Kindje 1 jaar: nachtvoedingen afbouwen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door snoebeltje, 10 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    Ze is nu 1 en de nachten vind ik nog steeds best zwaar. Ze komt 1 a 2 keer (slaapt wel zoet verder meestal de laatste tijd, gelukkig!)
    Hoe doen jullie langvoedsters dat s nachts?
    Zetten jullie het door, of hebben jullie de nachtvoedingen afgebouwd? En hoe doe je zoiets?
    Of toch maar aanhouden die nachtvoedingen?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik lees ook even mee!

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje komt ook nog steeds in de nacht. 1 of 2 keer lang. Ga nog wel even door.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Irem zat tot een paar weken geleden op 3 a 4 voedingen in de nacht. Ik werd er helemaal simpel van. Heb het nu weten af te bouwen in zoverre dat ik haar nog voed voor ik naar bed ga rond 23.00, en dan komt ze rond 6.00 uur weer en slaapt daarna nog even door. Nog wel nachtvoeding dus maar een stuk beter te doen voor mij.

Hier hielp het heel erg overdag wat meer tijd tussen de voedingen te laten. Ik voedde eigenlijk uit gewoonte nog om de 3 of 4 uur, maar toen ik er langer tussenliet bleek dat Irem veel langer zonder kon. Nu voed ik meestal alleen nog vroeg in de ochtend, tussen de middag en voor ze naar bed gaat, en dan om 23.00 uur dus. En dat gaat over het algemeen prima. Door de langere tijd tussen de voedingen drinkt ze per voeding ook meer (sowieso altijd 2 borsten) en heb ook het idee dat ze daardoor nu ook langer slaapt (voorheen altijd 1 borst). Als ze toch wakker wordt troost ik haar en gaat ze gewoon weer slapen, soms huilt ze even 1 of 2 minuutjes maar het is heel snel weer over. En als ze echt ontroostbaar is kan ik altijd nog voeden, maar dat probeer ik niet te doen, want dan kan ik er donder op zeggen dat mevrouw de volgende nacht weer op dat tijdstip wil drinken ;) . Ga over een tijdje nog proberen de late voeding ook nog af te bouwen, maar vooralsnog eerst maar even dit ritme aanhouden.

5. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ik heb met 14 maanden de nachtvoedingen afgebouwd met behulp van deze methode van Dr Jay Gordon die ik losjes heb toegepast:

Sleep, Changing Patterns In The Family Bed | Jay Gordon, MD FAAP

Ik heb dit artikel ooit gevonden op het borstvoedingsforum en vind het een heel fijn artikel. Misschien heb je hier iets aan. De afbouwperiode duurde overigens tegen mijn verwachting in maar drie dagen.

6. zogelukkig

Ik ben te moe om Engels te lezen, kan je er wat over vertellen?

7. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Ik heb het gelezen, maar idd, wat zogelukkig ook zegt, kan je misschien vertellen wat jij gedaan hebt?

8. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ik denk dat het het prettigste is om het artikel zelf te lezen, ik ben niet zo een twee drie in staat om de hele context weer te geven en ik denk dat iedere moeder er iets anders uit kan halen. Maar ik ervoer het artikel als een enorm steuntje in de rug. (zat al een tijdje te dubben over de nachtvoedingen, dochtertje werd steeds frequenter wakker 's nachts dus ik wilde er van af maar zag niets in laten huilen etc.)

Anyways, wat ik heb gedaan is dus zodra dochtertje wakker werd 's nachts naar haar bedje gaan maar niet zoals altijd haar oppakken om te gaan voeden maar bij haar blijven staan, over haar ruggetje wrijven en zachtjes haar gezichtje aaien en aan haar vertellen dat alle mensen 's nachts slapen. De nacht is om te rusten, dus papa en mama slapen, opa en oma slapen, zusje slaapt en de dag is om te eten en drinken. Slaap heb je nodig, slaap is fijn. Even heel simpel gezegd.

De eerste nacht sputterde ze flink tegen; lees zette een keel op maar kalmeerde gelukkig toch al gauw weer en viel langzaamaan weer in slaap. Tweede nacht herhaling van het tafereel, derde nacht viel ze zonder tegen te sputteren weer in slaap. Daarna is ze niet meer wakker geweest. Echt een heerlijkheid.

Dit is alleen toe te passen op kindjes ouder dan 1 jaar!

9. zogelukkig

Ik voed nog met alle liefde 's nachts maar als mijn zoontje daarna niet verder kan slapen is het cursief gedrukte wat we altijd doen.

10. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ja, maar mijn punt is nu juist om dit te doen zonder daaraan voorafgaand te voeden. Heb je dat al eens geprobeerd? Volgens deze methode spreek je voor jezelf een tijdsframe af waarbinnen je niet voedt, bijvoorbeeld van 23.00 tot 6.00. (en dat gaat heel stapsgewijs hoor; ik heb het een beetje cold turkey gedaan)

Ik vind dit een treffende zin:
    Maar begrijp mij goed hoor, ik wil je niets opdringen. Dat komt in het artikel ook zo mooi naar voren, je moet dit alleen doen als je er helemaal achter staat.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bleef je dan bij haar als ze een keel opzette? Dat doet ze hier nl. ook als ik haar niet snel genoeg op pak of haar een speen probeer te geven.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe ik dat deed?
    Shirt omhoog, arm er om en verder slapen.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon link even in Google Translate zetten schat!;)

14. zogelukkig

@Agapi; ik begrijp wat je bedoelt, maar het is nog niet op ons van toepassing, tot 2 jaar ga ik de nachtvoedingen niet afbouwen. Wel blijft mijn zoontje vaak wakker na die eerste voeding en wil dan vrijwel meteen weer borst. Op dat soort momenten zou ik willen dat hij zich op een andere manier liet troosten.;)

15. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Ja maar dat lukt bij mij dus niet.
    Ten eerste ligt ze niet bij mij op de kamer,
    Ten tweede slaap ik buitengewoon licht, vooral als ze naast me slaapt.
    Ten derde slaapt mijn dochtertje veel rustiger in haar eigen bedje.

16. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Ben jij dan niet ook vreselijk moe?
    Of werk je niet?

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij hebben hier bij Thirza de nachtvoedingen afgebouwd toen ze 23 maanden was. Daarvoor waren er een flink aantal gezondheidsproblemen steeds, die speelden, en toen ze 23 maanden was, was het een maand lang vrij rustig geweest, ging het eten overdag ook beter en dat was voor ons dus het moment om te zeggen: qwe proberen het weer eens.
    In plaats van dat ik er naar toe ging, ging mijn man dat doen, en die bleef bij Thirza tot ze weer sliep.
    De eerste nacht werd ze 1 keer wakker en brulde 5 minuten, (tegen eerder 3 kwartier tot een uur, om dan na 3 kwartier ook weer wakker te worden). Nu sliep ze dus door tot de volgende ochtend.
    Nacht 2 was ze twee keer wakker maar liet zich al wat sneller troosten, nacht 3 idemdito en nacht 4 zag ze papa binnenkomen, draaide zich om en ging weer verder slapen.
    Nacht 5 sliep ze door.

Ik denk dat als je kind (ouder dan 1) gezond is en overdag voldoende eet, het 's nachts echt zonder kan en niet alle kids doen dat uit zichzelf. Sommige hebben even een zetje nodig, om het patroon te doorbreken.
    Dus als er geen problemen zijn met gezondheid of eten, zou ik in het vervolg je vriend/man laten gaan en eens zien hoe dat gaat :)

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier vanaf haar verjaardag (donderdag) geen nachtvoedingen meer. Lekker zul je denken... Maar ze wil helemaal niet meer.
    Waarschijnlijk door oorpijn, mogelijk keelpijn en/of kiezen.
    Ze knapt nu wel op maar de borst wil ze niet.
    Dan toch liever een nachtvoeding. Overigens wordt ze s nachts nog wel wakker maar drinken wil ze niet.

19. zogelukkig

Ik ben hartstikke moe, haha!
    Ik ben thuis, maar uitslapen is er niet bij hoor; 't ventje is 'gewoon" rond 6 uur wakker, of hij nou veel wakker heeft gelegen of niet!

20. zogelukkig

Jee meid; helemaal niet meer? Ook niet overdag?

Deel Deze Pagina