Wat zouden jullie doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door shenna 85, 9 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shenna 85

shenna 85 Lid

10 nov 2007
    31
    0
    0
    Hallo,

heb afgelopen week mijn 1e bezoek bij de verloskundige gehad en mijn 1e echo zag er allemaal prima uit.
    Nu sta ik voor de keuze of ik een nekplooimeting wil plus bloedtest voor evt downsyndroom, de kosten zijn dan 120 euro omdat ik nog maar 22 ben en dus maar een kans heb van 1 op 1000....
    Ik vind t best een moeilijke beslissing...
    Graag even jullie mening...

Xxx Shenna

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben ervoor gekozen om deze (en andere) testen niet te laten doen. Wel de gebruikelijke/standaard echo`s gehad.
    (ter info, wij waren 21 en 25 ten tijde van conceptie)

Waarom wij op deze keuze zijn gekomen? Nou, we hebben gedacht/bedacht wat willen we met deze uitkomst? Stel dat een of alletwee onze kindjes het syndroom van down zou hebben wat dan? Zouden we dan de zwangerschap laten afbreken? Bij ons was het antwoord duidelijk nee, dus waarom dan een test laten doen. Wij hebben afgewacht tot de bevalling en alletwee onze kindjes zijn prima gezond en in orde.

Succes met het maken van jullie keuze.

3. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi,

Wij hebben het ook niet gedaan.
    Ten eerste, vanwege onze leeftijd.
    Ten tweede, omdat er niets in onze families voor komt.
    Ten derde, omdat het een kansberekening is en dus geen garantie is.
    Ten vierde, omdat we de zwangerschap toch niet af zouden laten breken.

Maar t is en blijft (soms) een moeilijke beslissing..maaaaar:

Volg je gevoel! :D

Groetjesss,
    Mili

4. loesie22

loesie22 Fanatiek lid

29 jul 2007
    3.228
    0
    0
    verstandelijk gehandicapten
    wij hebben het ook niet gedaan....
    wel gewoon de gebruikelijke echo's maar verder niet...omdat we de zwangerschap toch niet af zouden breken....

succes met je beslissing!

5. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik denk dat het er helemaal aan ligt wat je wilt doen met de uitslag.
    Kan je het aan als het kindje down zou hebben?
    Grote kans dat alles goed is. Maar wil je het zeker weten?
    En wat doe je met een uitslag van bijvoorbeeld 1 op 200 dat het kindje down heeft? Een vruchtwaterpunctie of niet?

Het is heel vervelend, maar niemand kan je denk ik goed advies geven. Dit moeten jullie echt helemaal samen beslissen. Heel erg moeilijk, ik weet het uit ervaring. Maar het gaat erom dat jullie zelf achter de beslissing staan.

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ook ik heb er toen voor gekozen om het niet te doen. wel heb ik alle echos gehad.
    stel ze zeggen dat je een kans hebt van 1 op 100 zou je dan verder laten onderzoeken met een grotere kans op een miskraam? wat zou je met een evnetueele uitslag doen? die is natuurlijk een keus aan jezelf en ik wilde deze keus niet maken en daarom heb ik verder geen onderzoek laten doen en hoopte op een goede 20wk echo die ik gelukkig heb gekregen en ondertussen een gezonde dochter

7. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    wij hebben het wel gedaan. Omdat ik niet voor verassingen wil komen te staan. Tuurlijk het is een kansberekening maar als je een verhoogde kans heb dan krijg je meer onderzoeken. En het neemt niet weg dat als je een hele kleine kans hebt dat het dan ook niet zo is.
    We hebben er ook voor gekozen omdat we dan zelf een beslissing willen nemen, gaan we verder met de zwangerschap of stoppen we ermee. Dit klink misschien erg makkelijk zoals het hier staat maar ik ben zo super blij dat we maar een kans van 1 op 5000 hebben, moet er niet aan denken dat we voor die moeilijke keuze zouden komen te staan.
    En dan over de kosten. Wat is nou 120 euro? als je een weekendje weg gaat ben je het ook kwijt.
    Succes met je keuze

8. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    en wat als je dan een verkeerde uitslag van de echo krijgt????

wij vonden het ook een moeilijke beslissing maar hebben niets gedaan ook omdat we het toch niet laten afbreken ik heb alleen een echo gehad met 8 wkn...

suc6 met je beslissing het blijft moeilijk

9. schatje1

schatje1 Niet meer actief

wij hebben het niet gedaan omdat ik ook pas 20 ben en we zouden het niet weg laten halen als er een uitslag uit zou komen dat we een kindje met het down syndroom zouden krijgen

10. amiek

amiek Actief lid

29 sep 2006
    183
    0
    0
    Wij hebben er wel voor gekozen. In eerste instantie wilden we het niet laten doen. We zijn allebei onder de dertig en hebben geen kindjes met downsyndroom in de familie. Toen echter gevraagd werd of we een nekplooimeting wilden laten doen, begon ik steeds meer te twijfelen. Bleef er maar aan denken en heb de meting laten doen om wat meer rust te krijgen. Het blijft echter een kansberekening, de uitslag zegt dus niet alles. Ik was ook wel een beetje bang dat ik me erg druk zou gaan maken als er een verhoogde kans uit zou komen, maar ben erg blij dat we er toch voor zijn gegaan. Ik kreeg echter wat meer rust in mijn kont toen onze uitslag positief was.

11. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

wij hebben het wel gedaan omdat we toch wilden weten of er iets mis is of niet ook vanwege autisme in de familie.
    Het garandeerd nooit voor 100% maar je hebt wel meer zekerheid.
    Zelf hoefde ik de kosten niet te betalen werd vergoed :)
    Ook laten we volgende week de 20 weken echo doen om na te gaan of er iets is aan hartje ofzo..
    Beslissing is echt aan jou meid.

12. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    wij hebben er voor gekozen het niet tedoen

mocht het wel zo zijn is het net zo welkom

ik ben nog jong en er zit ook geen downkindjes in de famillie

maar ieder zijn keus

13. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hebben het wel gedaan, maar eigenlijk alleen vanwege mijn leeftijd. Als ik zo jong was geweest als jij nu bent, zou ik het waarschijnlijk niet hebben laten onderzoeken.

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik heb het niet gedaan, ben toch al 38. Maar het is en blijft kansberekening, en bovendien ik zou het niet laten weghalen, heb wel de gewone echo's gedaan, succes met het nemen van je beslissing.

15. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    @ pluys:
    Bij 1 op 5000 kunnen ze ook niet garanderen dat jij niet net die ene bent...dus tsja het zegt nog niets..is schijnzekerheid.

@ eerlijkbeertje:

Tsja bij de 20 weken echo kan het ook fout uitpakken inderdaad. Bij ons waren er geen bijzonderheden..maar ook dat is geen garantie dat ons ukkie straks gezond ter wereld zal komen., Want na de 20 weken kunnen zich ook nog dingen ontwikkelen.

@veroniQue86

Autisme? :rolleyes: Met een kansberekening? Autisme, PDD-Nos, ADHD en aanverwante zaken kun je niet bepalen aan de hand van een nekplooimeting of 20 weken echo..dus dat snap ik dan niet helemaal...

16. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    het geeft mij genoeg zekerheid. En ja hoor ik kan die ene zijn van 1 op 5000 maar er kan toch ook iets anders gebeuren tijdens de zw? Voor mij is het dus geen schijnzekerheid!

17. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat je ook dan geen garanties hebt..verder niets hoor ;)

Maar ze geven zelf duidelijk aan dat je geen 100% zekerheid hebt..
    En nee dat je heb je tijdens de rest van je zwangerschap ook niet nee..dan noem ik ook mbt de 20 weken echo etc...

Ieder voor zich, als het iemand wel genoeg geruststelling geeft is dat fijn! :D

18. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    nee garanties heb je nooit, alleen als je dingen in de winkel koopt ;)

ik ben in iedergeval wel heel erg blij dat we het laten doen hebben. Bij een evt. volgende zw doen we het weer.

19. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hahah ja maar dan moet je wel het bonnetje hebben! ;) :)

Nee ik snap wel wat je bedoeld hoor...en t klinkt ook alsof je t inderdaad wel goed overwogen hebt.

Ik doelde op het feit dat sommigen houden er geen rekening mee dat het inderdaad een kans is..en gaan er vanuit dat alles dan oke is..terwijl je dus ook die ene kunt zijn.

Net als met 20 weken echo.."oh leuk doen we!" Maar t kan ook slecht uitvallen..en als je dat gewoon in je achterhoofd houdt kun je goed een keuze maken.

:D

20. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    ik ben het met je eens.
    Maar toch wil ik weten als er iets is met mijn kindje. Zodat we er ons op kunnen instellen en alvast dingen kunnen regelen.

Deel Deze Pagina