20 weken echo , moet nog een keer komen.

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by limegreen, Jul 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. limegreen

limegreen Bekend lid

May 6, 2008
    892
    0
    0
    hey iedreen ...

afgelopen dinsdag hadden we dan de 20 weken echo..
    het hele weekend heb ik in de stres gezetten van mischien wat als ze dit zien of misschien wat als ze dat zien..
    komen wij daar in het ziekenhuis (we warengelijk aan de beurt) zegt die mevrouw gelijk na 2 min kijken ...
    je weet dat je pas 19 weken bent...
    wij zo uhh ja maar anders konden we pas over 3 weken komen toen zij ze van ik kan het niet zo goed zien jullie moeten maar over 2 weken terug komen...
    is dit nou om dat ze het echt niet kan zien om dat ik 19 weken ben of is er gewoon iets niet goed en moet je daar voor terug komen ..

thanks

2. Rooos

Rooos Actief lid

Mar 20, 2008
    149
    0
    0
    Vries
    Wat vervelend voor je. Ik had begrepen dat ze de 20-weken echo maken tussen week 19 en 22, dus dan zou dat bij jou gewoon moeten kunnen.

Ik kan me niet voorstellen dat er wat mis is met jullie kindje. Volgens mij moeten ze dat namelijk meteen zeggen, zeker omdat je dan snel moet weten wat er mis is, hoe ernstig het is en of er iets aan gedaan kan worden.

sterkte met wachten, en als je het niet vertrouwd toch nog even je VK opbellen met het verhaal. misschien kan zij jou meer duidelijkheid geven.

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

De 20 weken echo kan tussen de 18 en 22 weken, maar soms kunnen ze het eerder dan 20 weken idd niet zien. Als je bv een behoorlijke vetlaag over je buik hebt ;) of als de placenta voor zit. Ze moeten altijd zeggen dat er wat mis is, wanneer ze dit vermoeden. Dat is hun baan en taak. Bel idd gewoon even de vk en leg het verhaal uit en vertel dat je je erg veel zorgen maakt.

4. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Ik heb onlangs een gesprek gehad met een echoscopiste, waarin zij heel erg veel uitgelegd heeft over de 20-weken echo. De echo moet binnen een bepaalde termijn plaatsvinden, maar het liefst idd rond die 20e week, omdat sommige organen van te voren gewoon nog niet rijp zijn. Het is vervroegd naar 18 weken, omdat wanneer er een afwijking wordt gezien, je dan nog voldoende tijd hebt om de zwangerschap af te breken (als je dat zou willen), dat moet nl voor de 24 weken, en vaak gaat aan zo'n besluit een vruchtwaterpunctie vooraf, die qua uitslag 3 weken op zich laat wachten. Wanneer zo'n punctie dus pas kan plaatsvinden na 21 weken, ben je eigenlijk al te laat (mocht er srake zijn van het afbreken van de zwangerschap).
    Zij vertelde mij dat grote afwijkingen inderdaad vaak wel gezien worden voor de termijn van 20 weken, dus ik denk dat wanneer dat bij jullie het geval zou zijn geweest, dat ze je echt niet over 2 weken pas had laten terug komen. Ik denk persoonlijk dat ze het gewoon nog niet goed kon beoordelen.
    Onderschat de taak van een echoscopiste niet! Wat zij zegt en wat zij ziet (of denkt te zien) is erg bepalend. Haar Taak is best heel erg zware en het is een grote verantwoordelijkheid.

Bij mijn eigen echo destijds, kon ze het niet goed beoordelen en werd ik doorverwezen. Ze zei toen tegen mij: 'Als er iets niet in orde blijkt te zijn, dan kom jij later bij mij verhaal halen als ik nu zeg dat alles goed is'. En daar heeft ze gelijk in. Je vertrouwd op haar oordeel en gaat ervan uit dat een echoscopiste weet hoe het zit. Niet dat zij er iets aan kan doen, wanneer je een kindje krijgt waar iets mis mee is, maar ik weet uit ervaring wel dat je wel heel erg boos bent, en verdrietig, en dat je iemand de schuld wilt geven.
    Ze vertelde ook dat ze onlangs terug hoorde dat er een kindje geboren was met een hartafwijking, bij een mevrouw die zij als echoscopiste had gezien. Ze baalde zo erg dat ze dat er niet had uitgehaald, dat ze de status er bij heeft gepakt om het moment terug te halen. In de status bleek te staan dat door het overgewicht van de moeder, het hart en de bovenlip van het kindje niet beoordeeld konden worden. Aan ouders was een doorverwijzing aangeboden, maar dat wilden zij niet.
    Overgewicht van de moeder kan er dus inderdaad ook voor zorgen dat niet alles goed in beeld kan komen.

Ik hoop voor jullie dat je over 2 weken een geweldige echo hebt, van een gezond beebje, met alles erop en eraan!

5. mootjen

mootjen Bekend lid

Mar 10, 2008
    575
    0
    0
    ik heb hem met 19 weken en 5 dagen omdat we de dag daarna op vakantie gaan voor 2,5 week. was wel iets vroeg maar er was geen andere optie. hoop dat ze het goed kunnen zien anders kunnen we niet op vakantie want moeten we later terug komen. hoop zo dat het goed te zien is anders hebbenwe een uitdaging maar goed...

6. muiz

muiz Actief lid

Feb 22, 2008
    287
    0
    0
    De enigste reden die ik kan bedenken is idd een speklaagje van jezelf en eventueel een voorliggende placenta. Ik had ze allebei en de echoscopiste had bij de termijnecho al gezegd dat ze liever had dat ik met de 20-weken echo rond de 21/22 weken moest komen.
    Dan is alles wat meer volgroeid en beter te zien.

Ik hoop dus dat dat bij jou ook het geval is, dat dat de reden is ;) . Wel vreemd dat ze het niet even uitleggen hoe en waarom :( .

7. Mamma1984

Mamma1984 Niet meer actief

Neem even contact op met je verloskundige en leg haar je verhaal voor. Waarschijnlijk is het niets ernstigs en kon de echoscopiste je kindje nog niet goed beoordelen.

8. Niet meer actief

Dat is hier ook zo... dat ze moeilijk doen als je de echo voor de 20 weken wil laten doen, ze willen echt de afspraak maken NA de 20 weken..
    Niet i.v.m. een speklaag bij de moeder ofzo, maar puur omdat alle orgaantjes dan sowieso goed te zien zijn en ze dus ook niks (meestal) over het hoofd zien...

9. RoxStar

RoxStar Lid

May 20, 2008
    78
    0
    0
    Secretaresse
    Den Haag
    10 Juli heb ik de 20 weken echo met 19 weken en 2 dagen gehad!
    Mijn Verloskundige heeft gezegt dat de 20 weken echo het beste tussen de 18 en de 22 weken kan plaatsvinden.

Op zich wel merkwaardig dat je zonder pardon weer weg gestuurd wordt!
    Misschien kun je alsnog een uitleg vragen?

10. limegreen

limegreen Bekend lid

May 6, 2008
    892
    0
    0
    door het lezen van al die lieve reacties ben ik wel een beetje gerust gesteld....
    ik haalde weer vanalles in me hoofd ....
    ik had toch maar even me verloskundige gebeld en zij vertelde mij ook de zelfde dingen als jullie ...
    ik zal na me 20 weken echo van volgende week wel vertellen hoe het gegaan was ...

thanks allemaal

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Gelukkig maar meid!

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb ook maar nu alvast een afspraak gemaakt zodat ik inderdaad net zoals jij niet pas bij 22 weken langs kon komen ;) Ze zitten hier echt steeds voor de komende 3 weken volledig vol geboekt. Succes met je echo!

13. Indogirl

Indogirl Lid

Dec 27, 2007
    71
    0
    0
    He allen, ik heb morgen mijn 20-weken echo. Terwijl ik pas 18 weken ben, maar het kon wel omdat ik redelijk smal gebouwd ben, zei de gynaecologe. Ben benieuwd! Laatst al een redelijk uitgebreide echo gehad waarin je idd van alles kon zien, hartje, maagje, nieren, hartdoorbloeding, schedeltje enzo.. gek hoor!

Wij hebben echter al wel een vruchtwaterpunctie achter de rug vanwege verhoogd risico van de combinatie-test. Die uitslag krijgen we ook deze week! Spannend dus...

Share This Page