Omdat ik 3 miskramen heb gehad voor de geboorte van mijn zoontje, en in oktober 2017 ook een miskraam had, kreeg ik vandaag een vroege echo. Ik heb sinds zaterdag al licht bloedverlies dus ik ging uit van een missed abortion. De verrassing was dan ook erg groot dat de verloskundige met de mededeling kwam dat er niet 1 kloppend hartje, maar 2 kloppende hartjes zichtbaar zijn! Bij baby 1 was een bloeding zichtbaar. 1 baby kwam uit op 6+5 en de andere op 7+0 maar met deze termijn maakt een mm al uit. Volgens de berekening was ik vandaag exact 7 weken dus dat houden we aan. De hartjes klopten in ieder geval allebei goed. Wel gaf ze de kanttekening dat hoewel het er goed uit zag dit beeld nog kon veranderen omdat 1 kindje het wellicht niet zou overleven. Ik dacht dat ze dat zei vanwege de bloeding maar waarschijnlijk bedoelde ze het vanishing twin syndroom. Is dit een standaard risico dat verteld wordt bij een vroege echo? Of moeten we hier serieus rekening mee houden ondanks de goede termijn en sterk kloppende hartjes?
Bij een vanishing twin zie je geen 2 kloppende hartjes! Dan zie je een gezond vruchtje en meestal een leeg vruchtzakje. Je bent zwanger van een tweeling! Gefeliciteerd! Risico nu us dat er een bloeding zit. Dit kan een of beide vruchtjes meenemen. Maar het kan ook gewoon goed gaa.
Afhankelijk van wanneer het mis gaat kun je ook later een vanishing twin hebben. Bij mij was het bijna zoals jij beschrijft, maar het was geen leeg vruchtzakje. We hebben 2 embryo's gezien, maar slechts bij 1 een kloppend hartje. Bij een collega is de tweede pas later ontdekt en ook pas rond 13-14 weken fout gegaan. Ook die tweede verdween. On topic, ik denk dat de vk vooral naar de bloeding refereerde. Die kan zorgen voor een vanishing twin, kan helaas ook nog zorgen voor een volledige miskraam. Maar kloppende hartjes is wel echt een goed teken. En ik vind ze mooi een beetje afstand hebben, dat is ook wel goed. Kleiner risico dat de een last heeft van de ander. Ik duim voor je!
Hier ook bij deze zwangerschap een vanishing twin. Dit is pas gezien bij de termijnecho. Dus zo'n 12 wkn. Ik heb daardoor geen idee hoe lang de andere er gezeten heeft. Heb alleen heeel licht roze bloedverlies gehad. Rond 9 wkn maar de vk dacht een verlate innestelingsbloeding. Waarschijnlijk toen t andere vruchtje verloren.
Bedankt voor de reacties ik heb tot nu toe last van afscheiding sinds zaterdag, geen helder rood bloedverlies. Dus ik hoop dat de bloeding zich zelf oplost. De bloeding zit samen met baby 1 onderin dus ik hoop dat als deze het niet red, baby 2 er geen hinder van heeft. Mar nu ik van de grootste schrik bekomen ben kijk ik wel uit naar een tweeling dus hopelijk redden ze het allebei Bloeding is overigens niet ongewoon. Bij mijn zoontje had ik met dezelfde termijn een bloeding in de baarmoeder, alleen zat hij niet in de buurt van de bloeding. Baby 1 zit er vlak naast.
Risico op een vanushing twin is er helaas nog wel ook al klopt het hartje, vaak wordt dit alleen niet gezien omdat de echo later plaats vind, maar de kans dat het goed gaat is er net zo goed! Dus Gefeliciteerd!!! En ik duim met je mee <3
Sinds dinsdag avond geen bloed verlies meer! En ik voel me goed. Echt enorm moe maar vereer negens last van. Maandag heb ik een afspraak in het ziekenhuis
Zojuist een spoedecho gehad wegens behoorlijk wat bloedverlies. Ze zijn exact 2 dagen groter als dinsdag, hartjes kloppen nog steeds heel mooi. Bloedverlies komt van een stolsel ter grootte van de vruchtjes, en dat vormt inderdaad een risico voor 1 of beide vruchtjes. Voorlopig maar even rustig aan doen en duimen en hopen dat mijn lichaam het stolsel oplost zonder gevolgen. Maar schrikken was het wel..
Oh wat een schrik zeg! Gelukkig voor nu alles goed en ik duim voor je dat het goed blijft gaan! Een glazen bol zou soms zo'n uitkomst zijn.. Veel succes met afwachten!
Oh ze doen het dus gelukkig goed! Perfect 2 daagjes gegroeid rustig aan doen inderdaad gelukkig was het nu loos alarm, hopen dat het zo blijft! Gezellig zo met zn tweetjes
vandaag had ik intake en gesprek met gyn. Op de echo was de bloeding twee keer zo klein als afgelopen donderdag. Jut en Jul deden het goed, uiteindelijk gemeten op 8+0 dus perfect (Ik heb vermoedelijk in ieder geval dinsdag 5 december een eisprong gehad. Conclusie van de vk en gyn: ziet er prachtig uit, omdat ik zo pril zwanger ben is er altijd een risico op een miskraam maar het risico is niet groter als elke andere tweeling zwangerschap
Wat fijn dat allebei de baby’s het goed doen! En dat de bloeding flink verminderd is. Hopelijk bij de volgende echo helemaal weg.
@Viviennee dat ligt aan de echo haha. Ze hebben allebei een even grote vruchtzak. Vanochtend weer behoorlijk wat bloedverlies. Nu lijkt het weg te zijn dus ik hou het maar op resultaat van inwendige echo. Maar wat een stress..