Hoi dames, Ik vroeg me af hoe lang of kort de beentjes van jullie kleintje waren op de 20 weken echo. Die van ons meisje waren namelijk aan de korte kant en zat nog net binnen de marges zei ze. Dus daar heb ik toen niet naar gevraagd verder,alleen tja thuis ging ik toch eens googelen en nu lees ik her en der dat dat kan betekenen dat je kindje misschien wel het downsyndoorm heeft . Ik heb me al suf gegoogeld om te kijken of ik de minimale - maximale waardes kan vinden ,maar niks te vinden helaas. Wat waren bij jullie de cm ? Of ben ik me druk aan het maken om niks ?
Zijn jullie zelf lang? De kleine heeft natuurlijk jullie genen. Zover ik het begrepen heb zijn korte bovenbenen een softmarker. Ze kunnen er op wijzen dat er iets aan de hand is. Maar één softmarker is helemaal niets om je zorgen over te maken, dat wordt gezien als een normale variatie. Ons zoontje heeft ook korte bovenbeentjes (liep 2 weken achter), die heeft hij van zijn vader .
Hoi Bij ons bij de GUO is ook gebleken dat de bovenbeentjes te kort zijn 25,5mm, dit valt buiten de marges. Ze hebben ons toen wel verteld dat dit zou kunnen duiden op down. Maar omdat wij allebei klein (1,73 en 1.60)zijn en onze families voor het over grote deel ook, leek het ze zeer onwaarschijnlijk dat dit kindje down heeft. Ik heb vandaag van m'v verloskundige wel formulieren mee gekregen om een extra groeiecho te laten maken.
Ook hier te korte bovenbeentjes, lag zelfs iets onder de curves. Aantal cm weet ik niet, op de een of andere manier krijg je geen enkele uitslag mee uit het LUMC. Maar bij mijn zoontje was dat ook zo. Daarbij heb ik zelf niet zulke lange benen en een aantal familieleden ook niet. Dus ik wijt het maar aan genetische variatie. Als het nog binnen de marges lag, en het zag er verder allemaal goed uit, is de kans wel groot dat er niets aan de hand is. Krijg je nog een vervolgecho om te kijken hoe het zich ontwikkelt? Of is er verder niet veel aandacht aan besteed?
Die van ons was 33,3mmmet de 20wkn echo maar ja kun je denk ik niet vergelijken want ik krijg joekel kinderen. hihi ben zelf ook 1.85 Het is een moment opname he.
Het meten van de lengte van het bovenbeen is erg lastig, het zou kunnen dat de meting zelf niets eens optimaal was. Daarnaast is de lengte van het bovenbeen ook veel meer genetisch bepaald dan de andere parameters die ze gebruiken, zoals buikomtrek en hoofdomtrek. Zou me geen zorgen maken....
staat voor 18.6 weken..... dus idd binnen de marge van 2 weken.... Onze kindjes hebben allemaal korte bovenbeentjes.... (die in mn buik scheelt nog meer dan bij jou) hoort hier gewoon bij hun bouw.... onze oudste is nu aan t doorschieten en dus juist in de bovenbenen..... niet druk maken dus..... de richtlijnen zijn gemiddelden.... en er zijn maar weinig mensen met een gemiddeld kindje.... o trouwens.... ik heb per toeval laatste deze site gevonden... daar kun je het zien... Fetus Growth Measurement Percentile Charts Graphs Calculator for Fetal Weeks Gestation, Fetal Weight, Growth Percentile EFW CRL MSD BPD OFD HC AC FL HL, Ultrasound sonogram scans
Bedankt meiden voor de reacties. Het is ook niet aangemerkt als een softmarker,maar ze heeft ze wel twee keer gemeten en er iemand bij gehaald en toen weer gemeten. Daarna zei ze alleen maar tja ze heeft wat korte bovenbeentjes. Wij zijn zelf inderdaad ook niet lang ik ben maar 1.64 en mn vriend 1.75. En eerst maakte ik me er ook niet echt druk om , maar als je dan googeld lees je ineens allerlij verhalen , en daar schrok ik dan weer wel van. Over twee weken moet ik naar de verloskundige , en dan zal ik het met haar ook bespreken en misschien kunnen we nog een groeiecho ofzo krijgen. Gewoon ter geruststelling
Hier in het kort mijn verhaaltje/mening... 20 weken echo; alles is te klein, kindje heeft een groeiachterstand en nog een paar symptomen (ogen en neus stonden volgens het zh raar, mogelijk gaatje in het hart, en nog meer). Wat ziekenhuisbezoekjes en onderzoeken verder, een vwp laten doen, niks aan de hand. Wel elke 2 weken (en later elke week) een groeiecho in het zh. Beentjes kregen steeds meer achterstand (een na laatste keer zo'n 6 weken achterstand en zou eigenlijk rond de 36 weken zijn toen) Heb vaak gevraagd of je het kon zien aan de buitenkant van het kindje, dat het gek zou uitzien omdat 6 weken toch veel scheelt. Nou ik kan je zeggen, onze man is geboren en ik (en de verpleegkundige/kinderartsen) zien er niks aan. Laat je niet gek maken door een kleine achterstand. Als hij niet meer groeit, dán moet je je zorgen maken... Zolang er een stijgende lijn is in de curves, zal hij waarschijnlijk gewoon lekker eigenwijs zijn eigen lijntje volgen. En het kan zomaar zijn hij over een paar weekjes zijn beentjes weer juist wat meer zijn gegroeid. De dokters zeggen dat het niet bij kan trekken, maar het kan wel hoor... Ik ben zelf ook maar 1.60 en manlief ook rond de 1.75 dus vind het niet gek dat we geen reus hebben gekregen. 1 voordeel; ze blijven lekker lang babietje babietje
je eigen lengte hoeft trouwens ook niets te zeggen..... ik ben maar 1.66 maar mijn man is 1.94..... het domme is... ik was groter met de geboorte dan hij.... hij was de eerste jaren juist een klein opdondertje... tot een jaar of 6 dus... en toen begon hij dus heeeeeeeel hard te groeien.... onze oudste doet dat nu dus ook... echt bizar... en hij was altijd de kleinste, maar niet lang meer denk ik...... onze jongste is trouwens een echte reus... (al met geboorte maar hele korte bovenbeentjes, werd dus ook maar op 6 pond gemeten en was 8,5) en zegt iedereen: "dat heeft hij van zn vader"... uhhh nee dus van zijn moeder.... (mijn vader en broers zijn tegen 2.00 M en oudoom van mij had schoenmaat 54 of 56... ) @Rens jouw verhaal is natuurlijk helemaal bizar.... maar het heeft wel je zwangerschap wat verpest...
Ik krijg wel een extra groei-echo(zelf om gevraagd) moet nog even bellen voor een afspraak. En met 32 weken weer, maar die is standaard bij deze vk.
Als je het achteraf nagaat... Dat er zoveel gezegd en gedacht is, en er nu gewoon een gezond kindje in de couveuse ligt... Onvoorstelbaar! Jeetje Cerberus, maat 54? Bestaat dat? Ik heb 37 hahaha
Ja dat kunnen ze gewoon bijhouden... Maar echt, het valt binnen de marge... En als je 6 weken nog niet eens ziet aan het kindje zelf, dan zie je 2 weken helemaal niet. Probeer het echt een beetje van je af te zetten en te genieten. Weet dat het makkelijker gezegd is, dan gedaan...
Bij de guo die wij in het UMCG hadden, viel het echt buiten de minimum marge: 25,5 mm. Dat lieten ze heel duidelijk zien in een grafiek op de pc. Elke meting lieten ze na de echo zien in een grafiek op de pc. Bij de vk noemen ze dat <p5 (ofzo). Maar goed maandag een groei-echo bij het echobureau die bij de vk in het pand zit. Wij denken ook wel dat het wel goed is hoor, maar toch komt het zo nu en dan wel even weer in mijn hoofd op. Want het is wel gezegd dat het zou kunnen duiden op Down. Ben op zich wel blij dat ze dat bij onze vk wel serieus nemen en gelukkig ook instemden met een extra echo. En dat ze mij/ons wel enigzins gerust hebben kunnen stellen.
Ik denk dat het googlen het heeft verpest,.....beetje vertrouwen hebben in de mensen die er toch meer verstand van hebben. Niet googlen dussss
Ons zoontje had ook te korte bovenbeentjes , buiten de marges idd, en verwijde nierbekkens, ik belandde ook in het echocircuit. Bij 30'weken waren de nierbekkens weer normaal, beentjes bleven te kort. De rest van de echo was normaal, alles is minstens 3 keer nagekeken. Na de geboorte bleek dat hij inderdaad Down had. Ik had ook gegoogled, maar het uiteindelijk van me afgezet. Voor ons geen reden om de zwangerschap af te breken, en je kan er toch niets meer aan veranderen. Aan het einde van dezwangerschap bleef hij ook wat achter in groei en is met 36 weken " gehaald" . Inmiddels is hij vandaag jarig , maakt het prima , en is een heerlijk joch!!! Ik hoop dat het bij jou een erfelijkheids kwestie is en dat alles goed gaat!!!
Bij onze dochter is tijdens een pre echo verteld dat ze korte beentjes had, gewoon zo alsof en niets aan de hand was. Het bleef maar door mijn hoofd spoken en ik heb toen een extra groei echo gekregen. Ze was idd wat klein toen 2 weekjes later maar weer een echo zo is dat doorgegaan tot de geboorte. Ik maakte me zorgen omdat mijn man en ik allebei lang zijn 1.80 en 1.90 en ik niet verwachtte dat wij samen kleine kindjes zouden maken. Onze dochter is wat klein -net geen 3 kilo- maar wel kern gezond geboren. Nu 1 jaar later is ze ruim boven gemiddeld wat betreft haar lengte..
Nou, ik ken het verhaal van Rens als mede maartmama wat beter..... De vele echo's, onderzoeken, vruchtwaterpuncties...omdat er sprake zou zijn van down, dwerggroei en andere afwijkingen, was zeer zeker niet op eigen verzoek hoor....!!!! nav van een google-actie... ik ben het met je eens dat googlen mensen veel onzekerheid kan brengen, maar in sommigen gevallen komt het daar niet door..... (kijk dus uit wat je schrijft.... als je niet het hele verhaal weet..)
Trouwens DE manier dat een echoscopist iets brengt kan ook onzekerheid geven..... Zo deed de echoscopist bij de 20 weken echo van dochter de uitspraak: "nou deze is ECHT geen 20 weken hoor"...... Waardoor ik vroeg: "hoezo?".... en ze het afkapte met...: ja, daar ga ik verder niet op in, je hebt toch een termijnecho gehad..... Nu maakte ik me daar niet druk over, omdat heel de zwangerschaspduur al een groot vraagteken was..... maar goed... zeg dan niets!!!