Hoi allemaal, Ik hoop dat hier mensen mijn verhaal herkennen, want van het internet worden we niets duidelijker. Gisteren heb ik op precies 20 weken de 20 weken echo gehad. Zodra ons meisje in beeld kwam zei de echoscopiste al iets afwijkends aan haar hoofdje te zien. SCHOK! Want bij de 16 weken echo (geslachtsbepaling) bij zelfde mevrouw zag alles er perfect uit. Wat blijkt; ons meisje heeft te weinig ruimte in de baarmoeder waardoor ze al lange tijd met haar hoofdje bovenin ligt. Ze duikelt dus niet naar beneden. Ze ligt zeg maar in stuit. Nu komt het bij kindjes vaak voor dat, wanneer ze niet duikelen of kunnen duikelen, ze een ovaler hoofdje hebben/krijgen. Dat is dus ook het geval bij ons meisje. Even op 3d gekeken en verder zag ze daar geen afwijkingen. Ja, ze heeft een smal gezichtje. (Maar wij zijn allebei ook niet breed, ik had bij de geboorte ook eerder een lang hoofd dan een rond hoofd.) Toen op zoek gegaan naar de oorzaak waarom ze niet duikelt. Er was ook maar net genoeg vruchtwater, voor het mooie eigenlijk net iets te weinig. De placenta is toen uitgebreid bekeken en deze blijkt erg groot te zijn. Op sommige stukken is het ook extreem dik. De baby heeft dus door de placenta te weinig ruimte om te draaien. Verder was met de baby alles goed, hartje zag er erg goed uit (stevige hartslag, mooie bloedsomloop), niertjes aanwezig, blaas gevuld, maag gevuld en ze lag lekker te bewegen. Armpjes langs haar lijfje en boven haar hoofd, beentjes dan weer beneden en zo ineens legt ze ze allebei langs haar gezicht. Hersentjes ook allemaal goed ontwikkeld, alleen de kleine hersenen liepen qua groei iets achter. Maar dan kan een momentopname zijn geweest of komen door haar smalle hoofd. Morgen worden we gebeld wanneer we deze week in Zwolle voor tweede echo mogen komen. Het ene moment ben ik rustig en denk ik; ze beweegt goed, is voor zover we kunnen zien gezond en de baarmoeder rekt wel mee om haar de ruimte te bieden die ze nodig heeft.. Maar dan op een ander moment maak ik me enorm zorgen. Want het moest niet zo zijn dat mijn placenta nog groter werd! Als je googled op alle woorden die bij de afwijkingen zijn opgeschreven dan vind je alleen maar horror verhalen van kindjes die, nadat de plancenta opzwol, ook gingen opzwellen en andersom. Blegh! Zijn hier lotgenoten? Sorry voor het lange verhaal, maar het lucht wel op Gisteren paar keer verteld aan mensen maar steeds kleine stukjes. We willen ook niet onze omgeving te ongerust maken. Groetjes Melanie
Wat vervelend zeg. Ik wil je veel sterkte wensen. Waarschijnlijk moet je naar het ziekenhuis voor een echo. Maak je geen zorgen als ze in het zkh een hele lange echo maken en niets zeggen. Wij kregen de uitslag pas na bijna een uur. Ik moet er wel bij zeggen dat ons kindje een afwijking had ( misschien dat het daarom langer duurde). Maar hou er rekening mee dat het lang kan duren en dat er dan niets aan de hand is. Over de afwijking die je beschrijft kan ik niets zeggen. Dit had ons kindje niet. Probeer je niet te druk te maken. Ik weet dat dat super moeilijk is maar misschien is er niets aan de hand. Mijn collega was ook doorgestuurd naar het zkh en er was niets verkeerd. Nogmaals heel veel sterkte!
Gatver wat vervelend zeg, dat is niet waar.je op hoopt bij een 20 weken echo natuurlijk. Hopelijk kunnen ze met de echo meer wijzer worden en zien hoe het gaat verlopen en je wat meer zekerheid geven in positieve zin. Mijn nichtje bleek met de 20 weken echo ook en smal en lang hoofdje.te hebben naar de oorzaak daarvan was niet bekend. Uit eindelijk is ze nu vier jaar en heeft nog steeds een smal hoofdje, naar ze ontwikkeld zich prima en bleek geen afwijkingen te hebben is iets dergelijks..!! Hopelijk is dit bij jou kindje ook het geval en lijkt het allemaal erg mee te vallen
Hier ook geen ervaring, maar wil je ook veel sterkte wensen. Ik hoop voor je dat je snel terecht kunt voor de tweede echo zodat je ook niet langer meer in onzekerheid hoeft te zitten want dat is nog wel het ergste. Wat hieronder gezegd wordt dat was bij ons ook. Echo van een half uur waar niks wordt gezegd, maar dat is normaal. De gyn wil zich dan goed kunnen concentreren zodat ze niks missen.
Jullie berichtjes doen me goed, bedankt daarvoor! We horen morgenochtend wanneer we terecht kunnen, we hopen op morgenmiddag of dinsdag. Ik neem in ieder geval lekker vrij om ook even bij te komen en vragen op papier te zetten. Ik laat hier weten wat de uitslag is!
Hier een update! We konden gisteren al langskomen in het ziekenhuis van Zwolle voor een uitgebreid echo onderzoek. Enorm aardige arts die echt overal de tijd voor nam. Hij had de echoscopiste van afgelopen weekend gesproken en ze maakten zich vooral zorgen over de kleine hersenen die kleiner leken dan normaal (onder P5). Dus daar is hij als eerste naar gaan kijken. Na 2 keer meten kwam hij netjes boven de P10 uit. Niet enorm groot, maar ze waren mooi gelijk van vorm dus hij zag geen redenen om ons zorgen te maken. Ze heeft inderdaad een ovaal hoofdje, maar dat was ook niet gek voor een kindje dat al lange tijd in stuitligging lag. Toen we vroegen of dit erg was zei hij 'Als ze met 36 weken maar met haar hoofd naar beneden ligt'. Ook geen zorgen om maken, sommige kindjes hebben nou eenmaal een wat ronder hoofd, en andere wat ovaler! Verder alles nagekeken en alle organen zien er prima uit! Armpjes, beentjes, voetjes en vingertjes gezien want mevrouw lag aardig te spartelen. Mijn placenta is inderdaad groot, maar niet hydropisch. Dan zouden er donkere vlekken in te zien moeten zijn, maar dit was niet het geval. Het is gewoon een flinke placenta die prima werkt, en dat was het belangrijkste volgens de arts. Hij heeft uigebreid naar de bloedstromen gekeken en dat zag er goed uit. Kindje is ook niet te klein dus ook niets om zorgen over te maken. Er is wel bloed afgenomen om infecties bij mij uit te sluiten en hij wil ons over 2 weken zien om zeker te weten dat alles naar behoren groeit. Maar we mogen ons van hem niet te veel zorgen maken want hij zag geen afwijkingen. MEGA OPLUCHTING!
Ow meis, wat heerlijk om te horen/lezen dat verder toch nog alles goed was. Fijn dat ze je nu iets extra in de gaten houden, dat is voor je eigen gevoel ook wel prettig denk ik.
Oh, wat een goed nieuws voor jullie, en voor de kleine meid natuurlijk ook!! Mooi hoor! En wat fijn dat je zo snel in het zh terecht kon. Ik wens je een hele voorspoedige zwangerschap verder. Geniet van dit goeie nieuws!