Kindje aan de kleine kant.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door januari2010, 31 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Ha meiden,

Vandaag weer een groeiecho gehad en daaruit kwam dat ons kindje aan de kleine kant is voor de termijn van de zwangerschap. Omdat ik alleen een echo had staan en geen afspraak bij de gynaecoloog vroeg ik me af of iemand van jullie weet wat het plan van aanpak is als je kindje 'te' klein is.

Onze dochter is geboren met een gewicht van 2160 gram en was ook 'te' klein voor haar termijn maar daar zijn ze uiteindelijk pas achter gekomen bij de geboorte. Er was al wel een vermoeden dat ze behoorlijk klein zou zijn.

Deze zwangerschap zijn er daarom extra groeiecho's ingepland. Met de 12 en 20 weken echo liep dit kindje nog precies op de middenlijn. Met 28 weken zat het tussen de onderste lijn en de middenlijn in, (de P20 lijn) nog steeds keurig.

Vandaag een echo gehad op 32 weken en nu zit onze kleine onder de onderste lijn. (op de P5 lijn).
    Omdat ik pas volgende week een afpraak heb met de gynaecoloog ben ik benieuwd of iemand mij kan vertellen wat nu (waarschijnlijk) de plannen zijn?

Bedankt vast voor de reacties!!

Groetjes januari

2. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik kreeg vanaf 28 weken om de week een groei echo bij de gyn. Toen na een paar weken elke week. Het bleek dat ons ventje onder de onderste lijn zou zitten dus moest ik van 32 tot bijna 35 weken om de dag komen. Ik kreeg dan 1 x per week een groei echo. En elke afspraak een ctg (hartregistratie) en tensie werd ook steeds gemeten.
    Met bijna 35 weken besloot de gyn me dezelfde dag nog op te nemen zodat ik echt zou rusten en elke dag minimaal 1 x een ctg kreeg.
    Met bijna 37 weken kreeg ik te horen dat ik met 37 weken ingeleid zou worden en als dat niet zou lukken of ukje niet aan kon het een sectio zou worden.
    Inleiden doen ze met deze kleintjes vaak op halve dosis en tja... dat werkte dus niet echt. En Uk zijn hartslag dipte behoorlijk bij elk wee-activiteitje die ik had.

Smiddags is de OK klaargemaakt en kon ik meteen een sectio krijgen. Binnen 15 minuten was ukje er.
    1710 gram en ongeveer 44 cm met 37 weken.

Hij heeft maar een paar dagen in de couveuse gelegen en moest tot 40 weken (2200 gram en goed zelfstandig drinken) blijven.

Nu is hij 8,5 maanden en vanmiddag hebben we controle bij de kinderarts. Maar hij doet het super goed! Al is hij wel klein en smal :D Maar een deugniet als een grote haha!

3. januari2010

Ha Cyntje,

Dan was jou kindje inderdaad wel erg klein! Zo klein zijn die van ons (gelukkig) ook weer niet.
    Het vervelende vind ik nu alleen dat de echo pas volgende week besproken word en ik dan dus pas weet hoe en wat.
    Maar ik denk inderdaad dat er wat extra echo's gemaakt gaan worden en dan hopen dat ons kindje nog een spurt maakt en toch boven de lijnen uit gaat komen. (wil zo graag thuis bevallen en dat mag alleen als je kindje op de P10 zit of erboven!)

Opnemen doen ze volgens mij echt alleen in heel ernstige gevallen van groei-achterstand, zoals bij jou. Gelukkig is dat hier nog niet aan de orde. Bij mij staat er nu dat de groei kleiner is dan P10, dus volgens mij is dat nog niet zo heel erg.
    Welke groeicurve is trouwens het belangrijkste? Of kijken ze vooral naar de combinatie waar ook het gewicht vermeld staat? (

hoe was het vandaag in het ziekenhuis? Hoop dat alles goed was en dat je niet meer terug hoeft! :)

Groetjes januari

4. bambie

bambie Bekend lid

31 okt 2007
    878
    1
    0
    expert beheerder
    bilthoven
    mijn dochter was ook te klein toen ze geboren was, daar kwamen ze pas achter met de geboorte op 39 weken en 6 dagen.
    Als ik nu weer zwanger wordt, vroeg ik me af of dit weer het geval zou kunnen zijn, dat het kindje te klein zou kunnen zijn, maar uit jullie verhalen maak ik op dat dat dus wel zo is...

5. januari2010

Hebben ze een oorzaak gevonden dat ze te klein was? Soms is de placenta gewoon op en krijgt het kindje daarom niet meer genoeg voedingsstoffen binnen maar soms vinden ze helaas ook niks.

Volgens mij heb je wel een verhoogde kans op weer een klein kindje maar het kan ook gewoon dat jullie volgende kindje gewoon gemiddeld is, zo werd het mij verteld.

Hoeveel woog je kindje bij de geboorte?

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.018
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Heb je ff een pb gestuurd meis ;)

7. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ja, ons zoontje was echt heel erg klein. Onder de P2,5 (of zoiets)
    Ik meen dat de metingen van het buikje een beetje bepalen of het kindje mager is of niet. Vooral dat liep volgens de echo's erg achter. Ik was dus enorm bang voor een "eng mager" kindje.
    Maar al met al, bleek na de geboorte, dat het eigenlijk best in verhouding was allemaal. De verpleegkundigen vroegen zich af of hij niet gewoon jonger was. Maar wij wisten de conceptie op een paar dagen na ivm onderzoeken kliniek.
    Ons Lars was niet mollig maar ook niet eng mager.
    De achterstand kwam w.s. door een kleine placenta en mijn hoge bloeddruk.

Ons manneke hoeft niet meer naar de kinderarts. Gisteren weer helemaal goedgekeurd ;)
    Maar dat had ik wel verwacht. Qua ontwikkeling en eten en groeien doet hij het verder allemaal goed.

De k.a. zei dat kindjes er 4 jaar over mogen doen om in hun eigen groeilijn te komen. En omdat hij nu tussen de lijntjes zit hij niet meer terug hoeftte komen.

8. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Dat vraag ik me ook wel eens af. Ik denk, in ons geval dat het toeval is. Máár ik ben zelf ook maar 1.60 dus joekels zal ik zowiezo niet krijgen.

Ik weet wel, dat ik de volgende keer zelf beter op mijn bloeddruk ga letten. Want mn gyn en vk hebben hier nooit een woord over gerept terijl hij haast verdubbeld was in vergelijking tot de beginwaarde.

Pas met 36 weken kreeg ik een vreemde gyn aan mn bed en die ging starten met bloeddruk verlagers.

9. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    @Januari: Ons geval is ook wel een beetje extreem he.
    Maar ik denk dat je dan misschien wel elke week een echo krijgt? Kijken of er nog voldoende vruchtwater is en de beeb opmeten. Eventueel ctg om te zien of de baby het nog goed heeft in de buik.
    Wel jammer als je nu niet thuis zou mogen bevallen. Ik wilde dat eigenlijk ook heel graag.

Maar een week wachten duurt dan wel lang he? Wanneer moet je naar de gyn?

Groetjes cyntje78

10. januari2010

Goed nieuws dus voor jullie! Super!
    Onze dochter was ook klein maar ik vond haar er ook niet eng mager uit zien, terwijl mijn neefje geboren is met een normaal geboortegewicht en er wel super mager uit zag. Misschien zie je het bij je eigen kindje niet zo erg maar ook als ik nu foto s terug kijk vind ik haar niet super mager.
    Enige wat opiel was dat ze ruim in haar velletje zat, vooral op haar buikje en nekje. Allemaal van die rimpels.

Hopelijk krijg ik snel weer een echo en is het buikje flink gegroeit. In 4 weken tijd is het buikje van P42 naar P11 gegaan.
    Toch staat er bij gewicht dat het op de P5 lijn zit maar dit is volgens mij een combinatie van het hoofdje (P15), de beentjes (P22) en het buikje (P11).

We wachten woensdag even af dan ga ik weer naar de gynaecoloog.

Bedankt voor je reactie!

11. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Heb hier totaal geen ervaring met een kleine baby of groeiachterstand maar hier wilde ik even op reageren..

Ik ben 1.62, nooit groot geweest en ook vriendlief is net aan 1.80 misschien..

Onze uk was 3980 gram en 52 cm! en ze verwachten vlak na zn geboorte dat ie minimaal 9 pond zou zijn.. hij was dus wel een joekel!

Hoewel de gyn. er wel van opkeek hoe groot hij was en hoe klein ik (ook gewoon zwangerschap voldragen, 39.6 bevallen) ik denk niet dat je eigen lengte echt iets zegt hierover.. :)

Fijn dat jullie ventje niet meer terug hoeft naar de kinderarts! en

@januari, hopelijk heb je snel wat duidelijkheid want vind het raar dat er niemand even je op de hoogte heeft gebracht na de echo.. nu zit je zo in twijfel en te gissen! ik duim dat het meevalt allemaal! :)

12. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    ik voelde de baby al een paar weken erg weinig, volgens de vk was er niks aan de hand maar mijn gevoel zei wat anders. ik heb de vk op een avond langs laten komen en moest naar het ziekenhuis voor een ctg. ze kregen het niet voor elkaar en ik kreeg een echo.
    ons kindje bleek een groeiachterstand te hebben en woog met 30 weken 1400 gram.
    ik werd direkt opgenomen en had volledige bedrust.
    2x per dag een ctg en om de 10 dagen een echo.

ze is met 39,3 geboren (ingeleid) en woog 2900 gram, netjes dus gelukkig. wel was de groeiachterstand te merken. ze had "prematuurgedrag" zoals ze het in het ziekenhuis noemde.

13. januari2010

Ha Leeuw,

Bedankt voor je reactie, dat jij gelijk werd opgenomen en dat ik gewoon naar huis ben gestuurd vind ik best vreemd, ons kindje werd op 32 wkn op ongeveer 1500 gram (iets meer maar weet niet uit mijn hoofd) geschat. Het lijkt me dat 100 gram meer en 2 weken verder niet veel scheelt met jou situatie. Ben wel blij hoor want wil natuurlijk lekker thuis zijn bij mijn man en dochter :D Heb zelf ook niet het gevoel dat we weer een klein kindje krijgen dus maak me er nog niet druk om.
    Is er bij jou iets gevonden waardoor ze niet goed groeide? wel fijn dat ze uiteindelijk met een normaal gewicht geboren is!

Groetjes Januari

14. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    hoi,
    ik heb een soort gelijk onderwerp geplaatst(meiden met een kleiner kindje dan gemiddeld ), ons kindje is ook kleiner dan gemiddeld zit gelukkig nog wel tussen de groei lijnen in.
    7 september hebben we een extra groeiecho om te kijken hoe het kindje heeft gegroeid in de afgelopen 4 weken. ben erg benieuwd!

gr mbtc

15. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    ik werd opgenomen omdat ze een groeiachterstand had van 3 weken én ik haar erg weinig voelde.
    er is verder niet gevonden waardoor ze zo klein was, ik dnek dat wij gewoon geen grote kindjes krijgen, ikzelf was net 3 kilo bij de geboorte en mijn man was nog geen 3 kilo

ik hoop dat jou kleintje goed groeit en direkt mee naar huis kan als het geboren is!

16. januari2010

bedankt voor je reactie. Morgen ga ik weer naar de gynaecoloog dus ben benieuwd hoe nu verder maar ik denk dat wij ook gewoon kleine kindjes krijgen daar onze dochter ook maar 2160 gram was bij de geboorte en nu gewoon een flinke meid :D

17. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    krijg je vandaag ook weer een groeiecho?

probeer wel veel te rusten, dan groeit de kleine toch iets meer.

18. januari2010

Hoi hoi,

Vandaag geen echo gehad, omdat er 1 week geleden nog 1 gemaakt is. Vandaag wel een half uur aan de ctg gelegen en de doorbloeding van de placenta is doorgemeten. (doppler onderzoek).
    Alles zag er goed uit.
    De gynaecoloog denkt dat wij gewoon kleine kindjes krijgen en is nog niet super bezorgd omdat ie nog nog niet onder de P5 lijn zit.
    Hij wilde volgende week vrijdag weer een groei echo laten maken maar uiteindelijk is er pas een afspraak gemaakt voor over 2 weken.

Als de gyn het geen probleem vind om 2 weken met een echo te wachten dan vind ik dat ook geen probleem. Onze dochter was ook erg klein maar wel helemaal gezond.

Moet zeggen dat ik het een heel positief gesprek vond en ook erg ben opgelucht!

Nu maar hopen dat onze kleine nog wel een paar weken in mijn buik blijft zitten!

Bedankt voor je reactie!

19. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.018
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Hoi hoi,

Wat fijn te lezen meid!!

Maaruh als ze geen echo hebben gemaakt, kunnen ze ook geen doppler hebben gedaan ;)

Of bedoel je dat ze de baby niet hebben opgemeten tijdens de echo ;)

20. januari2010

Ze hebben niet gemeten, hij heeft alleen gekeken naar de lengte van de armen en benen, omdat dit kan wijzen op afwijkingen. (heb daar verder niet over doorgevraagd omdat het goed was dus weet ook niet wat voor afwijkingen).
    De benen lopen ook gewoon binnen de lijnen, ergens op de P40 lijn.

Ze hebben ook nog een inwendige echo gemaakt voor de lengte van de baarmoedermond, voor de laatste keer gelukkig. Ook dit zag er nog hetzelfde uit als de vorige keer, 2 cm ontsluiting maar nog wel een goede lengte van de baarmoedermond.

Deel Deze Pagina