Minder ver dan gedacht?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Joostemans, 10 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joostemans

Joostemans Actief lid

20 aug 2014
    162
    0
    0
    Hallo,

Ik zit even met een paar vragen, hopelijk kunnen jullie mij iets meer gerust stellen :(
    24 augustus was de eerste dag van mijn laatste menstruatie, op dag 20 heb ik mijn eisprong gehad, dit aan de hand van ovulatietesten en temperaturen, nu heb ik eergisteren een eerste echo gehad met 6,5 week, ivm met een lichte bloeding. Nu was er op de echo alleen een vruchtzakje te zien en verder nog niks. Er was te zien dat de bloeding niet uit mijn baarmoeder is gekomen.
    Als ik mijn eisprong aanhou dan ben ik toch 6 dagen minder ver zwanger dan 6,5 week? Ik moet dan dus aanhouden dat ik 5,5 week zwanger ben ongeveer..
    Moet ik mij ongerust maken dat er nog verder niks anders dan een vruchtzakje was te zien?
    23 oktober moet ik weer voor een echo, dan ben ik ongeveer 7,5 week ipv 8,5 week als ik uitga van mijn eisprong.. :(

2. Jori

Jori Bekend lid

6 nov 2012
    864
    0
    16
    '

Als het klopt dat je later je eisprong hebt gehad is het helemaal niet vreemd dat je nog geen kloppend hartje hebt gezien. Helaas kan ik je geen zekerheid geven maar hou moed!

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als je je eisprong weet moet je altijd daarvan uitgaan en niet vanaf eerste dag laatste menstruatie. Ook al doen VK's dat wel ;) :D

Dat EDLM-rekenen is gebaseerd op de 'ideale' cyclus van 28 dagen, waarbij de verdeling ook nog eens 14d-ovu-14d is. En als je cyclus dus langer is, met de eisprong op een andere dag, dan meet je zo een aantal dagen verkeerd en maak je je zorgen om niks. Maar de werkelijkheid is natuurlijk dat een vruchtje pas kan gaan ontwikkelen na de eisprong. Dus is het veel eerlijker en logischer om die datum aan te houden en daar twee weken bij op te tellen.

En dan is het bij jou echt niet raar dat je nog geen hartje zag kloppen hoor.

4. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Als je 5,5 week bent dan klopt je echo gewoon hoor. Ik heb ook al een aantal echo's gehad ivm vermoeden 2e EUG en laatste echo was afgelopen maandag, was ik ongeveer 5 tot 5,5 week zwanger en ook alleen een vruchtzakje te zien. Gyn was hartstikke tevreden.
    Mijn ELM was 25 augustus en eisprong rond de 18e september.

5. Joostemans

Joostemans Actief lid

20 aug 2014
    162
    0
    0
    Dankjewel voor jullie reacties! Maar het is dus niet gek dat er alleen maar een vruchtzakje was en verder nog geen vruchtje/embryo ofzo??

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als op cd20 je eisprong was, dan was dat 13sept. En dan ben je vandaag 5w6d. Volgens mij kan het op die termijn echt nog voorkomen dat je nog geen vruchtje ziet. Op 23 oktober, dus over 13 dagen, ben je 7w5d. Uitgaande van je eisprong. Maar dan zou je wel echt iets moeten zien wat ook de grootte heeft die bij die termijn past (vruchtje van rond de 14mm en een kloppend hartje).

Succes met wachten!

7. angel02

angel02 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.866
    1.943
    113
    Als je echt minder ver bent dan je dacht is het helemaal niet gek dat je alleen een vrucht zak zag hoor.bij mij dachten ze ook dat ik verder was en waren bang voor een bbz maar was ook pas 5.5 weken.
    En kijk nu eens mijn banner haha

8. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

Huh waarom laten ze je zo vroeg komen (buiten de bloeding na want dat begrijp ik dan wel weer) de ideale tijd om vast te stellen of de vrucht in orde is n Hoe lang je zwanger bent is tussen de 10 en 12 weken.. om je dan weer bij 8 weken te laten komen is water naar de zee dragen want heb je nog geen duidelijkheid. Ja een kloppend hartje hopelijk maar dan nog weet je t termijn niet..

9. Cillatje84

Cillatje84 Actief lid

15 sep 2014
    100
    0
    0
    Ik vind het ook niet echt logisch dat je al zo vroeg moest komen, nu zit je namelijk helemaal in de spanning :(

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Wat een nonsens. Het risico op een MK gaat drastisch omlaag bij het zien van een kloppend hartje. Alsof 'de termijn' het enige is waar je naar kunt kijken op een echo ;)
    Met 7w, 8w en 9w kun je ook heel prima al zien of het vruchtje volgens schema groeit.

11. snoepje84

Volgens mij lees jij eroverheen want ik zei nog in mijn bericht dat ze dan kijken of het vruchtje in orde is dus qua groei, kloppend hartje etc etc ik doelde niet alleen op de termijn.. begrijpend lezen is moeilijk kennelijk.

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Tuurlijk joh ;)

En ik vertel je dus dat je ook in die eerdere weken al kunt zien of het vruchtje op schema groeit.

13. snoepje84

Ik snap jou probleem niet.. TO geeft aan dat ze toch ook t termijn van t vruchtje wil weten ze zit nu met de aantal weken wanneer ze zwanger is en dat is toch ook t beter om dat tussen 10 en 12 weken vast te stellen? Dan heb je toch ook meer duidelijk ipv 7, 8 of 9 weken? Dat vertelde je ja ik kan heus lezen ;)

Ik denk alleen mee en absurd om meteen iemand daarover aan te vallen. Jij reageert wel heel veel op topics zoals deze en denkt t allemaal te weten maar elk zwangerschap is anders dame..

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    TS wéét haar eisprong en dus weet ze ook haar termijn. Dat veel verloskundigen nog zo achterlopen dat ze -zélfs bij een aantoonbaar latere eisprong en langere cyclus- nog steeds rekenen met EDLM is ergerlijk. Bij IVF/ICSI is het landelijk beleid om géén termijn meer vast te stellen dmv echo's. Je weet immers exact wanneer je je punctie (eisprong) hebt gehad. En zelfs dan moet je lullen als Brugman, want velen blijven vragen om een EDLM. ;)

Ik zie hier af en toe topics voorbij komen waarbij dames juist angst wordt aangepraat, alsof hun zwangerschap niet goed verloopt, terwijl het precies de termijn obv hun eisprong is. Dat vind ik kwalijk.

En elke zwangerschap mag dan ánders zijn, tegelijkertijd weten ze ook heel goed hoe een gezonde zwangerschap zich ontwikkeld. Met hCG metingen kun je dat in het prille begin al concluderen. En ook bij vroege echo's weten ze exact wat het zou moeten zijn bij een bepaalde zwangerschapsduur. Toegegeven, dan moet je dus wel je eisprong weten. Maar dat is in het geval van TS zo.

Als TS dus een echo met 7/8/9w heeft kan ze de gewenste groei die daarvoor staat uitstekend vergelijken met wat het zou moeten zijn obv haar eisprong. Dat is -en dat geef ik toe- iets anders dan de termijn bepalen. Het is kijken of het vruchtje zich wel goed ontwikkelt tov de termijn die het is. Termijn bepalen is voor als je geen idee hebt wanneer je eisprong geweest zou moeten zijn.

15. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ze legt toch netjes uit dat je al veel eerder kan zien hoe ver het is en of het goed groeit,en dat is ook zo trouwens.Ik vind jou nogal aanvallend,eerlijk gezegd.Ik ben vandaag 7 weken zwanger en al 4 echo's gehad.En die waren echt nodig.En ze kunnen al vanaf vierenhalve week elke week goed zien of het op schema ligt en groeit hoor.Morgen krijg ik echo nummer 5 en volgende week weer.Gelukkig.Ik krijg elke week een echo.

16. snoepje84

Ik reageer op TO ik heb er niet om gevraagd om een reactie van iemand anders te krijgen die meteen aanvalt met nonsns leg t dan normaal uit zoals jij dat nu doet.. en dat je elke week een echo krijgt heel fijn en een fijne zwangerschap meid ;)

17. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Dank je, komt vast goed:D

18. anjak

anjak Actief lid

13 mrt 2014
    219
    0
    0
    Freelance Fotograaf/Grafisch vormgever bij eigen s
    Groningen
    Het is niet heel ongebruikelijk dat wanneer ze alleen een vruchtzakje zien dat je 1 a 2 weken later weer een echo krijgt..
    Dit is om 2 redenen.. voor het ziekenhuis om te bevestigen of er een vitale zwangerschap is.. en voor de zwangere om snel meer zekerheid te hebben.
    Heb dit zelf in feb. Gehad.. 3 echo's uiteindelijk over 5 weken tijd om zeker te weten dat de zwangerschap (in mijn geval niet) vitaal was.
    Eerste echo kan nog duiden op een heeele prille zwangerschap, dan kijken ze +/- 2 weken later of er sprake is van groei.. dat kan je termijn echo dan ook gelijk zijn wanneer dit duidelijk is of je krijgt 2 week later (tussen 10-12 weken)
    Je termijn bepaling.

Bij mij huidige zwangerschap ook eerste echo bij 7 weken gehad en bij 10 weken termijn echo..

Maar goed.. gezien je eerste echo nog alle kanten op kan, kun je niks meer dan je volgende echo afwachten..

Hoop voor je dat het gewoon pril is!

19. Joostemans

Joostemans Actief lid

20 aug 2014
    162
    0
    0
    Dankjewel voor alle reacties :)
    Het was niet mijn bedoeling om een discussie uit te lokken.

Het is gewoon heel onzeker je gaat met een instelling van 6,5 week naar je eerste echo en dan blijkt er alleen een vruchtzakje te zien te zijn..
    Dus dan schrik je wel heel erg. Dit is mijn eerste zwangerschap dus dan weet je gewoon nog niet zoveel.. :(

Ik heb gelukkig bijgehouden wanneer mijn eisprong was dus toen zeiden ze dat ik of dus een week korter zwanger ben of ik ben het vruchtje verloren met de bloeding, maar die bloeding was niet te zien in mijn baarmoeder.

Ik moet dus over 1,5 week terug komen dan ben ik 7,5 week om te kijken of er dus wel of geen vruchtje zit, anders moet ik voor curettage.

Best zenuwslopend allemaal dus.. Afwachten! :(

20. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ik moest ook met zes weken een echo omdat ik bruine afscheiding had.
    Oud bloed dus. Met zes weken echo was behalve leeg vruchtzakje
    Nog weinig te zien.. 1 week later 7 weken echo ; een kloppend hartje :)
    Uit de meeting bleek ik pas 6 weken en 3 dagen zwanger terwijl ik toch zeker wist 7 weken ivm ivf maar de arts zei dat ligt aan de eerste dagen innesteling enzo dat kan paar dagen schelen en dat maakt al veel verschil op zo een vroege echo. Morgen ga ik weer en dan kijken ze of hij goed groeit en dan is alles goed :) probeer je geen zorgen te maken want volgens mijn arts is het heel normaal om met zo een vroege echo alleen een vruchtzakje te zien

Deel Deze Pagina