Ja, ik heb er ervaring mee, en ik ben ook heel veel in Groningen geweest (hier noemden ze het softmarkers) voor onderzoek. Mijn dochter had een kalkvlekje op haar hartje, vocht om het hartje heen, korte bovenbeentjes en een algehele groeiachterstand (p5). Mijn combinatietest was net als de jouwe heel goed. De gegevens van deze test gebruiken ze om een nieuwe kans uit te rekenen voor de 3 trisomieën. Dat gaat best ingewikkeld. Bij mij kwamen ze erop uit dat er een verhoogde kans was op het syndroom van Down. Ik kreeg een vruchtwaterpunctie aangeboden, maar die heb ik afgeslagen, omdat het risico op miskraam nog altijd iets groter was dan de kans op het syndroom. Het goede nieuws is dat ik met al die softmarkers een gezonde dochter heb gekregen (met gemiddeld gewicht en bovengemiddelde lengte bij 39 weken!!!). Ze heeft een minimale hartafwijking (een heel klein gaatje dat vanzelf dicht zal groeien, ook wel een hartruis) maar niks ernstigs. Na de geboorte hebben ze nog 2x het hartje gecontroleerd en volgend jaar gaan ze dat nog één keer doen. Wat ik minder vond is dat het wel veel stress op kan leveren zo'n GUO, en in Groningen vond ik ze op het sociale vlak niet echt handig. Het leek wel of de vrouw die bij mij de echo's deed hoopte op een afwijking, zodat ze een interessant onderzoeksobject zou hebben. Ik wil je hier niet bang mee maken, er zitten ook hele vriendelijke doctoren tussen, maar je zult er maar net een treffen. Weet dat ze alleen een beeld willen schetsen van het allerergste scenario zodat het alleen maar mee kan vallen, of zodat je voorbereid bent. De kans dat er wat aan de hand is met een goede combinatietest is heel erg klein. Daarnaast komen softmarkers bij ongeboren kinderen zonder afwijkingen heel vaak voor, maar het kan erop wijzen dat er meer aan de hand is. Ik hoop voor je dat de GUO goed gaat en dat je gerustgesteld naar huis kunt en dat je de rest van je zwangerschap toch een beetje kunt genieten.
Bedankt voor je verhaal!! Ik probeer ook nog een beetje positief te blijven maar het is zo lastig Vanwege ons verleden gaan wij wel een vruchtwaterpunctie doen. Moet zeggen dat ik je gelijk geef in de zin dat ze niet zo sociaal zijn. Bij onze vorige ervaringen deden ze ook kortaf en niet echt vriendelijk,hoop dat dat inmiddels een beetje is veranderd. Hier dus 4 softmarkers maar maak me ook het meeste zorgen over dat er waarschijnlijk helemaal geen neusbotje is.hoop dat alle onderzoeken snel achter de rug zijn en de uitslag gewoon goed is.
Oh meid, nog een tijd in spanning dus. Hou je hier in de gaten en duim voor je dat het een storm in een glas water is!
Ik volg je topic, wat een onzekerheid allemaal. Ik hoop dat het vrijdag meevalt tijdens de echo en dat de vruchtwaterpunctie een goede uitslag geeft. Wat betreft het neusbotje, is daar niet naar gekeken tijdens de nekplooimeting? Bij mij is daar tijdens de combinatietest namelijk ook naar gekeken en is meegenomen in de kansberekening.
Nee dat was ook het eerste wat ik vroeg na de 20 week echo,hoe zag het neusje eruit bij de combinatie test.was dus helemaal niet na gekeken ,ben daar ook best boos over,je verwacht toch dat ze met zo.n test alles goed nakijken,niet dus en daar betaal je 160 euro voor.
Hallo, bij de NT-meting wordt inderdaad niet ( ook niet gemeten), naar het neusbotje gekeken. Dat staat vooralsnog niet in de protocollen. Als een echoscopiste dat doet, dan op eigen iniatief . Dus niet boos worden, tis op dit moment niet anders.!
Dat is niet helemaal waar. In mijn geval staat het ook gewoon op de uitslag die ik mee heb gekregen. Daarop staan de bloedwaarden, de metingen (inclusief nekplooi) en aantal vingers, benen en teentjes die te zien waren, blaasvulling en neusbotje aanwezig.
Snap ik meid! Het is ontzettend balen dat je nu zo lang in onzekerheid zit. Bij mij werkte afleiding het beste, ik heb uren gewandeld met de hond en m'n vriend. Succes morgen!
Pff, ik heb gisteren de 20 weken echo gehad en ik zou ook goed gaan flippen als ik dit te horen zou krijgen! Dit soort dingen wil je helemaal niet horen, ook al HOEFT het niets te betekenen. Helemaal met zo'n prachtige uitslag van de combinatietest (ook al is dat geen garantie). Maar ik begrijp heel goed, helemaal in jullie situatie dat je gewoon zekerheid wilt hebben. Ik hoop heel hard dat het allemaal met een flinke sisser afloopt! Sterkte met afwachten.
Dat kan, maar nogmaals, niet vlgs de landelijke protocollen. Alleen maar fijn, dat een echoscopiste dat doet. Maar is niet landelijk.
Dankjewel allemaal,de zenuwen gieren door mn lijf op t moment,kan niet geloven dat we weeer op deze rollercoaster zitten Ik update morgen als k weer thuis ben. #praying