@Leo78 Wij hadden direct al een GUO ivm icsi zwangerschap, moeten over 2 weken (inmiddels ruim 1) weer terug voor groei controle. Als het kindje dan zijn eigen lijn volgt, komen er geen extra controles meer volgens mijn. Mag ik vragen hoeveel te klein jullie kindje was bij 20 weken?
Ik heb de cijfers niet maar haar femur, bovenbeen, was P2. Geheel ong P20. Dat vond ik toen al gek, want onze oudste was P90.
Ik zelf heb geen ervaring met wat jullie hebben meegemaakt en het lijkt me allemaal een onzekere tijd. Alleen ik vroeg me af wat al P inhield?
Ik kom ook met een geruststellend verhaal. Mijn dochtertje bleek met de 20 weken echo, ook een guo, een te klein hoofd en bij 25 weken wederom een groeiecho gehad en ook daar was gaar hoofd te klein. Onder de Percentiel lijnen. 1,5e dag later was haar hoofd binnen de curves en zat haar buik er onder. We kregen ook vanaf toen steeds groeiecho's en daar wisselde steeds hoofd en buik elkaar af onder de curves. De één meet toch anders als de ander, dus 100% secuur is het niet. Uiteindelijk ben ik na een achtbaan van emoties en mogelijk eerder inleiden pas ingeleid met 40+6 en was mijn meisje 3115 gram. Ze is een tenger meisje met een smal hoofd. Maar ze doet het keurig nu 2 jaar later! Inmiddels zwanger van dochter nummer 2. Bij haar 20 weken echo zat ze binnen de curves. Dus goedgekeurd. Maar in week 27 een groeiecho ivm dwarsligging, bleek dat ze 4 weken achter zat in de groei. Zowel buik als hoofd zaten onder de curves. 2 weken later alleen nog haar buik. De groei boog dus af, wat heel eng was. Nu meerdere groeiecho's later lijkt ze weer een inhaalslag te maken. Ik heb er wel vertrouwen in nu. Ze is van p5 naar p15 gegaan. (Percentielscore van 5% houdt in dat maar 5% van de baby's op deze termijn kleiner is en 95% dus groter. 50%, dus p50 is gemiddeld. ) Het is een echte domper als niet alles helemaal goed lijkt en daarom word je in de gaten gehouden en monitoren ze de groei. Als deze afbuigt zul je meer controles krijgen om te kijken waar het aan kan liggen, zoals bijvoorbeeld de placenta die mogelijk niet voldoende werkt. Ik heb tot aan vorige week 2x per week aan de ctg gelegen en de doorstroming van de navelstreng en vruchtwater is zorgvuldig gecontroleerd. Ze willen gewoon geen risico's nemen. Het kan zijn dat er gewoon niks aan de hand is, maar dat willen ze graag in de gaten houden. Hopelijk is er bij jou niks mis en trekt de kleine goed bij. Zorgwekkend klinkt het voor nu mijns inziens niet, maar ik begrijp de schrik volkomen! Hou je eraan vast dat jullie nu in ieder geval goed in de gaten worden gehouden en dat als er iets is, ze er snel genoeg bij zijn.
Bedankt voor je uitgebreide reactie Julias! Heel fijn om te lezen dat het bij jullie zo goed is afgelopen en hopelijk komt het bij jullie 2e dochter ook helemaal goed. Nog maar een paar weekjes voor je zie ik, spannend! Wij hopen natuurlijk volgende week bij de echo ook een mooie inhaalslag te zien. We zijn ons er ook wel van bewust dat er op dit moment niets ernstigs aan de hand is, alleen de confrontatie dat het zelfs op dit moment in de zwangerschap nog mis kan gaan is soms lastig en maakt het genieten moeilijk. En ik wil zo graag genieten nu het eindelijk zo heeft mogen zijn
Ik hoop dat je volgende week weer gerust wordt gesteld! Hopelijk kun je dan ook weer lekker genieten van een onbezorgde zwangerschap.