Wie kan mij helpen?? Kan het wel wat de verloskundige zegt??

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Kitty07, Oct 22, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Dames,

Even wat frustratie van me af schrijven....:x

Kom net terug van de verloskundige en mag WEER een dagcurve suiker gaan prikken + groeiecho maken omdat ze de buik te ver voor op groei vinden liggen.
    Het was wel een vervangende verloskundige dus die kent niet mijn voorgeschiedenis.
    Even een korte samenvatting:

Mijn zoontje was bij bevalling 4120 gram (41 wkn) en werd ook veel groter geschat van te voren.
    Glucose is toen ook vaak geprikt maar eigenlijk nooit echt verhoogd geweest. Op groeiechos werd hij ook standaard te groot ingeschat.

Nu weer zwanger en met 20 wkn echo lag dit kindje perfect op het gemiddelde. (zoontje lag toen een week voor).
    Glucosewaarden na het eten altijd onder de 7 gebleven na vele controles/dagcurves.

Drie weken geleden bij controle was de buikomvang prima en vandaag zou het ineens veeeeeeeeel te groot zijn?? :(
    Ik ben nu 26+3 en dit is wat ze op de verwijsbrief voor de gyn heeft geschreven: 1/2nx, 31 cm.
    Wie weet wat dit betekent?

Zegt ze er wel nog bij dat ik een smalle baarmoeder heb die dus helemaal niet de breedte ingaat maar wel snel de hoogte, wat ook zou kunnen verklaren waarom de buik voorloopt.
    Kan kloppen want ik draag de buik ook erg omhoog/naar voren.

Maar ben gewoon ff ZO gefrustreerd nu......had echt gehoopt dat ik dit keer gewoon onder begeleiding van m'n verloskundige kon blijven en niet steeds weer dat gedoe zou hebben...:(:(
    Ik heb al ZO vaak suiker moeten prikken deze zwangerschap en het is telkens goed!!! Waarom kunnen ze niet eerst die groei-echo doen en als het kindje dan echt te groot lijkt pas voor de zekerheid weer suiker prikken?
    Pfffffffffff..........sorry, moest ik echt ff kwijt!!

2. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat vervelend voor je zeg!
    Loopt jouw buik, of de buik van het kindje voor volgens de verloskundige?

Mijn buik loopt namelijk ook voor, baarmoeder zat 2 weken terug ook boven de 30 cm. (denk dat dat bedoelt wordt met 31, die andere 'waarde' heb ik echt geen idee van). Ik loop al bij de gynaecoloog maar ze vindt de uitzetting van mijn buik verder mooi en doet er al helemaal niet moeilijk over. Kindje lag met 20 weken ook precies op het gemiddelde qua groei en krijg ook met 32 weken de groeiecho.

Ik hoop dat alles goed blijkt te zijn en de gynaecoloog je weer terug kan verwijzen naar je verloskundige, sterkte!

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    De buik zou voorlopen, en ze willen nu dus een groeiecho maken om te kijken of het kindje ook voor loopt.
    Buik was 3 wkn geleden nog helemaal "perfect" dus ik vind het raar dat het nu ineens niet meer zo zou zijn?? :(

Enfin, heb volgende week donderdag een groeiecho en dan zullen we het wel zeker weten.....hoop idd dat ik terug gestuurd kan worden naar de verloskundige!!

4. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Die 1/2nx heeft met de fundushoogte te maken (hoogte van de baarmoeder waar die eindigt) en als 31 cm klopt van je buikomvang dan heb je idd een grote buik. Onder normale omstandigheden zou de omtrek van je buik maar max. 2 weken kleiner en 2 weken groter mogen zijn dan die 26 weken dus in jou geval maar max. 28 cm ong. Ik kan heel goed begrijpen dat je baalt dat je nu weer naar de gyn moet maar beter dat dan dat er achteraf iets gebeurd en de verloskundige dan uiteindelijk de schuldige is. Als alles uiteindelijk goed blijkt kun je vaak weer gewoon terug naar je verloskundige. Alleen dat ze nu weer op suiker testen snap ik niet ze hoeven maar 1 prikje te doen en zien dan zelf al meteen of het hoog is of niet. denk dat hierbij een echo onderzoek veel beter is. Kan ook zijn dat je nu veel vruchtwater hebt of iets anders hoeft echt niet aan de suiker te liggen. Succes ermee komt allemaal goed :)

5. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Nouja, ik begrijp er dus helemaal niets van!!
    Dan zou m'n buik sinds de vorige controle 6-7 cm gegroeid zijn?? :(
    Ze zegt zelf dat ik een hele smalle baardmoeder heb die alleen maar de hoogte ingaat......dan verklaart dat toch ook waarom dat nu al zoveel cm erboven zit?

En suiker ben ik ook al 10000000x geprikt en elke keer goed.....waarom moeten ze dat dan nu idd weer doen?? :x
    En dan ook weer gelijk een hele dagcurve....krijg er wat van!

Tuurlijk gaat gezondheid van beebje voor en als het kindje nu echt veel te groot is moet dat gewoon in de gaten gehouden worden maar ik betwijfel het ten zeerste.....;)
    Ben iig wel blij dat ik een groei-echo krijg, dat zal uitsluitsel geven. :)

6. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoop dat het allemaal mee blijkt te vallen. Ik loop ook flink voor qua buik maar de gyn zag geen reden om de groeiecho eerder te plannen. Die staat nu op week 32. Hier wordt alleen maar gezegd dat er mooi overal vruchtwater zit ;).
    Wel vervelend dat je meteen curves bij moet houden maar beter dat er een keer teveel goed gekeken wordt of er een oorzaak is die mogelijk schadelijk kan zijn voor de kleine of voor jou dan dat ze een keer te weinig kijken!

7. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

Sep 30, 2011
    1,765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er weinig verstand van.
    Bij mijn dochter kreeg ik iedere week een echo en soms lag het buikje volgens de metingen wel 3 weken voor. Heeft de gyn nooit wat mee gedaan. Als ik er naar vroeg zei hij: och, dat noemen we een Gelders postuur (dikke buik, korte beentjes). Uiteindelijk is ze geboren met een gewicht van 3115 gram dus heel netjes en ook een normaal figuur (ik denk ook dat het meten niet altijd heel zorgvuldig werd gedaan).
    Volgens mij zegt het dus niet altijd iets als het buikje voorloopt. Bij mij in ieder geval niet.
    En ik geloof dat de groei ook best kan schommelen.
    In ieder geval wel goed dat ze het checken. Veel succes en sterkte!

8. Giulietta

Giulietta Actief lid

Mar 29, 2011
    366
    0
    16
    NULL
    NULL
    Omdat zwangerschapsdiabetes zich meestal tussen 24 en 28 weken ontwikkelt. En daar zit jij nu precies. Je verloskundige wil alleen maar zeker weten dat je het niet hebt. En helaas is een dagcurve het betrouwbaarst.. Een ongecontroleerde zwangerschapsdiabetes kan grote en nare gevolgen hebben voor jou èn je baby! Dus het is alleen maar goed dat je verloskundigen er zo boven op zitten!

Succes en sterkte. Hoop natuurlijk dat je het niet hebt en het allemaal meevalt!

9. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Ik begrijp zeker wel dat ze geen risico's willen nemen maar heb 2 weken geleden ook al een dagcurve laten prikken en toen was ook alles goed.
    Bovendien heeft dit hele ritueel zich ook afgespeeld toen ik zwanger was van mijn zoontje.........buik lag ook altijd voor, suiker altijd goed en uit de groei-echos bleek ook dat het een groot kindje zou worden.
    Maar ik ben zelf ook de niet kleinste (1.80).......dan is het toch ook ergens logisch dat kindje ook weer groter dan gemiddeld wordt??
    Als nou uit de groei-curve blijkt dat het kindje schrikbarend te groot is begrijp ik dat ze meteen suiker gaan prikken maar om dat nu weer op voorhand te gaan doen vind ik gewoon een beetje raar... :((zeker gezien mijn vorige zwangerschap waar ook niets aan de hand was).

Enfin, bedankt voor het meedenken meiden!

10. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ts.....met grote verbazing lees ik jou reacties.
    Natuurlijk begrijp ik dat je baalt alweer controle etc, maar wat de vorige keer goed was kan nu anders zijn.

Een blds-curve kan je niet vergelijken met een eenmalige prik wat betreft betrouwbaarheid. Meten is weten en dat geldt ook voor fundus stand en omtrek buik. Als er dan teveel afwijking is met het standaard is het toch normaal dat er verder gekeken word? Daar zijn richtlijnen voor.
    Waarom kan een buikomtrek niet zoveel gegroeid zijn?

Je kan ook zeggen ik wil geen onderzoeken, maar dan ook niet achteraf zeggen hadden we maar......

Het is even een extra belasting, maar wees blij als weer blijkt dat alles goed is. Kan je gewoon retour 1e lijn en is er niets aan de hand.

Kwebbel

11. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap dat hele gedoe met die buiken niet zo. Heb nu twee zwangerschappen erop zitten en er is nooit een meetlint aan te pas gekomen.......

En kun je thuis geen suikers prikken? Met een apparaatje is dat een fluitje van een cent.

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Je buik is inderdaad flink. Bij 26 wk zou hij tussen de 24 en 28 cm moeten zijn. 31cm houdt in dat je een buik hebt van 29 tot 33wk zwangerschap. Best een aardig verschil dus. Alle zwangerschappen zijn anders en 1 vergelijken met 2 is niet altijd verstandig. Natuurlijk is er nu ook kans op een groter kindje zo der extra bijzonderheden maar er kunnen ook andere redens zijn voor een te grote buik en of ze grote baby. Te veel vruchtwater of suiker. Suiker openbaarde zich vaak pas na 24wk meen ik en voor de 28 of 30 wk. Dat je niks bijzonders kwa meting had met 20 en of 24 wk wil niks zeggen over het niveau nu. Het kan best zijn dat het nu weer oke is en met 29 wk alsnog fout. Ik zou alleen maar blij zijn als ze zo allert zijn.

Share This Page