Hallo, Mijn dochter is 10 maanden en ik vraag me af hoeveel vocht ze in totaal moet krijgen. Nou weet ik dat er ook vocht in andere dingen dan drinken alleen zit, maar ik heb het idee dat ze dan nog steeds te weinig vocht binnen krijgt. Ze krijgt het volgende op een dag: 3 flessen van 200cc melk (blijft vaak 100cc staan) 15cc-25cc thee of water 1 x fruit (potje of vers) 1-2 boterhammen 1x soepstengel of rijstwafeltje 200gr avondeten 50cc yoghurt Ik ben al vanaf een maand of 6 bezig met verschillende bekers, maar ze snapt er nog maar weinig van. Ze drinkt haar melk uit de fles, maar iets anders wil ze daar niet uit drinken. Met een jaar moet ze toch op 300 - 400ml melk zitten? (inclusief yoghurt). Ik zie er best wel tegenop om de melk te minderen als ze nog niet veel anders drinkt. Ik weet gewoon niet hoe ik haar dat moet laten drinken. Op het kdv krijgen ze er ook maar weinig in. Ik heb hier een heel arsenaal aan bekers staan: rietjesbeker, antilek tuitbekers (3 stuks), tuitbeker zonder antilek, oefenbeker van difrax. Ze drinkt nog het best uit de tuitbeker zonder antilek en de oefenbeker, maar na een paar slokjes heeft ze er genoeg van. We oefenen met de yoghurt in de gewone beker en dat gaat steeds beter. Maar als we er wat te drinken in doen dan wil ze 3 slokken en daarna niet meer. Ik wilde tot een jaar liever niet teveel zoet geven, maar heb dat principe ook alweer aan de kant gezet, en dus geprobeerd diksap (alle smaken) en roosvicee 50/50 oid te geven. Maar na 3 slokjes kan ik de rest zelf opdrinken. Heel lief van haar, maar niet de bedoeling. Hmm, eigenlijk heb ik dus 2 vragen: Krijgt ze genoeg vocht binnen én hoe krijg ik haar zover dat ze meer gaat drinken? Ze heeft trouwens wel hele goede plasluiers en haar ontlasting is ook goed. Liefs Allistair
Uit je laatste zin concludeer ik dat je dochter echt wel genoeg vocht binnenkrijgt. Mijn meissie is ook 10 maanden. Zij drinkt melk (wisselende hoeveelheden; incl pap zit ze op 400-700 cc per dag), eet fruit (veel vocht) en drinkt een paar keer per dag wat slokjes water uit een Difrax oefenbekertje (ik denk in totaal ongeveer 80 cc per dag). Volgens mij doet ze het er goed op. Ik heb dan ook niet zo de neiging om de hoeveelheid vocht op te willen schroeven. Dat komt denk ik wel als ze handiger wordt met het bekertje en als we de melk gaan minderen... Ik zou overigens die zoete toevoegingen laten zitten, ze drinkt er bljikbaar geen slok meer om!
Bedankt voor je reactie, je stelt me wel gerust. Ik hoop maar dat ze meer gaat drinken als we de melk gaan minderen. En die zoete toevoegingen werken inderdaad niet, maar je gaat van alles verzinnen om haar maar een beetje aan het drinken te krijgen.... Hoe ga jij minderen met de melk? En wanneer?
Eigenlijk begint mijn dochter nu al te minderen met melk, door overdag haar flesje meestal niet meer leeg te drinken. Ze krijgt nu 's ochtends een bordje pap, 's middags een fles melk (die ze soms wel en soms niet leegdrinkt) en 's avonds een fles pap. Ik denk dat ik als volgende stap het bordje pap 's ochtends ga vervangen door brood, en dan krijgt ze daar een bekertje drinken (water, denk ik) bij. En daarna de fles van overdag vervangen door een bekertje melk. Heb er eigenlijk nog niet zo over nagedacht... Heb ook géén idee meer hoe we dit bij haar broer hebben gedaan. Hij wilde nooit pap, dus hij ging vanzelf van melk (BV) over naar brood in de ochtend. Een fles (koe-)melk voor het slapen hebben we er nog lang in gehouden, ik denk wel bijna tot hij 2 was - de middagfles hebben we eerder laten vervallen, maar de fles-voor-de-nacht hadden we nog. Was voor hem echt een rustmomentje om zich voor te bereiden op het slapen.
Ze krijgt nu echt wel genoeg vocht binnen. Als je kijkt naar wat Lisa binnen krijgt zeker, Lisa krijgt zo'n 300-350ml zuivel binnen, zo'n 150ml diksap en wat fruit (variërend van 50 tot 200 gram, meestal zo'n 75 gram). En nog 2 boterhammen en een paar hapjes avondeten. Dus qua vocht krijgt ze zo'n 500-600 binnen en ze doet het er prima op. Ze is vrolijk, slaapt goed, groeien zal ze ook wel goed doen (ik heb niet het idee dat ze dunner wordt). Heel volle plasluiers heeft ze niet, maar er zitten wel plasjes in. Dus ik vind het wel prima. Gewone beker gewoon mee blijven oefenen, dat komt wel. Als je straks aan 400ml zuivel zit en een potje fruit, zit je al aan 600ml vocht en dat is al genoeg. Die 3 flessen van 200c, laat ze per fles 100cc staan, of in totaal? (krijgt ze nu dus zo'n 300cc binnen of 500?)
Mijn zoontje is ruim 9 maanden en die heeft ook moeite met andere bekers. Ik bied hem sterk verdunde roosvice aan in een fles en daarnaast heb ik een antilek beker van avent waar hij echt niets van begrijpt. Ik geef hem ook elke keer tussen door slokjes uit de fles en ik blijf de antilekbeker aanbieden. En sinds gister heeft hij zowaar door dat er drinken uit de antilekbeker komt...De aanhouder wint. Hij drinkt nog lang niet genoeg, maar het begin is er. Dus ik blijf gewoon zijn fles aanbieden en hoop dat er een moment komt dat hij gewoon uit zijn antilekbeker gaat drinken... Maar hij drinkt ongeveer 400ml zuivel en 200 ml sap (over de hele dag verdeeld. Daarnaast nog zijn fruit en zijn yoghurt. CB vond het genoeg, dus daar hou ik me maar aan vast.... Misschien een idee om toch de hele dag een andere beker aan te bieden? Alles wat ze daaruit drinkt zou ik dan gewoon als extra zien, en wie weet ziet ze ook ineens het licht Moet dan wel lachen over wat er in alle info boekjes staat dat je je kindje uit een beker moet laten drinken. Ik geloof best dat er kindjes zijn die dat kunnen, maar hier wordt dat zo'n mega kliederboel dat ik daar nog maar niet serieus mee begin (af en toe krijgt hij een slokje van mijn water, maar dat heeft vaak al overstromingen) X
Hier drinkt ze ongeveer 200cc slappe rooibosthee, soms wat water. uit een flesje, gewone beker/oefenbeker of met een rietjesbeker.
Het is toch een kwestie van blijven oefenen. Eva kon met 8 maanden echt al goed uit een gewone beker drinken en Lisa drinkt vanaf 8 maanden alleen nog maar uit een gewone beker, na 6 maanden niets gedronken te hebben, dus ook nog wat gebrek aan mondmotoriek. Zo heel gek is het niet, maar de eerste keren is het nog wat geknoei. Hier ben ik bij Eva heel snel gestopt met de tuitbeker proberen, omdat ze het nog niet snapte. Liever dan meteen maar uit een open beker leren drinken, dat moet uiteindelijk toch en is ook nog beter.
Ze krijgt in totaal 500cc binnen. En ze is ook vrolijk en slaapt ook goed. Dus dat zit gelukkig wel goed. Het is gewoon heel gek, ze wordt helemaal blij als ze de oefenbeker ziet en opent haar mondje, maar 3 slokken later is het leuke er alweer van af. Hmm, ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat ze een liter per dag moeten drinken, vandaar dat ik me wel zorgen maakte. Blijven oefenen dus maar......
Nee joh een liter is juist volgens mij erg veel. Onze kinderarts houdt 400-500cc aan per dag aan vocht (dus ook fruithap, yoghurt enzo) voor als ze niet helemaal lekker zijn (ziek, verkouden, doorkomende tandjes). Dat is dus echt minimaal. Jouw dochter krijgt dus zeker genoeg binnen, haar melk is al 500cc.
Mijn zoontje is iets meer als 9,5 maanden en krijgt al qua flessen minder als die van jou. 8.30: pap van 180/6 met wat +/- 120cc slappe thee 10.00: fruit met wat water 12.30: 2 boterhammen met een bekertje opvolgmelk 150/5 15.00: tussendoortje met diksap, thee of water. 17.30 groenten en een toetje 19.30: fles 180/6 Anti lekbekers daar snapte mijn zoontje echt helemaal niks van. Sinds kort de Mykko 360 beker gekocht. Dat is een beker waarbij een kindje leert om uit een gewone beker te drinken en dat snapte die in een keer.