Hee, We kwamen binnen bij de GUO en de echoscopiste zei al direct: nu ik jullie zo voor me zie, maak ik me nog minder zorgen, dat smalle hoofd heeft ze duidelijk van haar vader! Wederom gekeken en alles gemeten. Hersentjes, hersenvaten en bloeddoorstroom helemaal goed. Ook is de omtrek niet klein!!! Ok, wel onder het gemiddelde maar binnen de standaarddeviatie. Het is vooral een smal hoofd en dat heeft mijn vriend ook. Ze zei ook dat als ze 100 mannen naast elkaar zou zetten, mijn vriend best het smalste hoofd kan hebben. Kortom alles in orde. Ze ging nog even overleggen met de gyn en toen kwam ze wel terug met 4 dingen en nav wat daar het antwoord op is wordt beslist of ik medisch ben of niet, ging puur over het voor zover mogelijk uitsluiten van andere oorzaken: - of we de NIPT hadden laten doen (ja) - of ik in Zika gebied ben geweest (nee) - laten prikken op CMV en Toxoplasmose (gedaan, krijg 6 juni uitslag) - we mogen als we willen kiezen voor een vruchtwaterpunctie. Ze zei dat heel voorzichtig en ze liet wel doorschemeren dat ze het niet zou aanraden in ons geval. We mochten hier over nadenken maar ik had er van te voren al over gedacht en heb direct nee gezegd. Ze liet wel merken dat ze het met die keuze eens was We zijn zoooo opgelucht! Nu 6 juni even afwachten. Als het cmv of toxo is dan zouden we ook afwijkingen in de hersenen moeten zien toch? Ik ben echt niet zo bezorgd, het is duidelijk waar de vorm van het hoofd vandaan komt en de omtrek valt nog binnen de standaarddeviatie, dus jaaaaaa, zo opgelucht!
Super fijn zeg!! Heb je nog te horen gekregen welke P lijnen er zijn gemeten? Lekker genieten nu hoor! Zit vast helemaal goed
Ja en nee. We mochten meekijken op het scherm met het gemiddelde en wat er binnen de standaarddeviaties valt. Ze liet alles zien, van elke meting. Alles is binnen de standaarddeviaties, behalve de breedte van het hoofdje, die valt er inderdaad buiten op P 1,7. Totaalomtrek van het hoofdje is wel beneden gemiddeld maar nog ruim binnen de standaarddeviatie (aan het stipje te zien zal het tussen P30 en P40 zitten). Met alle metingen bij elkaar kwamen ze op een zwangerschapsduur van 22.2, dus perfect op schema, één dagje verschil En ze weegt al 528 of 558 gram, ben ik even kwijt De reactie van de gyn bij binnenkomst zei al genoeg 'ik zie het al, vader heeft ook een erg smal hoofd'. Mijn vriend bleef na de afspraak maar in de spiegel kijken of ie echt zo'n smal hoofd heeft, haha Ik voel me zo ontzettend gelukkig!
Hoofdje van mijn zoontje werd ook altijd klein gemeten en hoewel zijn gewicht en lengte nu net onder de +1 lijn zit, zit zijn hoofdje op de -1 lijn, maar daar is helemaal niks van te zien en zolang het hoofdje mooi groeit het eerste jaar ook niks zorgwekkends.
Klinkt helemaal goed!! Klinkt een beetje als bij mij: smalheid is p5 en omtrek is p32. Bij mij alleen 0 reden tot doorverwijzen. Maar wellicht dat jouw kleintje bij de eerste meting voor een spurt zat en er toen buiten viel wat aanleiding tot een guo gaf. Zo zie je maar weer; het zijn echt momentopnames. Lekker genieten!!
Heel herkenbaar. Hier zelfs nog een smaller hoofd bij mijn tweede dochter dan jouw dochter. Zij viel zelfs helemaal uit de curve bij de 20 weken echo. Omtrek wel prima p20. Omdat ik ook een smal hoofd heb was dat goed te verklaren en geen aanvullend onderzoek gehad. Ze heeft nog steeds een heel smal hoofd. Mijn oudste heeft ook een smal hoofd. De echoscopiste gaf aan dat ze daar niet echt naar kijkt als de omtrek wel binnen het percentiel ligt. Later in de zwangerschap wel een guo gehad omdat de omtrek ook onder de p3 kwam. Laatste echo gehad met 36 weken en ze is geboren met 41+5 met een hoofdje op de p50. Ik heb me bij de tweede veel minder zorgen gemaakt. Wii maken kindjes met smalle hoofdjes. Alleen dat moest ik wel even ervaren. Ik hoop dat je het los kan laten en verder kan gaan genieten.
Wat een stress hebben ze jullie ingegooid. Goed dat ze alles checken natuurlijk maar toch! Wat fijn te lezen dat het toch allemaal goed is ♡
Ja, wat een stress inderdaad voor een smal hoofd! Ik had afgelopen week de 20-weken echo en het hoofd van onze beeb is ook smal. Omtrek is prima. P45 ofzo. De echoscopiste zei meteen dat een smal hoofd niets zegt. Omtrek is een belangrijke waarde. Ik weet overigens de P-waarden niet maar breedte hoofd was gemeten op 18,6 weken en ik was precies 20 weken zwanger. Omdat de baby vrij hoog ligt met haar hoofd ligt ze een beetje in de verdrukking waardoor het niet veel ruimte heeft om in de breedte te groeien maar wel in de lengte. Je zag ook echt een beetje een ei vorm. De echoscopiste zei: zie je vaak als baby's zo liggen. Als ze gaat verliggen trekt de breedte waarschijnlijk ook weer recht. Maar fijn dat je gerustgesteld bent en dat alles nu goed is!