20 weken echo en verwijde niertjes

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door manda, 1 sep 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    Hallo dames,

Vandaag kreeg ik mijn 20 weken echo. Het was echt te spannend voor woorden. Gelukkig zag alles er goed uit en heeft ze ons voor 98% verzekert dat we een meisje verwachten (Ze wou er niet zo goed voor gaan liggen hahah).De verloskundige zag 3 streepjes en zou het heel raar vinden als het toch een jongen zou worden. Dus dat hopen we dan maar. Het enige vervelende was dat de niertjes iets boven het gemiddelde lag. De een 5.6mm en de ander 7.1mm. Nu krijg ik met 30 weken nog een echo om te krijgen of dit is weg getrokken. Ze zei ook dat de blaas gewoon goed vol zal. Ik vind het best eng ookal zei ze dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat het 9 van de 10 keer gewoon weg trok. Ook waren de beentjes iets te lang. Dus ze begon een beetje over de leeftijd te twijfelen, maar als ze die zou veranderen dan lag het gemiddelde van de organen weer te laag. Nou ja al met al heb ik er een beetje gemengde gevoelens aan over gehouden. Ik vond het heerlijk om mijn kleine meid te kunnen zien en dat er geen ernstige dingen waren, maar dit zat me ook niet geheel lekker.

Wie heeft dit ook eerder gehad en wat kunnen de gevolgen zijn van verwijde niertjes? Ik hoop dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Bij ons zagen ze ook een verwijd niertje bij de 20-weken-echo, alleen aan de rechterkant, van 6 mm. Wij hebben met 32 weken nog een echo gehad en toen was 't nog steeds 6 mm. Ze zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken en we zijn ook niet overgedragen aan de gyn, dat gebeurt pas bij 10 mm.

Volgens de echoscopiste kunnen verwijde niertjes sowieso geen kwaad, je kindje heeft dan alleen meer kans dat hij/zij vaker een blaasontsteking krijgt. Ik heb zelf expres niet meer gegoogled ofzo, omdat je dan vaak de meest vreselijke verhalen leest en je je daardoor juist zorgen gaat maken om niks.

3. Pien39

Pien39 Lid

26 mei 2010
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook wij hebben vandaag de 20 weken echo gehad. Bij onze kleine jongen waren ook vergrote niertjes te zien. De echoscopiste heeft ons direct gerust kunnen stellen door alles goed uit te leggen. Het kan eigenlijk geen kwaad. De kans op blaasontstekingen is inderdaad wat meer aanwezig. Wij krijgen met 32 weken een extra echo om te kijken hoe het dan is. Is het dan nog wat vergroot dan blijf je extra onder controle. Als het uiteindelijk na de geboorte nog niet goed is krijgt de kleine een jaar lang antibiotica. Met een jaar zijn ze erover heen gegroeid.
    Door deze rustige en duidelijke uitleg maar ik me absoluut geen zorgen. Je staat tenslotte onder goede controle en ze houden het in de gaten.

4. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    Nou gelukkig tot nu toe vrij positieve verhalen. Ik hoop dat met 30 weken alles is zoals het zou moeten. Bedankt meiden!

5. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Heb gisteravond zelf ook de 20-weken echo gehad, maar bij mij heeft ze wel naar de niertjes gekeken, maar ze niet opgemeten. Ik weet niet of ze dit standaard normaal wel doen of alleen wanneer ze een verschil vermoeden, maar begin nu toch wel een beetje te twijfelen of ze alles wel goed gezien heeft en alles wel echt goed is.

6. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    @Ster: Ik weet dat eigenlijk ook niet zo goed. Bij mij had ze echt een hele lijst met afkortingen die ze afwerkte en daar dan de metingen bij zette. Zodoende wisten we dat alles goed was. Ze heeft bij de baby ook het maagje, de blaas en de lever opgemeten. Daarna de niertjes en die waren iets vergroot.

7. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Hmm, heb nog eens in het rapport gekeken die ik mee heb gekregen voor mijn gyn. Hier staat ook een hele waslijst op, maar erachter staat alleen dat het normaal is of, afhankelijk van het onderwerp, gesloten. Alles is voor zover ik kan zien ingevuld. Misschien dat ze er verschillende werkwijzen op nahouden per screeningscentrum/ echobureau. Kan me nog wel herinneren dat ze bij de niertjes aangaf dat ze er heel netjes uitzagen. Ga er maar vanuit dat dit zo is en probeer me niet druk te maken.

8. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    @Ster: Dan zou ik dat vooral niet doen. Als ze zegt dat het goed is zal dat vast zo zijn. Geniet er lekker van.

9. Kirstenvv

Kirstenvv Lid

28 mei 2010
    35
    0
    6
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,
    Ook bij ons was dit het geval bij de 20 weken echo. Voor de zekerheid moest ik met 30 weken terug in het ziekenhuis komen. Ik maakte me na de 20 weken echo geen zorgen, aangezien er werd gezegd dat het vaak bij 30 weken normaal zou zijn (niet in alle gevallen natuurlijk). Ik ben nu 35 weken zwanger en bij 30 weken waren allebei de niertjes normaal geworden. Dus maak je niet te veel zorgen.

10. AgathaZwaan

AgathaZwaan Actief lid

20 mrt 2009
    255
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Hoi hoi,

Ook bij ons mannetje bij de 20 weken echo een verwijd niertje, er werd meteen gezegd dat we ons geen zorgen moesten maken en dat het bij de volgende echo ws weg zou zijn, en dit was ook zo. Dus maak je maar geen zorgen en ga idd niet teveel googelen, maak je jezelf alleen maar gek mee!!

Deel Deze Pagina