20 weken echo, kindje te klein

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Blosje89, 10 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danty88

    Danty88 Fanatiek lid

    27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Spannend dat je volgende week wordt ingeleid, zover ze gisteren aangaf staat mij dat ook weer te wachten. Nog even volhouden je bent er bijna en dan heb je baby veilig in je armen :D
     
    Jajo vindt dit leuk.
  2. Isayez

    Isayez Actief lid

    29 apr 2017
    311
    447
    63
    Vrouw
    Wat was de reden dat je extra in de gaten gehouden werd? Mijn zoon was geboren met 38+1 woog 2520 gr en was 45cm.. Hij was wel klein en moest echt even bijkomen van de bevalling maar verder was hij prima.
    Nu ik weer zwanger ben is er nog niks gezegt over een extra echo.. Dus de 20 weken echo zal de laatste zijn.. Toen was mijn zoon nog goed qua groei.
     
  3. Sunna

    Sunna Fanatiek lid

    10 okt 2017
    1.103
    600
    113
    Onze dochter is geboren met 2587gr bij 39w3d. Ze viel tussen p2.5 tot p5. Bij de 20w echo zat ze nog rond het gemiddelde. Ze heeft opstartproblemen gehad: laag glucose, infuusjes voor gehad, moeite met drinken, een paar dagen sondevoeding als aanvulling maar na een week mochten we naar huis en nu een kerngezonde meid. Wel nog steeds klein ;)
    Deze zwangerschap krijg ik vanaf 26w weer groei echo's.

    Succes met je echo's!
     
  4. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Klopt, ik gebruikte bij de laatste 2 inderdaad ascal (voluit ascetylsalycilzuur) vanaf de 8e tot aan de 36e week.
    Heeft niet geholpen dus :D

    Uiteindelijk hebben ze na de laatste mijn placenta laten onderzoeken en kwam hieruit dat deze verkeerd was aangelegd.
    Advies was daarom ook geen kinderen meer te nemen en dat het een geluk was dat de 3 kids (welliswaar te klein), maarvlevend ter wereld waren gekomen ;)

    2 wkn geleden ben ik daarom ook gesteriliseerd ;)
     
  5. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    JA dat was de reden. Ze vertelden mij wel dat bij een evt 2e zwangerschap ik gewoon naar de verloskundige kon. Dan zouden ze mij niet met extra echo’s in de gaten houden
     
  6. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    @jolien 1986 begrijp heel goed dat je die vruchtwaterpunctie niet hebt laten doen! Het brengt idd risico’s met zich mee en als verdere onderzoeken wel goed zijn... zo zou ik er nu ook instaan! Onze nipt (alleen drie chromosomale afwijkingen laten checken) is nu ook goed. Vind het wel vreemd dat ze verschillend omgaan met guo nav groeiachterstand bij 20-weken... wij krijgen geen guo namelijk....

    @MamavanHayden zou de maagverkleing mogelijk met de groei vh kindje te maken kunnen hebben? Omdat je minder voedingsstoffen tot je kunt nemen?

    @Danty88 wat fijn dat de kleine nu goed lijkt te groeien! Ben je zelf heel ziek vd zwangerschap omdat je schrijft over sondevoeding?

    @Jajo dat lijkt me ook spannend als de groei afbuigt! Zie je erg op tegen de inleiding? Veel succes en hopelijk heeft jullie kleine wel gelijk een goede start ondanks dat

    @Isayez je komt in aanmerking voor groeiechos als je vorige kindje onder de p10 lijn zat. Dit wordt bepaald door zwangerschapsduur en gewicht. Gewicht alleen zegt dus niet zoveel. Waarschijnlijk zat jouw kleintje dus net boven de p10 en dan zien ze geen reden om op te volgen.

    @Sunna vervelend vd opstartproblemen maar gelukkig gaat nu alles goed! En wel fijn dat ze het nu goed opvolgen toch? Gefeliciteerd trouwens met de zwangerschap!

    @RoGiJuLi dan heb je dus veel geluk gehad... ik heb ook ascal gebruikt maar kreeg helaas bijwerkingen waardoor de medicatie is gestaakt... een alternatief is er nog niet voor ascal.

    @meisje1977 ik loop ook nog gewoon bij de vk nu... ik val wel onder hoogrisico maar daar hebben ze tegenwoordig gedeelde zorg voor. De gewone controles doet de vk en zkh vult dus aan...
     
  7. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Inmiddels de Gyn dus gesproken...
    Aankomende dinsdag krijg ik een doppler meting en aansluitend gesprek met de arts...

    De week erop weer een groeiecho om te kijken of het kindje goed groeit.

    De vk en gyn wisten niet zo goed wat ze er mee moeten ondat het schijnbaar niet zo vaak voorkomt dat er al een groeiachterstand is bij 20 weken; dit ontstaat vaak pas later in de zwangerschap...

    We hopen voor nu dat het kindje een eigen groeilijntje heeft...
     
  8. Danty88

    Danty88 Fanatiek lid

    27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Nee en dat is beetje het dubbele voel mij niet zo ziek als bij mijn eerste 2 toen voelde ik me echt ziek ziek... maar nu merk ik wel dat mijn lichaam zich ziek voelt zeg maar, maar mijn hoofd niet. Moeilijk uitleggen. Ik merk gewoon dat mijn spieren en botten het moeilijk hebben en dat het elke dag zwaarder wordt dus hoop dat de sondevoeding mij weer kracht geeft en zeker voor de bevalling.

    Ik hoop voor je op goed nieuws dinsdag en dat de kleine net als bij mij weer een groeispurt heeft gemaakt en inderdaad zijn eigen lijntje volgt :D
     
  9. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    @Blosje89 tja zoveel mensen zoveel ideeën over opvolgen en ingrijpen etc.
    Ik lees ook heel veel over bedrust terwijl mijn gynaecoloog beweging en sport juist supporte. (zijn inderdaad onderzoeken dat sport in 1e en 2e semester positieve effecten heeft op de groei en afname op kans van vroeggeboorte. Maargoed dan moet je baarmoedermond natuurlijk wel goed intact zijn bijvoorbeeld ;))

    Volgens mijn verloskundige viel het allemaal wel mee. :eek: die had echt geen idee wat er in mijn buik gaande was. Terwijl gynaecoloog mij haast door elkaar schudde van dit is echt niet goed.

    Uiteindelijk is de groei volgen een van de weinige dingen die ze kunnen doen en aan de hand daarvan misschien punt te besluiten dat kindje buiten de buik (in de couveuse) beter af is dan in de buik. Bij mij is dat gerekt tot 36 weken. Met laatste weken dagelijks een controle. Dopler en of echo.
     
  10. Isayez

    Isayez Actief lid

    29 apr 2017
    311
    447
    63
    Vrouw
  11. Isayez

    Isayez Actief lid

    29 apr 2017
    311
    447
    63
    Vrouw
    Wat een spanning..! Ik hoop voor je mee!
     
  12. MamavanHayden

    MamavanHayden Fanatiek lid

    11 dec 2014
    2.257
    1.990
    113
    Vrouw
    Het heeft daar zeker mee te maken.
    Maar het is ook een stukje aanleg.
    En dat in combinatie maakt het denk ik gewoon klein.
     
  13. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Vroeg termijn voor een doppler.
    Hier beginnen ze pas mee vanaf de 28e week ;)
    Op hoeveel weken was het kindje de laatste keer gemeten? Hoeveel dagen/weken liep hij/zij achter?
     
  14. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Het kindje van een vriendin van mij had ook een groei achterstand met 20 weken. Ze is vervolgens de hele zwangerschap bijna wekelijks op controle geweest omdat de artsen zich zorgen maakte. Ze moest bedrust houden omdat het waarschijnlijk door de placenta kwam die niet voldoende zijn werk deed. Ook had ze te weinig vruchtwater. Ze hebben de zwangerschap zo ver mogelijk geprobeerd te rekken. Uiteindelijk is ze met 35 weken gehaald. Het was en is nu met 6 maanden nog steeds een heel klein kindje.
     
  15. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    @Danty88 moet je veel spugen door de zwangerschap dan? Hopelijk helpt de sondevoeding je om wat aan te sterken!

    @jolien 1986 dat klinkt toch als een pittige zwangerschap met al die controles en vreemd dat de vk dit niet heeft opgemerkt...
    Gyn gaf aan dat stilzitten niet verstandig is omdat kans op trombose daarmee toeneemt en dat wil je natuurlijk ook niet!

    Wel heb ik mijn twijfels of het verstandig is te blijven werken; heb een beroep waarbij ik hele dagen sta/loop en regelmatig til.
    Merk sowieso dat mijn energieniveau die dagen laag is en denk soms wel eens dat dit misschien dan niet verstandig is.

    @Isayez misschien eens bespreken met je vk of opvolging noodzakelijk is? Bij ons hanteren ze een kindje onder de p10 (dysmatuur) als grens om bij een volgende zwangerschap ascal voor te schrijven en om groeiechos te indiceren...

    @MamavanHayden ben je er wel gerust op?

    @RoGiJuLi normaal zou ik ook pas vanaf 28 weken groeiechos krijgen gezien voorgeschiedenis. Alleen omdat dit kindje met de metingen al op p5,2 en p5,7 zat starten ze nu al met opvolgen. Vk gaf aan dat dit niet vaak voorkomt dat er al groeiachterstand is bij 20weken, je dit vaak later pas ziet in zwangerschap.
    Ze hebben niet gesproken over aantal weken achterstand, wel over percentiel en onder p10 is dysmatuur en dus afwijkend.

    @Flamingo1990 bedankt voor je reactie! Doet het kindje het nu verder wel goed?
     
  16. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Ze doet het hartstikke goed! Vrolijke baby die haar mijlpalen haalt. Ze heeft wel een koemelk allergie waardoor eten wat lastiger gaat.. maar dat lijkt het volledig van los te staan.
     
  17. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    @Blosje89 ik heb tot 34 weken "gewoon" doorgewerkt met wel wat aanpassingen. Ik ging geen kinderen van jaar of 12 leren fietsen (en rennen en kg of 40 overeind houden) maar mocht verder vanalles.
    Heb tot 32 weken nog body attack in de sportschool gedaan.

    @Flamingo1990 wat een verschil, ik had ook groeiachterstand, vruchtwater tekort, Gerekt tot 36 weken. Maar mocht van gynaecoloog vanalles blijven doen...
    Heb tig keer gecheckt omdat iedereen om mij heen met complicaties direct bedrust kreeg en ik gewoon mocht blijven sporten zelfs :eek:

    Ben wel heel nieuwsgierig als zwanger wordt, hoe het dan zal lopen en wat advies zal zijn
     
  18. Danty88

    Danty88 Fanatiek lid

    27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Nee spuug helemaal niet. Maar mijn darmenziekte is de grote boosdoener waarschijnlijk:(
     
  19. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Goed om te horen dat ze het nu goed doet! Wel vervelend dat de allergie, hopelijk groeit ze daar nog overheen...
     
  20. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Bizar dat beleid zo verschillend kan zijn hè...
    Ook heel benieuwd hoe ze daar mee omgaan als jullie een tweede kindje mogen verwachten.
     

Deel Deze Pagina