Wij hebben vandaag 20w echo gehad, alles was helemaal keurig dus erg blij! Alleen kwam de echoscopiste als afsluiting toch met een doorverwijzing voor het Radbout: twee sonomarkers. Sonomarkers zijn feitelijk onschuldige puntjes van twijfel, maar zo bracht zij het niet! Onze vent heeft een wat dikkere huid in de nek (niet verwarren met de nekPLOOI!) en zijn darmen zagen er wit uit. Natuurlijk kregen we meteen het hele verhaal over kans op Down, chromosome afwijkingen etc. Maar nogmaals, ze gaf aan ik moet dit vertellen als het ook maar iets anders is dan anders... Ik begin langzaam te beseffen dat dit dus gewoon een standaard procedure is, hoor van veel mensen dat ze doorgestuurd worden bij een klein opvallend puntje. Na wat lezen op internet kom ik er achter dat veel mensen deze sonomarkers als bericht hebben gehad, en er bleek niets aan de hand. Immers, het zou bij bijv Down kunnen passen, maar meestal komen hier dan meerdere afwijkingen bij kijken zoals afwijkingen aan het neusbotje of het hart. Dat is allemaal helemaal in orde bij ons. Ik ben aardig van slag, terwijl ik lees dat dit maar verdenkingen zijn en het gewoon ter check nog eens wordt bekeken. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb het gevoel echt onnodig bang gemaakt te worden hierdoor...
Schrikken!! Onnodig bang maken denk ikniet (ook al voelt het wel zo) Zie het als het zekere voor het onzekere nemen, en weten waar je aan toe bent. Heb je een combinatietest laten doen met 12 weken?! Bij ons was het nl meteen te zien met de 12wk echo. Nekplooi van 6mm. Na vlokkentest bleek meisje met down te zijn. Met helaas nog meer afwijkingen. sterkt, de onzekerheid is vreselijk xxx
Nee, wij hebben bewust geen combinatietest laten doen en zijn ook zeker niet in voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Wat ik bedoel met onnodig bang maken is dat ze het nogal zwaar bracht, terwijl je wanneer je de folders en info op internet lees, de kans nog steeds erg klein is. Sono/softmarkers zijn onschuldige punten zoals ik las, maar ze negeren het nou eenmaal niet met de medische echo's. Wij zijn allebei 25 jaar jong, weet dat het nooit een garantie is, maar er is verder sprake van een prima gezond kind. Die witte darmpjes hebben in 40-50% vd gevallen een onbekende oorzaak. Maar er worden wel de meest nare aandoeningen genoemd en dat brengt zoveel angst met zich mee voor ons. Ben net door m'n verloskundige gebeld en hoorde dat het nogal vreemd is dat ze meting vd nek doen met de 20 weken echo....vreemd verhaal.
Ik snap dat het zo voelt.... zoiets wil je liever ook niet horen!! Idd vreemd dan dat ze dat hebben gemeten.... misschien heeft ze daar naar gekeken omdat ze witte darmpjes zag? Zal toch ook niet voor niets zijn..... Heb wat dat betreft geen ervaring rond 20wk.... hier was t met 12. Mijn man en ik waren beiden 24.... ook nooit gedacht aan een combitest. Het is dat ze het zag op de echo. (Hebben wel gevraagt om het ons te zeggen indien er afwijkingen waren) Wanneer heb je de echo?! Hoop dat het een goede echo word, en dat je weer lekker kan genieten!!