20 weken echo, lijkt wel alsof ze iets willen vinden

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by mama1977, Oct 2, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama1977

mama1977 Actief lid

Jun 23, 2009
    356
    0
    0
    limburg
    ik baal. afgelopen maandag de "20 weken echo" gehad in het ziekenhuis omdat we komende week op vakantie gaan. Ze wilden pertinent niet dat de echo in de 21e week werd gedaan. Dus maandag op naar het ziekenhuis. baby doet het goed was goed gegroeid maaaarrr.. ligt met z'n rug naar voren dwars in m'n buik en dus waren bovenlip, hartje en buikwand niet te beoordelen.

2x heen en weer gelopen, flink geduwd op m'n buik (met als gevolg de dag erna flinke buikpijn) maar mooi niet dat uk zich omdraaide. In plaats van dat de echoscopiste geruststellend zegt van "goh het hartje klopt sterk maar ik kan alleen de hartkamers niet beoordelen" nee hoor "je moet echt nog een keertje terug komen hoor" vervolgens kon er geen afspraak gemaakt worden voor maandagmorgen voordat we vertrekken en dus nu toch een afspraak voor dinsdag 12 oktober, maaaar wel zo vroeg mogelijk hoor als ie dan nog niet gedraaid is dan kunnen we tijdens avondspreekuur nog eens kijken.

echt ik was niet helemaal blij met de verloskundige achteraf bij onze eerste, maar dit is wel een heel negatieve inslag. kunnen ze mensen nou niet eens gewoon geruststellen, lijkt me toch een kleine moeite.

2. Jonneke83

Jonneke83 Fanatiek lid

Oct 2, 2011
    1,564
    0
    0
    Hallo mama1977, ik snap je reactie helemaal. Maar ze willen natuurlijk bij de echo wel alles kunnen zien om er zeker van te zijn (voor zover dat kan natuurlijk op een echo) dat alles goed is.
    Maar ik herken het helemaal hoor. Mijn zwangerschap loopt niet helemaal zoals gepland en krijg nu extra echo's. Maar het is net of ze iets willen vinden lijkt het wel!
    Maar mijn vk zei ook al: zij zijn daar natuurlijk ook voor, om te kijken of er iets niet / wel goed is. Ze kijken dan ook op kleine dingen en willen alles zeker weten.
    Uiteindelijk is het voor jezelf dat je weet of alles wel of niet goed is maar ik snap ook dat ze het anders hadden kunnen brengen.
    Ik hoop dat je wel een beetje kan genieten van je vakantie!

3. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

May 31, 2011
    1,170
    15
    38
    In mijn geval moet ik begin volgende week (waarschijnlijk a.s. dinsdag) naar het ziekenhuis in rotterdam. Dit omdat ik al 3x geprobeerd heb de 20 wk echo te krijgen, maar onze meid ligt dus ook op haar rug, helemaal dubbel geklapt heel erg laag in de bm. (dus zowat tegen mijn schaambot aan)
    Nu heb ik dus al 3x de 20 wk echo gehad, waarbij ik iedere keer ook steeds tussendoor een klein uur moest lopen in de hoop dat onze meid wil draaien, maar helaas. Ook ben ik dus gisteren (zaterdag ochtend) naar het zh in vlissingen geweest voor nogmaals een echo, maar onze meid ligt ook steeds rot voor en kunnen ze niet alles helemaal beoordelen. Het grootste gedeelte hebben ze gezien, maar net een paar dingetjes niet.
    Wat ze konden zien, ziet er goed uit. Alleen vermoeden ze dat ik wat krap in mij vruchtwater zit, maar dat is ook niet zeker.
    Zodoende ga ik dus naar het zh in rotterdam voor de 4e 20wk echo.
    Persoonlijk vind ik het alleen maar fijn dat ze zo hun best doen om een zo volledig beeld te krijgen. Dan pas kunnen ze je echt gerust stellen. En al die extra echo's is toch ook fijn?!
    Als ik jou was zou ik ook blij en dankbaar zijn. Beter zo dan dat ze half werk leveren en je geen goede diagnose kunnen geven.

4. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

Oct 26, 2009
    1,236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Ik begrijp je gevoel zeker.
    Maar ik begrijp haar ook. Stel in het ergste geval (en natuurlijk gaan we uit van niet) is er wel wat. Dan kunnen de ouders bij haar komen omdat zij ze ten onrechte gerustgeteld heeft.
    Nogmaals ik begrijp je gevoel zeker, als mama wil je gewoon horen dat alles helemaal in orde is met je kleintje.

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eigenlijk zie ik echt het probleem niet.
    Ze hebben tijdens je 20-weken echo niet alles kunnen beoordelen, ondanks alle moeite.
    Natuurlijk laten ze je dan terugkomen! Je wilt toch zelf die 20-weken echo en weten of alles ok is?
    Er is toch ook niets om je gerust te stellen?, er is namelijk geen reden om je ongerust te maken. Je uk ligt er gewoon niet goed voor. Hopelijk de 12e wel!
    Komt vast goed.

PS. Mijn echo heeft alles bijelkaar ook anderhalf uur geduurd. Ook zo'n dwarse uk. Lag er niet goed voor en daardoor zijn een aantal zaken gewoon niet goed te zien.
    O, en wat je misschien niet weet: ze zijn verplicht om volgens een schema alles te controleren. Ze kunnen je dus niet naar huis sturen met de mededeling: 'hartje klopt mooi, maar helaas de hartkamers niet gezien, jammer dan.'
    Dit is omdat het een medische echo is, die anders niet vergoed wordt door de verzekering. Bij ons konden ze het ruggetje niet goed zien. De rest was goed, dus ik had zoiets van: boeie, laat dat dan maar zitten.
    Maar dat mag dus niet.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

De screeningsecho is niet verplicht en dus ben je ook niet verplicht om een vervolgafspraak te maken als jij daar geen behoefte aan hebt...

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik was er alleen maar blij mee, dat ze net zo lang bleven zoeken en zoeken tot ze écht durfden te zeggen dat het er goed uit zag. Wat heb je nu aan geruststelling op basis van slecht beeld? "Nee hoor mevrouw, ik zie niets raars (ik zie namelijk niets), dus ik zou me vooral niet ongerust maken". Daar heb je niks aan. Die echo's zijn er niet voor de leuk of de gezelligheid, maar om vast te stellen of er iets te zien is wat niet in orde is. Dus ja, het lijkt niet alleen of ze iets willen vinden, ze wíllen ook iets vinden, als het er is. Pas als ze gezien hebben dat het er niet is, zijn ze tevreden. En dat zou jij mijns inziens ook pas dan moeten zijn, niet als ze je met een vals gevoel van 'het zit wel goed' naar huis sturen. Dan hoef je heel die echo niet te doen.

Ik snap wel dat je geïrriteerd bent, als je er naar toe bent gegaan met een gevoel van 'leuk kindje kijken'. Maar nogmaals, dit is een medisch onderzoek, niet meer en niet minder.

Hopelijk krijgen ze volgende keer wél alles goed in beeld, en kunnen ze dan ook terecht zeggen dat het er goed uit ziet.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Het is toch juist heel fijn dat ze alles goed willen bekijken? Ik zou het juist raar vinden wanneer ze had gezegd;'Ja, nou, we kunnen maar de helft zien, maar 't zal allemaal wel goed zijn hoor!' ... Natuurlijk maak je je nu mogelijk ongerust over niets, maar uiteindelijk lijkt het mij fijner om te weten dat ze er alles aan doen om het kindje echt góed te bekijken dan dat ze maar een beetje beoordelen wat er te zien is en het dan wel goed genoeg vinden.

9. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Ik snap ook goed dat ze je terug laat komen. Je wilt zelf toch ook dat alles goed is? Ik moet over 5 weken terug omdat de navelstreng niet goed te zien was. Nou vind ik dat eigenlijk erg leuk, ik krijg dan ook meteen een paar 3D plaatjes;)

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier gisteren in de wachtkamer nog eens de info over de 20-weken-echo doorgenomen en daarin staat ook heel duidelijk dat het een medische controle van de baby is, dus dat ze alles goed willen controleren en dat je het niet raar moet vinden wanneer de echoscopist vooral oog voor het scherm heeft en niet voor de ouders. Het is dus zeker geen pretecho, veel mensen zien dat toch anders en verwachten dus meer bij de 20-weken-echo. Maar ik ben juist extreem blij met het feit dat ze zo goed alles controleren en er zo de tijd voor nemen! Ik vind het echt ontzettend fijn dat we na flink rondhupsen en duwen alles hebben kunnen zien en nu dus ook weten dat het hartje eruit ziet zoals het hoort, dat de voetjes goed onder de beentjes staan, dat er aan ieder handje vijf vingertjes zitten, dat de maag, nieren en blaas er allemaal goed uitzagen etc. Je hebt niets aan een echoscopist die maar wat gokt, ze moeten 't echt kunnen zien.

Ik moet zelf bij 32 weken weer terug om te controleren hoe de placenta dan ligt (hij ligt namelijk laag), dus dan ook weer beelden van ons kindje. Vind het heel fijn dat ze dat zo goed controleren!

11. Chai

Chai Niet meer actief

Ik ben niet gegaan en heb er niet 1 seconde spijt van gehad. :)

Ik bedoel, sommige mensen denken werkelijk waar dat alles er goed uitziet het ook zo is.
    En omgekeerd ook als ze iets constateren is dat lang niet allemaal helemaal precies zoals ze denken.
    Dat is VIND IK vrij naief hoor maargoed.
    Ik had zelf zoiets van als er nergens een indicatie voor is laten ze mijn kind maar lekker met rust.

12. Mon

Mon Fanatiek lid

Jul 6, 2011
    1,135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, ieder zijn ding, maar ik vind eigenlijk dat ik persoonlijk een verplichting richting mijn ongeboren kind heb om hem of haar de best mogelijke zorg te bieden. Daar hoort dus (mijns inziens) ook een 20-weken echo bij. Want stel nu dat ze daar iets zien dat goed behandelbaar is míts je er gelijk na de geboorte bij bent... Of dat ze iets zien waardoor jijzelf gevaar zou kunnen lopen tijdens de bevalling.

Ik snap de echoscopiste trouwens maar al te goed. Die wil echt niet het risico lopen dat ze uit gemakzucht iets mist. Persoonlijk kom ik liever een keertje extra zodat alles goed bekeken kan worden dan dat ze met half werk genoegen nemen. En tja, een 20-weken echo is er eigenlijk ook om afwijkingen op te sporen, dus het is niet heel gek dat ze daar dan ook heel nauwgezet naar zoeken. Vergelijk het met een ct-scan, die maakt een arts niet om te zien of alles goed is, maar om op zoek te gaan naar eventuele afwijkingen.

13. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

Feb 26, 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik snap de echoscopiste ook, sorry. Stel dat ze zou zeggen dat het er nu goed uitziet en later blijkt t hartje een afwijking te hebben... 3x raden wie de volle laag krijgt. Misschien niet bij jou, maar er zijn zat andere mensen die dan ineens heel boos naar de echoscopiste kijken...

14. Racegirl

Racegirl Niet meer actief

Ik wil ook niet negatief overkomen en ik snap dat je gerust gesteld wilt worden maar hoe kan de echoscopist je nou geruststellen als ze niet alles goed kan beoordelen.
    Ik vind het nogal makkelijk om dan gelijk zo negatief te reageren, die mensen doen hun best hoor ook al had jij je er iets anders van voorgesteld. Tuurlijk ik snap ook helemaal dat je liever had gehoord dat alles goed was maar wat hier al eerder is gezegd, je wil toch niet dat ze dingen zeggen die ze helemaal niet kunnen beoordelen. Ik snap ook goed dat je er van baalt dat je zo vaak terug moet, het is toch onzeker en het leifst hoor je gelijk dat ze alles goed kunnen zien en dat het goed is. Probeer het van de positieve kant te zien, deze mensen hebben echt het beste met je kindje en met jou voor anders hadden ze je zo vaak niet terug laten komen. Heel veel succes!!!

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik kan er niks aan doen, maar ik vind je reactie heel raar. je wilt dat mensen je gerust stellen, terwijl ze niet genoeg info hebben om dat te kunnen doen. en je wilt dit enkel voor je eigen gevoel.
    ik zou razend zijn als iemand zou zeggen 'het zal vast wel goed zijn', terwijl ze niet weten waar ze het over hebben. Wees blij dat ze je terug willen zien om nog eens te kijken. En dat dit lastig valt met de vakantie, sja, wat is er belangrijker, een vakantie of de gezondheid van je kindje en de mama van het kindje.

als je dit allemaal vervelend vind, denk ik dat je gewoon helemaal geen 20w echo zou moeten doen, dan heb je er allemaal geen last van.

Ik persoonlijk ben blij met de 20w echo en de grondigheid er van. natuurlijk geeft het geen garanties, maar bepaalde aandoeningen kunnen wel tijdig gezien worden en soms zelfs al vóór de bevalling verholpen worden.

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik snap ook niet wat je zeurt meid, ik bedoel het goed hoor maar ik vind dat je blij moet zijn dat ze goed naar je kindje willen kijken.
    Waarschijnlijk is alles goed maar voor die ene baby waar het niet helemaal goed is is het belangrijk dat ze dat vroeg zien zodat ze na de geboorte meteen de juiste zorg kunnen bieden.

17. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0

19. Lily2006

Lily2006 Actief lid

Jan 14, 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Ik denk dat het ermee te maken hebt dat je tot 24 weken in Nederland "probleemloos" een zwangerschap mag afbreken...

Daarom MOET de 20wk echo in de 20e week en niet later zodat er nog ruimte is voor onderzoeken als ze iets vinden.

Verder verschilt het heel erg qua echoscopist denk ik hoe de houding is. Mijn ervaring is dat een beginnende echoscopist bezig is met een goede echo maken (álles opmeten) en niet zo met het geruststellen van de ouders. Deze zwangerschap had ik een veel meer ervaren echoscopist, en die was veel meer bezig met het voor ons een fijne ervaring te maken.

Jammer, maar denk maar zo; ze willen het gewoon zeker weten.

20. machsdoch

machsdoch Actief lid

Jan 8, 2009
    485
    0
    0
    @Chai: Ik vind het zelfs een beetje egoïstisch als je de 20 weken echo niet laat doen! Natuurlijk is er geen zekerheid! Maar als ze wél een afwijking zien die bijvoorbeeld verholpen kan worden (bijv. als er een longafwijking is geconstateerd.. Dat met behulp van een kleine operatie tijdens de zwangerschap kan worden verholpen.. Namelijk het plaatsen van een ballonnetje.) dan betekent dat gewoon het verschil tussen leven en dood van je kindje! En er zijn zoveel andere dingen waar dan rekening mee gehouden kan worden. Waarom zou je je kindje dat niet gunnen als je daar de mogelijkheid toe hebt? Je zou zo'n kind gewoon geen kans geven. Natuurlijk kan er overheen gekeken worden, of het blijkt mee te vallen, maar als ze wél iets zien, dan heb je een grotere kans op een gezond kind!

Daarom vind ik trouwens dat een 20 weken echo gewoon verplicht zou moeten zijn.

Share This Page