Hallo meiden, Wij hebben net de 20wkn echo gehad en nu is er maar 1 nier zichtbaar. Vanmiddag kunnen we terecht bij de gynaecoloog voor de GUO maar toch speelt er nu een hoop onzekerheid. Ook was er een vage holte zichtbaar bij de navelstreng, ik meen wel in de buik. Het was geen cyste omdat er bloedtoevoer zichtbaar was maar ze weet niet wat het wel is.. Nu weet ik dat ik toch af zal moeten wachten, maar ben benieuwd of er meiden met ervaring zijn? Kindje geboren met 1 nier? Waren daar andere afwijkingen bij of alleen dat?
http://www.zwangerschapspagina.nl/onderzoeken-echos/606324-20-weken-echo-doorgestuurd-naar-radboud.html In dit topic staan veel ervaringsverhalen. Hopelijk heb je hier wat aan. Met 1 nier valt goed te leven.
Hier ook een dochter waarbij een nier was bij 20 weken echo! Werd door gestuurd naar Gent. Kon daar binnen 2 weken terecht, daar bleek er wel 2 nieren te zijn, maar 1 nier zag er abnormaal ui. Andere nier zag er normaal uit. Heb in totaal 5 extra echo's gehad met steeds zelfde beeld. Toen mn dochter geboren was moest er gelijk volgende dag een echo worden gemaakt van haar. Vond dat best moeilijk, kind was er nog maar net 24 uur. Op echo waren 2 nieren te zien waarvan 1 nier nog steeds abnormaal er uit zag. Ze had een extra urineleiding van nier naar blaas toe.. Ze kreeg voor 2 maanden antibiotica voor als er reflux was bij haar nieren ( terugstroom urine naar nier toe). Toen ze 2 maanden was, kreeg ze een blaasonderzoek waarbij vloeistof ingespoten werd, met een röntgenfoto kon men zien of er urine terug ging naar nieren. Dat was niet het geval! We waren zeer blij. Mn dochter kreeg extra onderzoeken voor haar nieren in Gent toen ze 3 maanden was met radioactieve vloeistof om te kijken hoe haar nieren daarop reageerden in scans ( in totaal moest ze 8x daarin). Na 2 weken kregen we de uitslag, ze heeft 3 nieren die het allemaal doen!!! Wel moet ze op controle blijven zolang ze groeit.
Wat lief jullie meelevende berichtjes! Vanmiddag de guo gehad en er zit wel een 2e nier alleen zit die in het bekken, bekkennier noemen ze dat ook wel. De holte in de buik zijn d vaten van D navelstreng die een bocht maken. De bloedsomloop is verder wel normaal, dit had hij niet eerder gezien maar verwacht er niks van. Over 8wkn word de guo weer herhaald, kijken hoe het er dan uitziet...
Het lijkt of ik mijn verhaal lees. Meishe93 heeft mijn topic gepost. Ik zit in hetzelfde schuitje als jou nu. 15 maart hebben wij onze tweede GUO masr er zal niets veranderd zijn. Hebben afgelopen dinsdag gesprek gehad met gynaecoloog. Moet zowiezo in het ziekenhuis bevallen en ons meisje gaat de eerste tijd preventief aam de antibiotica. Als,je nog verdere vragen hebt stuur maar een pb als je wilt. Kan kijken of ik nu meer weet.
Hier een jongetje (inmiddels al 6), met een afwijkende nier bij de geboorte. Eerste periode preventief antibiotica en die testen met contrastvloeistof. Toen bleek die afwijkende nier "verdwenen". Was afgestoten door het lichaam en zoon heeft nu dus 1 nier. Kinderarts wil hem 1 x per jaar zien voor controle nierfunctie. Dus ff bloedprikken en potje plassen. Tot nu toe alles goed, je kan prima leven met 1 nier.
Het hebben van 1 nier komt bij ons in de familie voor. Mijn moeder kwam er bij zichzelf op late leeftijd achter. Ze heeft er nooit last van en met 1 nier kun je een heel normaal leven leiden. Het enige risico dat je loopt op (veel) latere leeftijd, is dat, wanneer die ene nier minder goed gaat werken, de andere het niet over kan nemen. Ik hoop voor jullie dat er op de GUO een tweede nier gevonden wordt en dat je gerust naar huis kunt. Maar vinden ze hem niet, dan zal je kindje op wat onderzoeken na een normaal leven kunnen leiden.
Zustertje, wij hebben ook deze week te horen gekregen bij de 20 weken echo dat onze baby een multicysteuze nier heeft. Wat zijn we geschrokken en we vinden het ook heel spannend. De linkernier zit er wel, maar zal nooit functioneren. Er zit 1 grote cyste in van 2,5 x 3 cm. Heel groot dus. Woensdag kunnen we eindelijk terecht in het WKZ Utrecht. Ik hoop zo dat de rest wel goed is en ze onze vragen kunnen beantwoorden. Ik moet er iedere minuut aan denken, het laat me niet los. Kan me voorstellen dat jij je ook heel erg zorgen maakt na zo'n bericht. Gelukkig lees ik veel positieve verhalen, dus daar gaan we dan ook maar vanuit toch? En dat je pas over 8 weken terug hoeft te komen lijkt me ook een goed teken.
Hier geen ervaring met (het krijgen van) een kindje met maar 1 nier, maar wel met het hebben van maar 1 nier. Mijn vriend heeft 1 van zijn nieren afgestaan aan zijn broer toen zijn beide nieren er acuut mee op hielden. Inmiddels is het alweer 10 jaar geleden en zowel mijn vriend als mijn zwager leiden een heel normaal leven op maar 1 nier. Ik hoop dat het jullie hoop kan geven voor de toekomst! Sterkte met alle onderzoeken en uitslagen!
Heb een nieuwe updat in mijn topic gezet. Helaas geen geweldig nieuws. Maar dacht misschien wil je het toch lezen voor jezelf.