjes fruit, maar ook dat gewoon aan blijven bieden en verder niet moeilijk doen. Nu is ze bijna 1,5 en hapt ze een nectarine af... (had ik nooit verwacht!!) maar dat ziet ze van mij dus nadoen...
Alvast bedankt voor de reacties!!! Ik ga er meer mee aan de gang!! Mag een kindje gewoon spinazie a la creme uit de vriezer bijvoorbeeld? Dat is heel fijn van structuur. En koken jullie dan alles zoutloos voor je kind? Het nadeel is dat wij vaak scherpe dingen eten, weinig aandappels met groente Ik weet ook niet zo goed hoe je zelf iets lekkers maakt voor je kleintje, want gewoon groente grof en zoutloos aanbieden is vies hihi....dat moet ze niet. Ik heb al eens stiekem een aardappel door het 6+ potje geprakt, maar ze proefde het onmiddelijk Zo kun je dus steeds euro's in de prullenbak gooien..... Vind het erg lastig.
Mijn zoontje krijgt alleen maar grove en zoutloze groente! Dat is niet veel wrk o te maken hoor; even een aardappeltje en wat groente koken! Ik zou OF zelf grote stukken laten pakken OF gladgepureerde papjes geven, NIET papjes met stukjes, dat is ook bah! Denk je dat het in kan slikken, hangt er zo'n stuk in, jek! Denk aan hoe vies wij volwassenen het vinden als er klontjes in aardappelpuree of custardvla hangen!
ik kook zoveel mogelijk zoutloos voor haar, en tot ze zo'n 12/13 mnd was helemaal zoutloos. Smaak kun je ook maken met bijv. een beetje tomaat erdoor, of de smaak van t vlees. En ze mogen geloof ik ook wel andere kruiden hebben hoor! Weet alleen niet precies meer welke.. En eten terwijl je zelf ook eet werkt ook goed. en 10 maanden is gewoon nog best jong vind ik hoor, t komt echt wel als je het f en toe aanbiedt. En wat aardappel en zo betreft, ik maakte meestal meteen een voorraadje en dat ging in de vriezer. Dan deed ik bijna alles met de staafmixer, en een heel klein deel met n vork fijn maken en dat verdelen over de bakjes. En zo steeds wat meer geprakt en minder met de staafmixer.
Ik lust nog steeds geen pap of moes of vla of yoghurt met stukjes. Ik houd gewoon niet van de combinatie: Ik wil òf kauwen òf slikken. Is dat erg? Wat ik er maar mee wil zeggen: moeten kinderen (volwassenen) persé prut-met-stukjes eten? Als ze gewoon vast voedsel eten, wat is dan het probleem?
nee hoor, dat moeten ze niet, maar voor veel kids is het juist een fijne overgang van vloeibaar naar vast.... t moet niet, maar t kan dus wel helpen. En nee ikzelf hoef t nu ook niet, maar als kind wel. En zo zijn er wel meer dingen die ik als kind vast graag wilde/lustte en nu niet! En als je kind het niet wil, dan kun je idd vaste stukken geven. Als ie dat eet, prima!
tot 1 jaar zowieso zoutloos gekookt en nu voeg ik steeds meer kruiden toe bij het eten. En potjes met stukjes vond ze ook niet lekker, ze kreeg met 10 maanden stukjes fruit en ook met het avondeten. Je geeft aan zelf pittig te eten, probeer het eten zo te maken dat je de pittige kruiden op het laatst er door heen doet en het prakkie voor je kind er eerst uitschept en de rest voor jullie dan gaat kruiden. Zo doe ik het tenminste als wij pittig eten.