Hoi allemaal, Een aantal jaar geleden bleek dat mijn man zeer slecht zaad had, en dat het zelfs de vraag was of icsi mogelijk was. Onderzoek bij de uroloog gaf geen duidelijke oorzaak aan, wel was er een kleine spataderkluwe zichtbaar. Het was niet een voldoende verklaring. Het idee was om 'gewoon' maar icsi te proberen en kijken of dat kansen opleverde. Na 3 pogingen wel diverse bevruchtingen en terugplaatsingen, maar niet de gewenste zwangerschap. We hebben toen besloten dat we afscheid moesten nemen van onze kinderwens. Bij mij is er niets bijzonders gevonden dan behalve dat mijn baarmoeder achterover is gekanteld. Ik heb bloedonderzoek gehad en eileiders zijn bekeken. Mijn man heeft alleen semen analyse gehad, rontgen onderzoek en lichamelijk onderzoek door uroloog. Naast natuurlijk standaard soa onderzoek Nu hoorden we laatst van iemand die een bacterie bij zich droeg waardoor hij slecht zaad had, ik las toevallig iets over dna onderzoek in het buitenland. Dan ben ik gaan denken, moeten we er toch nog eens iets ermee doen, hebben we alles gedaan wat kon, zit er toch iets in die spataderkluwe, etc. Herkennen jullie die onzekere en ook gekmakende vragen? Iemand ervaring met slecht zaad door spataderen? En heeft iemand nog tips, is er uberhaupt meer onderzoek mogelijk en nodig, raad je dat aan in nl of in buitenland, is dit toch gewoon wat het is?
Ik heb geen ervaring op dit gebied dus kan je geen tips geven maar ik denk/hoop dat ze je over de grens wel iets voor je kunnen betekenen. Veel succes!! (Een gekantelde baarmoeder heb ik trouwens ook, hij ligt ook achterover, en ben daar 8x mee zwanger geworden waarvan 5 voldragen. Nu lukt het waarschijnlijk niet meer omdat mijn partners zaad verslechterd is. Maar zitten nog maar aan het begin v/d mmm, 2e zaadonderzoek is binnenkort pas.)
Ik kan je als tip meegeven om je man foliumzuur te laten slikken (folaat dan). https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/samen-foliumzuur-als-het-kind-niet-wil-komen~b59439b8/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F