Beste verloskundige, Ik heb met 21 weken precies de twintigwekenecho gehad. Alles was goed. De baby was wel iets aan de kleine kant, maar nog binnen de marge (op alle meetpunten iets onder de middenlijn). Met 24 weken en 4 dagen heb ik een pretecho gehad. De echoscopiste heeft de groei bepaald aan de hand van de grootte van het bovenbeenbot en kwam tot de conclusie dat ik wat groei betreft geen 24 weken en 4 dagen, maar 23 weken en 2 dagen zwanger was. De baby zou dan 9 dagen achterlopen met de groei. Andere groei-meetpunten heeft de echoscopiste van de pretecho niet bekeken. Volgens de echoscopiste hoeft dit op zich niet verontrustend te zijn. Ik ben zelf niet zo groot (mijn man overigens wel) en was bij mijn geboorte ook maar klein. Waar ik me echter druk om maak, is het feit dat de baby in 3 weken en 4 dagen tijd een groeiachterstand heeft opgelopen. Ik weet niet precies hoeveel dagen de groei met 21 weken achterliep, maar het waren er geen negen want dan zit het niet binnen de marge (zei de echoscopiste van de pretecho). Dus de baby heeft de afgelopen weken een relatief flinke achterstand opgelopen, of zie ik dat verkeerd? Mijn vragen aan u: - Wat is uw mening over de groeiachterstand van de baby? - Maak ik me terecht zorgen of is het nergens voor nodig? - Is er iets dat ik kan/moet doen nu? Alvast bedankt voor uw antwoord.
Hoi Danabelle, maak je maar geen zorgen. Het verschil is te groot om echt waar te zijn en de bovenbeenlengte is de meest onbetrouwbare lengte van alle metingen. En het was niet bij een officieel echobureau, dus alles bij elkaar; geen zorgen maken. Je kindje mag gerust wat kleiner zijn dan gemiddeld, maar uit de meting van het pretecho moet je geen conclusies trekken. De vk houdt op de hand de groei in de gaten en wordt er maar enigzins getwijfeld wordt er een groeiecho geregeld. Groetjes Brigitte