20 weken echo: organen in orde, toch meerdere afwijkingen. Ervaring?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Lenali, 30 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lenali

Lenali Actief lid

6 dec 2011
    107
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Nooit gedacht dat ik een dergelijke vraag zou posten, maar ga het toch doen:

Een paar dagen geleden is tijdens de 20 weken (19 weken) echo slecht nieuws geconstateerd. Het begon allemaal goed: hartje, hersenen, maag, blaas enz allemaal in orde. Toen bleek het bovenbeentje 2 weken achter te lopen, later hetzelfde voor het bovenarmpje. En het hield niet op: de echoscopist vond ook de borstkas te klein, zag een verdikking in de nek en overlappende vingertjes. Kortom: erg veel aanwijzingen voor een chromosomale afwijking.

Morgen gaan we naar het zkh voor aanvullend onderzoek en mogelijk een punctie.

Zijn er dames met ervaringen die lijken op die van ons, dus organen lijken wel in orde, maar veel andere dingen niet? En in z'n algemeen: hoe gingen jullie om met het wachten? Wel of niet werken? Huilen/niet huilen. Googlen/niet googlen enz. En hoe ging het verder? Ik merk dat ik al heel erg bezig ben met het ergste: afscheid moeten nemen...

Hoor graag!

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je wel succes en sterkte wensen. Hopelijk valt het allemaal mee.

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Jeetje meid, geen ervaring maar heeeeeel veel sterkte gewenst! :(

4. simba32

simba32 Bekend lid

22 apr 2012
    571
    0
    0
    NULL
    Friesland
    hier ook geen ervaring,maar wilde je heel veel sterkte wensen

5. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Heb er geen ervaring mee,maar wil je veel sterkte en wijsheid wensen

6. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    He bah..ik wil jullie ook heel veel sterkte wensen..

7. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Ook hier geen ervaring maar wel met afscheid nemen helaas. Ik hoop dat t uiteindelijk toch meevalt. Heel veel sterkte voor jullie!!

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    He, jakkes! Wat een vervelend nieuws! Dat is niet waar je op hoopt bij een 20weken echo. Hebben ze gezegd waar ze aan denken (bv mogelijke trisomie), of zijn jullie helemaal blanco gelaten. Heel veel sterkte gewenst. Hoop dat jullie snel meer duidelijkheid krijgen!!!

9. natasha86

natasha86 Fanatiek lid

31 mei 2012
    1.848
    0
    0
    kan je ook geen info geven ...geen ervaring

heel veel sterkte alvast!
    moest ik van jou zijn,,zou ik niet beginnen googelen, wordt je alleen maar gek van

10. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Heel veel sterkte met wachten. Bij ons was er maar een kleine afwijking geconstateerd (vergrote hersenventrikels), maar ik snap wat je nu moet doormaken. Je gaat uit van het ergste. Ik kon het zelf niet laten om te gaan zoeken op internet, maar ze raden het wel af. Misschien dat werken je wel afleiding kan bezorgen, maar ik zou wel bij je baas / collegas aangeven dat je er niet echt bij bent met je hoofd.
    Heel veel sterkte, ik duim voor je op een goede uitslag

11. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Lenali, wat een naar nieuws, niet datgene wat je als moeder te horen wilt krijgen :(.

Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt. De meeste organen waren in orde, maar ons zoontje* had een hazenlip, cysten in de hersenen, een gaatje tussen de hartkamers en overlappende vingers. Dat laatste, die overlappende vingers die jij vermeldt, schijnt vrij typisch te zijn voor trisomie 18, dat bleek ons zoontje* na vruchtwaterpunctie te hebben.

Ik had al vanaf de eerste zwangerschapstest het gevoel dat er iets niet in orde was. Ik heb het hele eerste trimester klaar gezeten voor een miskraam, maar die kwam niet. De echo's die volgden waren in orde, de combinatietest was goed. En toch bleef ik het gevoel houden dat er iets mis was met mijn kind. Toen de eerste 20-wekenecho niet goed bleek, viel mijn gevoel op zijn plek en ik voelde ook dat het echt foute boel was. Nog voordat we doorgestuurd waren naar het ziekenhuis en nog voor de punctie waren wij dus al afscheid aan het nemen van ons zoontje*. Toen de gyn het woord trisomie 18 liet vallen, zijn we daar ook naar gaan googlen, maar dat was best heftig, dus we keken heel kort en deden daarna de laptop weer huilend weg.

Alles is bij ons vrij snel gegaan. Trisomie 18 is niet met het leven verenigbaar, bij 22+3 wkn hebben wij de zwangerschap laten afbreken en is ons zoontje* levenloos geboren.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze onzekere tijden. Ik denk dat je pas echt verder kunt als je weet wat er aan de hand is. Ik hoop voor jou op dat wonder dat ze het verkeerd hebben gezien en dat er bij de tweede echo helemaal niks aan de hand blijkt te zijn.

12. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ik heb geen ervaring met deze afwijkingen, wel met slechte uitslag van een echo/guo. beide keren me ziek gemeld,ik was gewoon niet in staat te werken.
    Misschien voor jou wel fijn om te werken zodat je aan iets anders denkt? Ik kon dat niet vandaar de ziekmelding die trouwens volkomen begrepen werd.

Heel erg veel sterkte gewenst!!!!!!

13. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Lenali meid wat schrikken.
    Bij Merel* liepen de armpjes en beentjes 3 wk achter in groei.
    Daarnaast had ze een hydrothorax en slecht ontwikkeld li longetje en heel veel vocht in wang nek enz.
    Na punctie bleek trisomie.
    We hadden geen combinatietest gedaan. Heel veel sterkte en doe waar jij je goed bij voelt. Zo moeilijk dit!!

14. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Brix wat vreselijk ook voor jullie!
    Mag ik vragen hoeveel echo's je voor de 20 wk echo hebt gehad?

15. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Sprits, officieel 3 echo's: een vroege echo, de termijnecho en de nekplooimeting. Die waren allemaal goed, behalve dat ik in termijn ruim een week werd teruggezet, terwijl ik precies wist wanneer mijn eisprong was geweest.
    Welke trisomie had Merel*?

16. zustertje12345

zustertje12345 Bekend lid

12 jul 2012
    851
    0
    0
    verpleegkundige
    Zaandam
    Veel sterkte gewenst! Hier geen ervaring! Hoop dat het allemaal mee valt!

17. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83

Uiteindelijk bleek na de afwijkingen op de echo dat ze trisomie 21 had.

Deel Deze Pagina