36 weken zwanger, mijn baby ligt in stuit

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sucre, 7 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sucre

Sucre Fanatiek lid

1 feb 2008
    4.877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Ik plaats dit onderwerp, omdat ik mijn ei kwijt wil.

Gisteren mocht ik weer voor controle naar de vk. Tot die tijd een goede zwangerschap gehad. De 20 weken echo was goed en met 28 weken een mooie pretecho gehad. Alleen lag de baby toen in stuit. Volgens alle geleerden niks aan de hand, de baby heeft nog genoeg tijd om te draaien.

Met 31 weken voelde de vk aan mijn buik en constateerde dat de baby al was ingedaald met het hoofdje. Ik vond dit heel vreemd, een 2e kindje, dat dan al is ingedaald. Bovendien heb ik de baby nooit voelen draaien.

Met 34 weken voelde de vk (deze keer een andere) weer aan mijn buik en opnieuw kreeg ik de bevestiging dat de baby met het hoofdje was ingedaald en zelfs al helemaal vast in mijn bekken lag.
    Ik heb toen mijn gevoelens uitgesproken. Ik geloofde nl niet dat de baby goed lag. Ik voelde de bewegingen anders, de hikjes voelde ik boven in de buik en boven was ontzettend veel beweging, dat moest wel het hoofdje zijn. De vk zei echter dat ons kindje zeker weten goed lag, maar dat ik met 36 weken een echo zou krijgen.

Dat was dus gisteren. Eerst alle controles en toen het voelen. Weer een andere vk voelde het hoofdje beneden liggen, alleen lag de baby niet vast in het bekken en ook kon ze de ligging niet goed bepalen. Dus toen zei ik, gooi die echokop er maar op, dan weten we het zeker.

En ja, toen zagen we heel snel dat het hoofdje bovenin de buik lag. Wat ik dus altijd al dacht. Maar waarvan iedereen steeds zei, nee, je baby ligt goed, je moet niet zo twijfelen...

Ondanks dat mijn voorgevoel werd bevestigd, was ik enorm geschrokken en teleurgesteld. Wat moet ik nu doen????

De vk stelde een draaipoging voor. Ik kreeg info mee en moet morgen terugbellen of ik vrijdag een draaipoging wil in het zkh.

Ik ben naar huis gegaan en allerlei vragen spoken door mijn hoofd. Ik vind de keuze erg moeilijk, moeten we het proberen of de natuur zelf zijn gang laten gaan. Of zijn er alternatieven? Of is het daar al te laat voor? Pffff... wat een lastige keuzes.

Gisteren veel gepraat met hubby. Hij vindt dat we ervoor moeten gaan, maar ziet ook minder "gevaar" dan ik. Op zich wel fijn, iemand die nuchter is. Maar aan de andere kant, ik moet mijn gevoel volgen.

En werkelijk, vind de gedachte alleen al doodeng. Heb gisteren veel info opgezocht en geprobeerd niet te veel verhalen van anderen te lezen.

Had gewoon zo gehoopt dat het anders zou zijn, weer fijn (?) thuis bevallen etc. En het idee dat het nu mogelijk allemaal anders is, bah, daar baal ik enorm van.

Er zijn allemaal vragen bij me opgekomen gisteren, zoals krijg ik weeënremmers van te voren, om de baarmoeder soepel te houden. Ik heb nu al de hele dag door harde buiken. Als iemand aan mijn buik gaat lopen duwen en trekken zal dat alleen maar erger worden en dat zal de draaipoging vrijwel onmogelijk maken. Maar nu las ik dat ze in het zkh dus geen weeënremmers geven. Pff...
    En is het uberhaupt wel haalbaar, aangezien mijn placenta aan de voorkant ligt?

En dan alle risico's die maar door mijn hoofd blijven spoken. Maar aan de andere kant, ze doen het niet als ze denken dat het niet kan.

Ik realiseerde mij zostraks dat ik nu wel echt een vluchttas klaar moet gaan maken. Ook voor vrijdag al, dat mocht het niet goed gaan en ik een spoedsectio moet krijgen... Niet aan denken, niet aan denken.

2. moi1984

moi1984 Actief lid

13 mei 2008
    170
    0
    16
    Hey,

Bij mij is er 3 keer een versie gedaan. De eerste keer bij mijn dochter. Toen duurde het 45 minuten voordat ze haar gedraaid hadden. Ik zag er vantevoren ook heeeel erg tegenop en was ook bang dat ik de verkeerde beslissing zou maken, bang dat het mis zou gaan bijvoorbeeld en dat ik idd spontaan zou gaan bevallen. Gelukkig is het allemaal goed gegaan al was het wel een pijnlijke ervaring. Maar ik wist, ik zou het wel overdoen als het zou moeten. Gelukkig heb ik een normale thuisbevalling kunnen hebben door de versie dus daar was ik erg blij mee.\
    Mijn 2e kindje was weer zo'n dwarsliggertje. Elke controle lag hij wel anders. Totdat hij op een gegeven moment toch goed ging liggen, ik ging er dus ook vanuit dat een versie niet nodig was. Echter met 37 weken is hij toch in stuit gaan liggen. Ik heb geen moment getwijfeld en heb meteen een afspraak laten maken voor de versie. Ik ging er veel meer ontspannen in en heb me ook niet meer verdiept in de risico's en dergelijke. Gelukkig ging deze draaipoging super goed en snel. Binnen 10 minuten waren ze klaar en kon ik weer naar huis. Nergens last van gehad verder.
    Uiteindelijk is hij met 40,3 weken alsnog in stuit gedraaid! Ik kon het bijna niet geloven. Toen gaven ze me de optie om hem te draaien en daarna meteen de bevalling in te leiden, dit omdat hij zo vaak draaide dat de kans groot was dat hij weer terug zou draaien voordat de bevalling uit zichzelf zou beginnen. Ik heb er dus voor gekozen om de baby weer te laten draaien en de bevalling in te leiden. Die keer hebben ze hem in 5 minuten!! gedraaid en daarna hebben ze me heel strak ingepakt met een sluitlaken zodat hij niet meer zou draaien. Toen hebben ze de bevalling ingeleid en 4 uur later was hij er. Wel heb ik de gehele bevalling strak in het sluitlaken ingepakt gelegen, dat was wel pijnlijk, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb en die versies vielen me alles mee en ik zou het zo weer doen.
    Mijn placenta lag ook beide keren aan de voorkant en ik heb geen weeenremmers of iets dergelijks gekregen. Ze houden tijdens en na de versie ook goed de hartslag van de baby in de gaten en ze sturen je pas naar huis als de hartslag goed is.

3. Sucre

Sucre Fanatiek lid

1 feb 2008
    4.877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Hoi moi,

Bedankt voor je reactie!
    Fijn om te horen dat het bij allemaal goed is gegaan. Geeft me weer hoop, al blijf ik het spannend vinden.

4. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Wat een gedoe zeg.

Fenna lag ook in stuit. De gyn heeft toen een draaipoging gedaan. Ik vond het erg pijnlijk. Er was ook geen beweging in te krijgen. Dus de gyn was na 5 min gestopt.

Ik heb toen gekozen voor een keizersnee. Omdat ik een stuitbevalling voor mijn kind te veel risico vond.

De keizersnee is me 100% meegevallen.

Succes met je keuze!

5. Sucre

Sucre Fanatiek lid

1 feb 2008
    4.877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Morgen heb ik de draaipoging. Spannend!

6. Doe

Doe Lid

3 jun 2010
    60
    0
    0
    Hoi,

Ik ben nog niet zo ver als jij, maar verdiep me alvast een beetje in het onderwerp omdat onze kleine meid ook in stuit ligt en dit ook echt haar voorkeursligging is.
    Vanmorgen las ik een post van iemand die deze site noemde:
    Baby
    Hier staan onder zwangerschap/bevalling een stuk of vijf filmpjes van een draaipoging. Misschien interessant?

In elk geval succes morgen! Mijn verloskundige was heel positief over versies en vertelde zelfs dat ze het wel eens iemand had zien doen waarbij de zwangere vrouw niet eens wist dat het gebeurde. Misschien een uitzondering, maar toch een fijn verhaal om te horen.
    Sterkte!

7. Groentje

Groentje Bekend lid

6 jul 2007
    641
    4
    18
    Ik herken mij deels in jouw verhaal, maar ik kan je geen advies geven. Mijn VK (van de ouderwetse stempel) was er tijdens mijn 1e zwangerschap heilig van overtuigd dat de baby 'goed' lag en zelfs was ingedaald. Met 41 weken ging ze mij op een zondagmiddag toucheren en toen ging ze twijfelen of dat de baby toch niet in een stuit lag (had 3 cm ontsluiting, maar geen weeen oid). Dus huspakee naar het ziekenhuis toe, na echo bleek dat de baby in een onvolkomen stuit lag (ws gedurende de hele zwangerschap) en omdat mijn zoontje best groot was en mijn 1e kindje, is door de gyn een KS geadviseerd (over een draaipoging is verder niet gesproken). Dezelfde middag nog werden wij trotse papa en mama van ons zoontje. De KS is mij meegevallen en alles is verder goed gegaan, dat is het belangrijkste. Ik wens jou veel sterkte toe!

8. Sucre

Sucre Fanatiek lid

1 feb 2008
    4.877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Doe, hopelijk gaat jouw meisje nog draaien!!

Groentje, blijkbaar is het idd toch heel erg moeilijk om te voelen. Volgens mij wordt er ook niet gedraaid als je al ontsluiting hebt. gelukkig viel de ks mee. Ligt je baby nu wel goed?

Ik ben dus vandaag in het zkh geweest. Eerst CTG, daarna echo. En wat bleek, de baby heeft zich uit zichzelf gedraaid!!! ben zo enorm opgelucht.

9. Doe

Doe Lid

3 jun 2010
    60
    0
    0
    Wat een goed nieuws!!
    Zo blijkt maar weer dat het nog wéken kan voor mij, geeft mij ook weer moed.

Sterkte met de laatste loodjes en geniet er nog even van.

10. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Wat fijn dat je kindje zelf gedraait is! Er zal wel een enorme last van je schouders gevallen zijn.

11. Groentje

Groentje Bekend lid

6 jul 2007
    641
    4
    18
    @Sucre, wat fijn dat dat de baby is gedraaid! Rond de 30 weken lag mijn baby nog in een stuit, maar vorige week bij de gyn bleek dat de baby is gedraaid en dus goed ligt. Maar de baby is erg bewegelijk (de hele zwangerschap eigenlijk al), dus ik ben benieuwd volgdende week als ik weer naar de gyn ga. Spannend he, de uitgerekende datum komt nu snel dichterbij!

@doe: hoop ook dat jouw baby nog gaat draaien, je baby heeft nog enkele weken de tijd hiervoor!

12. Doe

Doe Lid

3 jun 2010
    60
    0
    0
    Dank je wel!
    Dat de gynaecoloog zich totaal nog geen zorgen maakte, geeft me ook al een iets geruster gevoel.
    En deze verhalen over draaien in de laatste weken helpen ook :D

Deel Deze Pagina